JBL MRX, SRX

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Soundsation
Rookie
Rookie

Inlägg av Soundsation »

Hei.

Hva med Turbosound TQ-425DP og TQ-445DP.
Noe av det råeste jeg har hørt med tanke på liten størrelse og lav vekt.

Halvor
Norge

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Kontakt:

Inlägg av Kjell Andersson »

jag har inte hört några turbosound lådor sen i början på 90-talet då jag var med i ett dansband som hade det, men de lät inget bra, men det var i och för sej inte några som liknade dom här. jag är dock tveksam till 15" basar, jag vet att vissa här säger att man inte ska hänga upp sej på membranstorlek osv, men jag har ändå svårt att tro att 15" kan gå lika lågt i registret som 18"... men det vore klart intressant och höra dom...

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Det har hänt en del sedan TMS serien som förmodligen var det du använde då.

http://srforums.prosoundweb.com/index.php/f/3/0/
http://www.eaw.com/products/BH760.html
http://www.eaw.com/products/LA400.html

Hur lågt ner vill du att det ska hända saker? Dessa tre drivs av 12" element och går i alla fall hyfsat djupt. Konarean är bara en av parametrarna som betyder något.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Soundsation
Rookie
Rookie

Inlägg av Soundsation »

kjell.andersson skrev:jag har inte hört några turbosound lådor sen i början på 90-talet då jag var med i ett dansband som hade det, men de lät inget bra, men det var i och för sej inte några som liknade dom här. jag är dock tveksam till 15" basar, jag vet att vissa här säger att man inte ska hänga upp sej på membranstorlek osv, men jag har ändå svårt att tro att 15" kan gå lika lågt i registret som 18"... men det vore klart intressant och höra dom...
Hei.

Det samme tenkte jeg da jeg så disse TQ kassene.
Men har nå etter å ha hørt og testet de kjøpt 2 stack.
Og de dobble 15" låter bedre enn mange dobble 18" jeg har hørt.
Så i denne sammenheng tror jeg ikke du bør henge seg opp membran størrelsen.
Og som Per skriver finnes det også 12" subber som er enda kraftigere.

Anbefaler att du ihvertfall får deg en demo av Turbosound TQ.
Utrolig hvor mye lyd mann kan få ut av så små kasser!

Halvor

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Kontakt:

per: de PA som gått å skruva på som vi testat brukar vi dela på ca 80hz för att få det ljudet vi vill ha, sen brukar jag skära det allra lägsta, kanske från ca 30-35hz... HK Projector som vi hade var ju 2x18" horn, de lät ganska ok i basen i riktigt små lokaler, typ småpubar men i stora lokaler och utomhus försvann all lågbas... RCF 4PRO8001AS som vi testade verkade göra jobbet, men som sagt det vore intressant att testa fler...

Halvor: Har du din firma i närheten av Kongsvinger? maila mej i så fall så kanske vi kunde testa dina, vi spelar där i februari...

Användarvisningsbild
Soundsation
Rookie
Rookie

Inlägg av Soundsation »

kjell.andersson skrev:Halvor: Har du din firma i närheten av Kongsvinger? maila mej i så fall så kanske vi kunde testa dina, vi spelar där i februari...
Hei.

Bor i Oslo.... Men det er vell noen på dette forumet som vet om noen som kan ordne en demo????

Halvor

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Nu har vi testat JBL SRX700, dock inte riktigt den setup vi tänkt från början, det blev 4xVRX918 + 2xSRX725, vår tanke var 2xSRX728 + 2xSRX722. Hur som helst lät det väldigt rent i toppen, och bra botten. Funderar dock på hur topparna med 12" i skulle ha låtit istället för 15"... Många förespråkar ju 12" i mid... Stort tack till Christoffer och Music Music som demade prylarna för oss.

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

vill man höra dubbel15" som spelar som 18" så lyssna på turbosound aspect dubbel15. grymt va ordet. (dessutom är dom till och med mindre än tq425 basarna.

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Niklas Olsson skrev:vill man höra dubbel15" som spelar som 18" så lyssna på turbosound aspect dubbel15. grymt va ordet. (dessutom är dom till och med mindre än tq425 basarna.
fast detta avsåg 12" vs 15" som mid element... sorry om jag var otydlig...

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Nah, jag som missat att citera följande inlägg ;) lite sen i debatten...
kjell.andersson skrev:jag har inte hört några turbosound lådor sen i början på 90-talet då jag var med i ett dansband som hade det, men de lät inget bra, men det var i och för sej inte några som liknade dom här. jag är dock tveksam till 15" basar, jag vet att vissa här säger att man inte ska hänga upp sej på membranstorlek osv, men jag har ändå svårt att tro att 15" kan gå lika lågt i registret som 18"... men det vore klart intressant och höra dom...

Användarvisningsbild
Soundsation
Rookie
Rookie

Inlägg av Soundsation »

Niklas Olsson skrev:vill man höra dubbel15" som spelar som 18" så lyssna på turbosound aspect dubbel15. grymt va ordet. (dessutom är dom till och med mindre än tq425 basarna.
Men så er TQ med innebygd amp, og de er små nok. Og er vell akkurat samme specene på både TQ subben og aspect.....?

Kan ikke få sagt det nok....Kjell!!! Få en demo på TQ!!!
Vi har 4+4 JBL VRX med 2x IT-6000.....Men 2+2 TQ DP låter nesten like bra, og da slipper du vekten av ampene, samt att toppene er mindre enn mange 12/1 topper.....Dette er ett meget undervurdet system.

Halvor

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Soundsation skrev: Men så er TQ med innebygd amp, og de er små nok. Og er vell akkurat samme specene på både TQ subben og aspect.....?
Vi kör själva med tq med inbyggd amp! Tycker det funkar grymt bra.
Kommer inte ihåg huruvida specarna är samma. Jag inbillar mig dock att med aspect dubbel 15" och mc2-steg så fick jag känslan att fan, dom här basarna är mindre än tq och dom spelar ÄNNU mer...

Skriv svar