Ljud för festvåning

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Ljud för festvåning

Inlägg av Jakob Nilsson »

image.jpg
Ett av de ställen jag brukar spela skall byta ut sitt ljudsystem. Då ljudsystemet skall fungera till många olika typer av evenemang (disco/club, konferens, liveframträdande, fest osv.) behöver jag lite råd. Idag består ljudet av 4 basar (2*18) samt 4 toppar (2*15+2"), de är placerade i 4staplar (en i varje hörn), det har fungerat bra till disco. Vid konferenser uppträdande från scen har de två bakre staplarna kopplats ur, inget klockrent konferensljud men helt ok. Ljudet skall vara anpassat för upp till 300 sittande vid middag/konferens och typ det dubbla vid dans/disco. Lokalen som används är cirka 17*11m med en takhöjd på runt 4,5m.
Vad rekommenderar ni för ljud/typ av högtalare? Skall man satsa på line array längst fram eller skall man ha en lösning liknande den som redan finns? Det är en fördel om det är snygga lådor.

Kolla gärna på ritningen jag bifogar ("kompass-rummet" är öppet ut till festsalen, av delat med några pelare. Ovanför kompass-rummet finns en balkong ut mot festsalen).

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ljud för festvåning

Inlägg av Niklas Elste »

ja nuvarande verkar vara en vettig men klumpiglösning dock tycker jag inte om det stora hoppet mellen 15" och 2" då jag tycker att det oftast ressulterar i lite väl mycket gröt

det finns ju söta små LA som säkert skulle göra jobbet galant även om jag undrar om det inte kan vara på gränsen till att du lika väl skulle kunna göra ett vanligt system men då se till att få upp topparna en bra bit

men nu är jag ingen expert på LA

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Ljud för festvåning

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ett lite JBL Subcompact LA, Typ 4låter på var sida samt 4st 2x12 subbar med crownsteg!! KLART

Användarvisningsbild
Daniel Andreasson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 12:33
Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that
Ort: västra götaland

Re: Ljud för festvåning

Inlägg av Daniel Andreasson »

Utan att ha kalkylerat på det så kanske detta om dom har budget.
2-4x L-acoustics Arcs focus
2x L-acoustics Arcs wide
4-6x L-acoustics SB18

kontakta Kåre på http://www.splprod.se" onclick="window.open(this.href);return false;

lycka till
//
Daniel

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster