DVA Line array

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

DVA Line array

Inlägg av Nicke Löfgren »

Någon som har lyssnat eller spelat på DB,s DVA Line array??

RCF rakt igenom samt ett pris på ca 12500kr per låda och då är dom aktiv :D
Bilagor
DVA-011.jpg
DVA-011.jpg (203.19 KiB) Visad 11371 gånger

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Jag blir lite skepisk när jag ser flygramens svetsar... Kolla i framkant.
//Christoffer
Christoffer Gustafsson
---------------------------------------------------------------------------------------------
One Audio AB
Nastagatan 15
70227 Örebro
info@oneaudio.se

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Vet inte varför du ska bli skeptisk över det där faktiskt. Ser ganska normalt ut tycker jag.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

För mitt otränade öga så ser det ju ut som det bara är punktsvetsat typ :), men kommer nog aldrig själv att röra vid en svets så, överlåter till andra att se om det är något problem.

Men, det hela måste ju gått igenom en del säkerhetstest och sådant innan det får säljas antar jag, så det kan ju inte vara ren skit precis.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Håller med Christoffer.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Jag håller med Dawen som håpller med Christoffer, ser inte helt stabilt ut.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Jag håller med Christoffer som håller med Dawen som håller med Christoffer... hmm.. 8) Men seriöst talat, så ser det bedrövligt ut!
-+> www.ell.nu <+-

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

Erm.. Svetsarna håller nog säkert längre än vad sammankopplingen av lådorna i fram- och bak-kant gör.. Jag tycker att dom ser veka ut.. inte minst mot krafter i sidled...

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Tittar man på den här bilden så ser man att innerhörnen är helsvetsade. Med tanke på att ytterhörnen är svetsade mot ett öppet fyrkantsrör så tror jag inte att man skulle tjäna något i hållfasthet om man helsvetsade dom fogarna.

Med tanke på att lådorna väger 14kg och man max får hänga 10 lådor i ramen så tror jag inte att det är det minsta problem med hållfastheten.

Däremot så tycker jag att den här formuleringen i brochyren är lite oroande "Despite above mentioned features the DVA is not limited in terms of curving
and maximum amount of possible Array-Elements (klipp)".

Men dom kanske har någon annan flygram som man får hänga obegränsat med lådor i....
Bilagor
DVA-03.jpg
DVA-03.jpg (170.66 KiB) Visad 11157 gånger
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Av de tre helsvetsningarna som man ser på ovanstående bild tycker jag mig se att de två i mitten inte har blivit okej, det har inte blivit en så jämn och fin svetsfog som i höger fram (bakifrån sett). De två andra har "knottrat" sig och mer blivit punkter än en jämn fog.

Men det är säkert testat och utprovat, jag är inte heller någon expert på svetsning!

Tredje lådan är inte påslagen heller ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Var och lyssnade på dessa lådor idag. Kan bara säga att jag inte blev det minsta imponerad. Innan jag totaldissar riggen ska jag kanske tillägga att lyssningsförhållandena var sisådär i och med att det var en långsmal lokal där mycket av PA't spelade rätt in i väggarna (dock mestadels mot hängda tyger). Sex lådor per sida samt sub.

Det var visserligen bara en snabblyssning med varierat CD-material, men mitt första intryck var...

- Det lät som om det var hyfsat höga distnivåer redan vid ganska moderat ljudtryck. Det lät inte rent helt enkelt. Även med välproducerad musik (Toto) lät det mest grumligt och odefinierat.

- Avsaknaden av lågmid var markant (ingen EQ alls på riggen).

- Det var rätt stora skillnader i tonalitet i vertikalled (precis det ett line-array inte skall lida av).

- Det enda som verkade hyfsat var nog subben, vilken puttade på rätt bra.

Det spelades även med Dynacords Cobra (det "så kallade" line-arrayet :lol: ). Jag har aldrig varit imponerad av det heller, men det lät ändå bättre än DVA't.

Summa sumarum... det blir en rätt fet sågning, i alla fall som ett första intryck. Den gamla regeln "det kostar att ligga på topp" gäller alltså även fortsättningsvis.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Intressant läsning.

