Man hör ofta från olika håll (arrangörer, band mm) hur bra och smidigt systemet är.
Själv har jag nästan uteslutande jobbat med formatet 2-vägs basreflexlåda + diskant/waveguide i olika format.
Istället för att döma ut "bose-pinnen" på förhand så tänkte jag sätta mig in i konceptet och eventuellt låna en och testa.
Så jag undrar hur "bose-pinnen" är att arbeta med ur vårt professionella perspektiv ?
Dessa är mina funderingar.
- Blir ljudet tunnt och fattigt på låg-mid då elementen är så små ?
- Vad är fördelen med 24 element ?
- Blir ljudet på något sätt "detaljrikare" tack vare de små elementen ?
- Blir återgivningen av låga frekvenser begränsad med liten konarea och relativt liten lådvolym ?
- På vilket sätt är det en "line array" som påstås på Bose hemsida ?
- 180 graders spridning i kombination till att man oftast ställer systemet bakom artisten, leder det till ökad risk för rundgång ?
- 180 graders spridning, leder det till oönskade reflektioner ?
- 180 graders spridning, leder det till att energin fördelas över en större yta och att max spl därmed blir lägre i förhållande till om spridningen vart smalare ?
- ToneMatch Engine, det låter spontant ungefär som eq-presets. Är det något man har någon som helst nytta av om man är van att använda en vanlig 4-bands parametrisk EQ ?
- Är systemet vettigt att använda som medhörning i något sammanhang ?
- Är det motiverat att betala nära 20 000 exkl moms för 1 st pinne och 1 st subwoofer. Varför väljer många att köpa denna till det priset istället för vanliga aktiva plastlådor?
- Visst blir ljudet i mono med 1 st pinne ?
- Blir ljudtrycket i lokalen jämnare med denna som det påstås, hur är det möjligt ? Jag kan förstå hur det kan bli det med en line array på hög höjd med ställbara vinklar mellan lådorna, men med dessa 24 fasta element ?
- Är det inte ett problem att pinnen hamnar så lågt ? Publiken borde väl blockera diskanten ?
- Är det i något sammanhang vettigt att koppla ett mixerbord till en bose-pinne och mixa en konsert ?
- Är de hållbara ? Hur vanligt är det att de blir sönderspelade ? Finns det reservdelar och är de dyra ?
- I vilka sammanhang fungerar den ? Låter den tillräckligt starkt för att förstärka ett vanligt rockband med trummor och elgitarrer ?
Förutom det rent subjektiva estetiska intrycket, och att folk verkar gilla den, vad är fördelarna med denna vid praktisk använding ? Vad är nackdelarna ?
Finns det någon poäng med att ha denna till uthyrning som komplement, eller gör man bäst i att framhålla fördelarna med ett "vanligt" system ?
Tack för era reflektioner !