SLS högtalare?
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Kontakt:
SLS högtalare?
Nån provat dom nån gång?
Såg att luthman krängde dessa. Dom hade en svin skön o liten LA låda med Ribondriver o en 6,5". 6500 tror jag den heter. Låter inte jätte tråkigt.
Nån som har erfarenhet?
Såg att luthman krängde dessa. Dom hade en svin skön o liten LA låda med Ribondriver o en 6,5". 6500 tror jag den heter. Låter inte jätte tråkigt.
Nån som har erfarenhet?
"Det är aldrig för sent att ge upp"
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
Jag har lyssnat på SLS lådor. de med 8st banddiskanter i.. heter 8000 nånting . Dom låter sjukt bra. Klart och vackert ljud. Men dom är ju inget att hänga i granen om du ska lira all-round.. Mer tal teater och "jazziga", skulle aldrig köra ett rock band med de lådorna. Men dom har otroligt bra rundgångsegenskaper. kan stå precis framför me en Wl mick och den ger inget teckan på att vilja runda. Otroliga lådor, sen kostar dom ju med.
//carpvik
//carpvik
//Carpvik
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Håller med föregående talare. En liknande låda som i mina öron både låter bättre och pallar en hel del högre ljudtryck är annars Alcons Audio QR36 (tror jag den heter). Ungefär samma prisklass också.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Anders Plato
- PAR-30

- Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
- Kontakt:
Jag använde Alcons QR36 under en vecka i somras, det var utomhus och jag hade två per sida.
De spelar riktigt högt utan problem, och låter jättesnyggt.
Jag gillade också att de var väldigt diskreta, dock så lämpar sig dessa lådor främst för installation tycker jag eftersom den modellen jag hade inte hade några handtag monterade. Så det blev lite bökigt och hänga dem.
Men om de börjar sälja en låda med handtag så hade jag kunnat tänka mig ett sånt här PA för mobilt bruk. Nu lämpar det sig mest för fast installation tycker jag.
/Plato
ps. det är Electrosound som säljer dem, om ni vill veta mer
De spelar riktigt högt utan problem, och låter jättesnyggt.
Jag gillade också att de var väldigt diskreta, dock så lämpar sig dessa lådor främst för installation tycker jag eftersom den modellen jag hade inte hade några handtag monterade. Så det blev lite bökigt och hänga dem.
Men om de börjar sälja en låda med handtag så hade jag kunnat tänka mig ett sånt här PA för mobilt bruk. Nu lämpar det sig mest för fast installation tycker jag.
/Plato
ps. det är Electrosound som säljer dem, om ni vill veta mer
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Carpvik skrev:Skulle Alcons låda palla att köra lite hårdare musik också? Eller är det fortfarande en för känslig högtalare?
Med tanke på att en låda per sida funkar på Debaser så klarar de en hel del. Det händer ju att det är rätt "hårda" akter där....
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

-
Per Johanson
- PAR-64

-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- David Wennberg
- PAR-64

Carpvik: "The Q-Series combines a variety of technologies with remarkable results; conventional rotatable CD horns, dipolar driver arrangements and toroidal wave shaping devices integrated using line array principles."
Även Q7 bygger på line array-principer, även om det helt klart kan diskuteras vad ett line array bygger på och vilka villkor som ska uppfyllas för att ett PA ska vara ett line array.
Även Q7 bygger på line array-principer, även om det helt klart kan diskuteras vad ett line array bygger på och vilka villkor som ska uppfyllas för att ett PA ska vara ett line array.
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
Är det någon som har någon djupare erfarenhet av D&Bs Q serie. Funderar seriöst på att köpa in ett nytt linearray och det lutar åt Q... Vad har ni för favoriter? Jag skulle helst vilja se ett linearray för mindre gigg där man inte behöver så många lådor samt att det ska vara lättriggat och multifunktionellt. Billigt lär det ju inte bli oavsett vad man väljer, men det är ju ytterligare en aspekt..
- David Wennberg
- PAR-64

Mindre rigg och multifunktionalitet? Då tror jag inte att du ska köpa Q-serien, utan kika på JBL's VRX. Mer lättriggat system får du leta efter. Däremot kan du inte bygga ut och göra stora gig. Valmöjligheterna på den fronten är bättre med Q-serien, men då kostar det annorlunda också.
Det beror givetvis på vad du menar med mindre gig också.
Det beror givetvis på vad du menar med mindre gig också.
- David Wennberg
- PAR-64

