12" vs 15" mids
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
Re: 12" vs 15" mids
alltså visst finns det en poäng i det Henrik K säger, man kan säkert komma undan med att köpa nåt gammalt härk och spela techno på hög volym med i vissa sammanhang.
jag håller också med Per om fördelarna med modern utrustning. Ett par toppar på K&M stativ räcker längre än man tror(och går använda i en massa olika lägen, där folk använder dubbelnånting+diskant) om det är rätt grejer.
jag håller också med Per om fördelarna med modern utrustning. Ett par toppar på K&M stativ räcker längre än man tror(och går använda i en massa olika lägen, där folk använder dubbelnånting+diskant) om det är rätt grejer.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
-
Per Johanson
- PAR-64

Ärligt talat, vad vet du om mina vyer? Jag höll på med EDM innan du slutade dagis.Henrik Källsson skrev:Testa att spela en techno låt med för högvolym,Per Johanson skrev:Örat uppfattar distortion på samma sätt oavsett musikstil. Jag förstår inte ditt resonemang.
testa sen med exempelvis en låt med sång o gitarr.
Förstår du nu?
Annars kan du ta tex tex noise-core o sådana skumma stilar när musiken är redan förvrängd innan den ens når processor / slutsteg.
Det finns mer musik än rock, testa att vidga dina vyer lite.
Har man Behringer som referens förstår jag att det är svårt att sätta sig in i hur det fungerar på riktigt, jag refererar till väldesignade riggar av god kvalitet. Vissa tar med sig mera subb till denna musik vilket iofs ger mer headroom vilket i sig givetvis är positivt men väldigt sällan nödvändigt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Henrik Källsson
- PAR-20

Tänk att du har hållt på så länge o inte förstår mer än du gör.Per Johanson skrev:Ärligt talat, vad vet du om mina vyer? Jag höll på med EDM innan du slutade dagis.Henrik Källsson skrev:Testa att spela en techno låt med för högvolym,Per Johanson skrev:Örat uppfattar distortion på samma sätt oavsett musikstil. Jag förstår inte ditt resonemang.
Förstår du nu?
Annars kan du ta tex tex noise-core o sådana skumma stilar när musiken är redan förvrängd innan den ens når processor / slutsteg.
Har man Behringer som referens förstår jag att det är svårt att sätta sig in i hur det fungerar på riktigt, jag refererar till väldesignade riggar av god kvalitet. Vissa tar med sig mera subb till denna musik vilket iofs ger mer headroom vilket i sig givetvis är positivt men väldigt sällan nödvändigt.
Stackars dig alltså...
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Henrik Källsson skrev:Tänk att du har hållt på så länge o inte förstår mer än du gör.Per Johanson skrev:Ärligt talat, vad vet du om mina vyer? Jag höll på med EDM innan du slutade dagis.Henrik Källsson skrev:Testa att spela en techno låt med för högvolym,Per Johanson skrev:Örat uppfattar distortion på samma sätt oavsett musikstil. Jag förstår inte ditt resonemang.
Förstår du nu?
Stackars dig alltså...
App app... lekskolan slutade du väl för längesen??? Per är grymt erfaren och påläst så du bör nog tagga ner lite...
Personangrepp får du ta på fyllan eller nåt.
//Magnus - Fegge & Mattes
-
Henrik Källsson
- PAR-20

Ja, men vem börja egentligen?Magnus Jerkrot skrev:
App app... lekskolan slutade du väl för längesen??? Per är grymt erfaren och påläst så du bör nog tagga ner lite...
Personangrepp får du ta på fyllan eller nåt.
men ja, det är klart, detta har spårat ur, det håller jag med om.
Du kan låsa tråden Magnus, jag har fått reda på det jag ville.
Tack på förhand.
- Svante Gustafsson
- PAR-46

- Presentation: www.supersound.se
Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang! - Ort: Falköping
- Kontakt:
Vill bidra med min åsikt!
Blir lite konfunderad när man "tror" att "Techno" (om ni nu pratar om Techno och inte euro/dance eller annat skräp
) musik är mindre kräsen på hårdvara än annan musik.
Blir ofta väldigt imponerad av ljudet/anläggningar när jag åker runt i sverige och lyssnar på "Techno"!
Hifi butiker m.m testar ofta sina anläggningar med tex infected-mushroom (Techno med reservation för underchanger) borde säga endel..
Ang 12" resp 15" -> valde själv just aktiva 12" toppar för att jag tycker det lät bättre i pris/prestanda. lättare, snärtigare , bättre kontroll, bättre på sång (om man köper billigt) Ps kompletterar med 18" basar
Blir lite konfunderad när man "tror" att "Techno" (om ni nu pratar om Techno och inte euro/dance eller annat skräp
Blir ofta väldigt imponerad av ljudet/anläggningar när jag åker runt i sverige och lyssnar på "Techno"!
Hifi butiker m.m testar ofta sina anläggningar med tex infected-mushroom (Techno med reservation för underchanger) borde säga endel..
Ang 12" resp 15" -> valde själv just aktiva 12" toppar för att jag tycker det lät bättre i pris/prestanda. lättare, snärtigare , bättre kontroll, bättre på sång (om man köper billigt) Ps kompletterar med 18" basar
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
Är det allvarligt nån som tycker/tror att L-acoustics 115XT, Nexo PS15 osv osv är "dåliga på sång"?
inte för att nedvärdera techno på nåt sätt, men nog skulle det väl vara helt möjligt att köra ett disco (kanske inte vilket som helst men nåt iaf) på en gammal HOG-rig eller nåt utan att någon klagar, men nog får man väl svårare att komma undan med att köra en akustisk folkmusikgrupp eller liknande på en rigg som spelar starkt men har brister i ljudåtergivningen?
Jag tycker inte man ska nedvärdera nån genre heller, varken rocknroll, techno eller euro. Visst man behöver ju inte lyssna på det för nöjes skull, men i sin yrkesroll tycker jag man måste respektera allt musikutövande och göra det som behövs för att musiken skall komma till sin rätt.
inte för att nedvärdera techno på nåt sätt, men nog skulle det väl vara helt möjligt att köra ett disco (kanske inte vilket som helst men nåt iaf) på en gammal HOG-rig eller nåt utan att någon klagar, men nog får man väl svårare att komma undan med att köra en akustisk folkmusikgrupp eller liknande på en rigg som spelar starkt men har brister i ljudåtergivningen?
Jag tycker inte man ska nedvärdera nån genre heller, varken rocknroll, techno eller euro. Visst man behöver ju inte lyssna på det för nöjes skull, men i sin yrkesroll tycker jag man måste respektera allt musikutövande och göra det som behövs för att musiken skall komma till sin rätt.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
-
Per Johanson
- PAR-64

Jag tycker nog inte att någon av lådorna är några direkta under av välljud, däremot är de båda mycket kompetenta monitorlådor men om du jämför med en riktigt bra 12"+2" så faller de båda till föga. Tycker jag. Om naturlig röståtergivning är det viktigaste.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa