D&B MAX

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

November. Det är på 2*600w, 2HE 6,7kg. Listpris 25600:- + moms om jag inte minns fel... Vi har beställt 2st som vi tänkte sätta i en 4HE case för att köra till Q-sub/Q7 anläggngarna istället för att behöva kånka på 2st D12. Epac utgår i och med D6ans introduktion.
Nu åter till ämnet. Jag tycker att D&B maxen är klockren just för att man kan köra den på et vanligt steg. Vi har kört den mycket på LAB gruppens 4 kanaliga steg och det funkar klockrent! Man kan börja så för att sedan om man vill komplettera med D12/D6.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Det blir mao billigare att köpa en D6 istället för två E-PAC. Låter nice...
//Magnus - Fegge & Mattes

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Japp! jag gillar att dom väger så lite också!

Jakob Berg
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Jakob Berg »

Vad har det för praktisk betydelse att köra aktivt när och hur använder ni det ?

Visst kan man köra maxarna med andra steg men det låter ju helt klart bättre med e-pac eller p1200 med amp max modul. Har försökt få tag på kurvorna från arva och d&b men såklart vill dom inte lämna ut dom... Är det någon som sitter på D&B kurvor så får ni gärna dela med er.

Det är ju faktiskt ett intressant ämne... varför skall man köra svindyra steg när det egentiligen bara är förstärkning och en eqkurva...
illuminate

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Just D&B max är ju lite speciella just därför att dom låter bra med ett vanligt steg till skillnad från D&Bs övriga sortiment. Finessen med D&Bs steg är ju också att det inte bara är EQ kurvan till deras samtliga sortiment som ligger inne utan även att det finns en massa andra parametrar som man kan ställa in såsom kopplingseffekter vid användning av flera högtalare, om man kör närfält eller om man vill att högtalaren skall kasta lite längre etc.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

träffade ett glatt gäng i veckan som tyckte att MAX'en vägde lätt om man t.ex. jämför med d&b M4

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Hur får man högtalaren att kasta längre med d&bs steg?
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Det är ju lättviktssteg! Går lättare att kasta ihop med högtalaren!

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Det finns ett läge på steget som heter HFA. När det är aktivt så rundas EQ kurvan av i de högre registren och det låter bra på kortare avstånd. Bra att ha vid t.ex. klubbspelningar. När man istället är på t.ex. utomhusspelningar och avaktiverar HFA så upplevs det som att ljudet (de högre frekvenserna) kastas längre.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Sen får man tänka på att med d&b steg så får lådorna den effekten som dom klarar av... Stegen har inbyggd limitering beroende på vilken låda man kör istället för att fläska på för kung och fosterland.

Det är nåt man inte får om man kör med andra steg.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Johannes Tegern skrev:...det finns en massa andra parametrar som man kan ställa in såsom kopplingseffekter vid användning av flera högtalare, om man kör närfält eller om man vill att högtalaren skall kasta lite längre etc.
Visserligen i form av tidsbesparande presets, men fortfarande bara EQ.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jakob Berg skrev:Det är ju faktiskt ett intressant ämne... varför skall man köra svindyra steg när det egentiligen bara är förstärkning och en eqkurva...
Fast, vad vet vi egentligen om vad som händer i D12?

Jag gissar att d&b t.ex. håller koll på hur mycket effekt som levererats till talspolen över tid, som en smart limitering för att veta hur varm talspolen egentligen är (eftersom det inte bara är den momentana effekten som är intressant, utan också vad som hände nyss), och andra intressanta saker som en helt vanlig dsp inte kan. Däremot gillar jag Nexo's tänk bättre faktiskt. Kör vår processor, men välj de steg som passar dig bäst. Det som behöver vara systemspecifikt är det, men inte mer.

Jag tror att d&b har med mycket användbara verktyg i t.ex. D12, men jag tror inte att det är värt pengarna.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Vi glider från ämnet lite nu... Jag skulle vilja sammanfatta det genom att tycka att det inte är värt pengarna att köra D12 till en D&B Max. Använd istället en EQ och försök ratta det så snyggt det går själv.

Skriv svar