-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
Jag letar efter ett system som jag kan använda till nästan alla gigg med publiksiffror mellan 300 och 3000 pers, gärna mer.. Idag har vi en massa olika högtalare där varje system passar olika typer av gig, vissa högtalare måste flygas, andra kan inte flygas etc. Min målsättning är att kunna byta ut alla högtalare mot följande. I alla fall till en början.
6st D&B Q1
2st D&B Q7
6st D&B Q-sub
6st D&B max
Då kan man köra ett stort system med alla högtalare, maxarna som monitorer. Eller ett system med q-sub samt Q7 som topp om man roterar hornet. Maxarna fungerar antingen utan sub som talanläggning eller med q-sub till typ trubadurgigg eller disco. Jag har svårt att komma på ett gigg där man behöver andra högtalare... Sen så gillar jag D&Bs tanke med slutsteg med inbyggla processorer. Lättriggat! Tänker jag fel?
6st D&B Q1
2st D&B Q7
6st D&B Q-sub
6st D&B max
Då kan man köra ett stort system med alla högtalare, maxarna som monitorer. Eller ett system med q-sub samt Q7 som topp om man roterar hornet. Maxarna fungerar antingen utan sub som talanläggning eller med q-sub till typ trubadurgigg eller disco. Jag har svårt att komma på ett gigg där man behöver andra högtalare... Sen så gillar jag D&Bs tanke med slutsteg med inbyggla processorer. Lättriggat! Tänker jag fel?
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

tegern: Nyss skrev du att du ville ha ett line array till mindre gig, och nu ska det klara av 3000 personer.
Vad är ett stort gig för dig?
Jag tror inte att fyra lådor per sida räcker om du vill ha bra spridning till 3000 personer. Dessutom tror jag inte att du gör ett gig för 3000 personer på 6 st monitorer. Dock vet jag inte vad du gör för gig.
Apropå det här med slutsteg med inbyggda processorer så tycker jag att det är en bra idé. Men, D12, det lämnar faktiskt "bara" 2400W maximalt jämfört med IT-8000 från Crown som lämnar 8000. IT-8000 väger mindre dessutom. Visst, d&b's högtalare har en väldigt hög känslighet, men IT-8000 är fortfarande mer effekt per rackenhet, nästan det dubbla.
d&b har dock ett annat tänk angående systemdesign, och visst, det löser uppgiften det också. Jag uppskattar dock valmöjligheterna man får med fristående processorer, även om många användare borde använda en mer fix lösning.
Vad är ett stort gig för dig?
Jag tror inte att fyra lådor per sida räcker om du vill ha bra spridning till 3000 personer. Dessutom tror jag inte att du gör ett gig för 3000 personer på 6 st monitorer. Dock vet jag inte vad du gör för gig.
Apropå det här med slutsteg med inbyggda processorer så tycker jag att det är en bra idé. Men, D12, det lämnar faktiskt "bara" 2400W maximalt jämfört med IT-8000 från Crown som lämnar 8000. IT-8000 väger mindre dessutom. Visst, d&b's högtalare har en väldigt hög känslighet, men IT-8000 är fortfarande mer effekt per rackenhet, nästan det dubbla.
d&b har dock ett annat tänk angående systemdesign, och visst, det löser uppgiften det också. Jag uppskattar dock valmöjligheterna man får med fristående processorer, även om många användare borde använda en mer fix lösning.
- David Wennberg
- PAR-64

-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
Tanken är att börja med 4 lådor per sida för att kunna hyra alt. köpa in fler lådor när man behöver det. Det är ju faktiskt en klar fördel med linearray...
Vad gäller monitorer så kan man ju använda gamla lådor eller köpa fler om de inte räcker. 6st räcker till en början.
Angående effekten på slutstegen så blir det svårt att utnyttja all effekt i ett såpass kraftigt steg. Det blir ju svårt att koppla mer än 2-3 lådor per kanal med tanke på den där ohms lag, och högtalarna tål ju faktiskt inte hur mycket som helst. Det blir lättare att spela sönder lådorna och jag har inte hittat någon bra aktiv limiter för D&Bs lådor som typ L-acoustics.
Vad gäller monitorer så kan man ju använda gamla lådor eller köpa fler om de inte räcker. 6st räcker till en början.
Angående effekten på slutstegen så blir det svårt att utnyttja all effekt i ett såpass kraftigt steg. Det blir ju svårt att koppla mer än 2-3 lådor per kanal med tanke på den där ohms lag, och högtalarna tål ju faktiskt inte hur mycket som helst. Det blir lättare att spela sönder lådorna och jag har inte hittat någon bra aktiv limiter för D&Bs lådor som typ L-acoustics.
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Kontakt:
Det är precis där väldigt många gör en avgörande tankevurpa. Ett linearray med få lådor är i praktiken inget linearray. Man måste upp på en viss längd på array för att det ska börja bete sig som en linjekälla. Vill du ha få lådor till små gig ska du inte ha ett linearray.tegern skrev:Jag skulle helst vilja se ett linearray för mindre gigg där man inte behöver så många lådor...
Visst kan du få ett mer lättriggat PA med vertikalt hängda lådor i mindre antal, a la t.ex JBL VRX eller d&b Q7, men det är inte ett linearray. Det är bara ett (för) litet antal av de byggstenar som utgör ett linearray.