"Para" två aktiva subbar + toppar, hur koppla?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Christian Appelgren
Rookie
Rookie
Presentation: DJ som vägrar ge upp vinylen. Spelar hardtechno/schranz, deep/tech house m.m

"Para" två aktiva subbar + toppar, hur koppla?

Inlägg av Christian Appelgren »

Om jag vill para ihop två aktiva subbar, alltså ställa dem bredvid varandra och låta dem få samma signal i syfte att få några extra db i boost (subwoofer coupling). Hur kopplar jag detta bäst?

Se bifogad bild över hur baksidan på subbarna ser ut. Det är alltså en modul som har stereo in/ut och inbyggt delningsfilter. Jag vill para ihop subbarna bredvid varandra och sedan koppla vidare till två aktiva toppar med delningsfiltret aktiverat. Jag har ingen möjlighet att få mono-signal ut från min mixer.

Som jag ser det kan jag koppla/konfigurera på två olika sätt:

1. Vänster main out från mixern till input 1 på subwoofer ett, "xover" aktiverat (dvs delningsfilter aktivt) på subben och sedan out 1 vidare till vänster topp-högtalare.
Höger main out från mixern till input 1 på subwoofer två, "xover" aktiverat subben och sedan out 1 vidare till höger topp-högtalare.

2. Vänster + höger main out på mixern till input 1+2 på subwoofer ett, "link" aktiverat (dvs delningsfilter ej aktivt) på subben. Sedan out 1+2 vidare till input 1+2 på subwoofer 2. "xover" aktiverat på subwoofer två och sedan out 1+2 vidare till vänster respektive höger topp.

Vad är skillnaden egentligen mellan dessa två setups och vilken är bättre, om någon är det.
jzx8mrgnwnkrqhzbmgzd.jpg

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: "Para" två aktiva subbar + toppar, hur koppla?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Om du bara har en bas (mono bas) så kör du in left / right in i 1 och 2 sen ut till topparna på dom båda out

På out har du oxo ett högpass filter om du vill skära bort bas i toppen eller raka rör ”link”

Lågpass är det alltid, 90 eller 120hz

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: "Para" två aktiva subbar + toppar, hur koppla?

Inlägg av Fredrik Becker »

Bägge din förslag på att koppla kommer att fungera.
Förslag ett blir sub i stereo.
Förslag två ger sub i mono.

Bägge har sina fördelar och nackdelar. Testa och kolla vad du föredrar.

(jag hade nog valt förslag två, allra helst om subbarna kommer att stå ihop).

Skriv svar