Roligt med ett svar som var sakligt.

Tack hasse

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jonas Larsson skrev:Av de tre helsvetsningarna som man ser på ovanstående bild tycker jag mig se att de två i mitten inte har blivit okej, det har inte blivit en så jämn och fin svetsfog som i höger fram (bakifrån sett). De två andra har "knottrat" sig och mer blivit punkter än en jämn fog.

Men det är säkert testat och utprovat, jag är inte heller någon expert på svetsning!

Tredje lådan är inte påslagen heller ;)
Vad gör det om de är påslagna eller inte när nätsladden inte sitter i.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag håller med de andra som skriver att svetsarna är dåliga för de är de. Många av svetsarna ser ut att va kallsvetsar som inte håller någon belastning. om man tittar på översta bilden och det bortre främre sveten så vill jag kalla den för obefintlig då kvittar det hur bra svetsen e på andra sidan som visseligen e den bästa. Men det jag reagerar starkt på är faktist att bakre fästena för linen är bara pugntsvetsade och främmre är bara svetsade på en sida.

Sen har jag inga positiva reationen av högtalare från det märket de jag har har hört låter inte så bra.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Marcus Jönsson skrev: Vad gör det om de är påslagna eller inte när nätsladden inte sitter i.
Jag var lite ironisk...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Och där hjälper inte Google....
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Var faktiskt oxå och lyssnade på det igår. I samma lokal och jag måste säga att jag bara kan hålla med Hasse ang. dB's LA så tycker jag det var fruktansvärt vasst ljud utan eq, lyssnade en heldel på det både med dubbla basar och enkla basar per sida, samt olika delning på basarna 90 respektive 120Hz. 120 kan tyckas onödigt högt för ett sånt system men avsaknaden av "allt" under 500Hz i topparna gjorde att det bara blev ännu konstigare konstigt. Det fanns inget tydligt sångregister i lådorna eller så tog diskanterna över jag vet faktiskt inte vilket.

Jag vet inte om lokalen lurade en men det var enorma skilnader i både ljudbild och ljudtryck när man gick runt i lokalen. Tycker inte det bör vara så med ett sånt system.

Cobrat spelade på mycket bättre men jag kände inte igen det mot de cobran jag hört tidigare. Basen kändes som att den var nån helt annan stans än i magen och lika så här lät det väldigt vasst, framför allt under det så kallade "framträdandet" då det var en heldel folk i lokalen. Det lät helt klart bättre under demon men inte alls som jag "känner cobrat"

Annars så smakade ölen bra och maten satte fart på tarmarna så det var frid och fröjd!

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Vad det gäller svetsfogarna så så ser dom amatörmässiga ut och jag hadde inte litat en minut på den ramen. Går att lägga mycke snyggare fogar med "mig" än så. Dessutom ser ramen inte så värst väl konstruerad ut med öppningar etc.

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

För att ta död på en diskussion som redan ligger lågt, kan jag säga att vi fick hem en första batch DVA-T4:or häromdagen och flygramen ser inte alls ut som på reklambilderna. Ramen är betydligt kraftigare överlag samt förstärkt med tvärstag i hörnen.
I övrigt ett mkt lättriggat system, det finns 9 olika DSP- presets i lådan, det dom i princip gör är att "boosta" toppen med allt mellan 1-16 db. Preset nr 9 är ett service läge som i framtiden kan komma att bli åtkomlig via ngn typ av nätverk.
Precis som Hasse och Gustav skriver så var lokalen på demon inte den bästa. Programvaran till systemet var vid demot ej heller färdig vilket gjorde att pa:t inte var korrekt fluget. (För övrigt var det EV:s tekniker på plats som hade hjälpt till). Det lät inte roligt helt enkelt
Dom jobb som vi har använt pa:t på den senaste veckan har vi dock börjat gilla det mer och mer, inte Meyer Melodié, men å andra sidan har vi kronor kvar till lite julgröt

/Andreas

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tack för dom orden Andreas.

Vore intressant med lite mer info...
Hur många kör du? Vad har du för basar? Vad kör du...rock eller? Hur stora lokaler har du andvänt dom i osv.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster