Hur ställa in steg efter högtalare?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hrmppfh.... det var inte mitt fel!!! Ja hur som helst så var det var B&C som hade för yviga toleranser vilket gjorde att det inte riktigt höll när man poppade på. Ersättningen var inte samma fabrikat, tror det blev RCF sedan. Eller om det var tvärt om. Eller om det var andra fabrikat. I det fallet kom ersättningen med någon flygfrakt från tyskland vill jag minnas.

Bra service och långt före Arvas tid!

Ska för övrigt göra tre gigg på J-serien i slutet av januari med Brit Row supply. Ser fram emot det!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Ort: Falköping

Inlägg av Magnus Lindgren »

Per Johanson skrev:Hrmppfh.... det var inte mitt fel!!! Ja hur som helst så var det var B&C som hade för yviga toleranser vilket gjorde att det inte riktigt höll när man poppade på. Ersättningen var inte samma fabrikat, tror det blev RCF sedan. Eller om det var tvärt om. Eller om det var andra fabrikat. I det fallet kom ersättningen med någon flygfrakt från tyskland vill jag minnas.

Bra service och långt före Arvas tid!
Vill minnas att det sitter B&C i dom lådorna nu faktiskt...
Per Johanson skrev:Ska för övrigt göra tre gigg på J-serien i slutet av januari med Brit Row supply. Ser fram emot det!
Poppa lugnt :)
//Magnus

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Hasse Queisser skrev:Nu pratar vi om den kanske vanligaste missuppfattningen gällande gainpotarna på slutsteg. Det är INTE volympotar utan just gainpotar. Det spelar ingen roll hur de potarna står inställda, du kan ALLTID få ut full effekt ur slutsteget. Drar du ner gainpotarna 9 dB så är det enda du behöver göra för att nå full effekt igen att höja 9 dB på mixern. Gainpotarna har alltså INGENTING att göra med hur mycket effekt steget kan leverera.
Ja, typ, men det är en sanning med modifikation. Ingångssteget har inte hur mycket headroom som helst så till slut kommer man att dista ingångssteget och därmed inte få ut mer effekt. Hur mycket headroom man har varierar från tillverkare och modell.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Andreas Vinnberg skrev:Ja, typ, men det är en sanning med modifikation. Ingångssteget har inte hur mycket headroom som helst så till slut kommer man att dista ingångssteget och därmed inte få ut mer effekt. Hur mycket headroom man har varierar från tillverkare och modell.
Att du distar ingångssteget innebär ju inte att slutstegsdelen slutar att ge mer effekt, den förstärker ju bara en elakare signal. Stoppet ligger ju egentligen inte förrän ingångssteget brinner upp (eller slutsteget når maxeffekt förstås)... eller?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Hasse Queisser skrev:Att du distar ingångssteget innebär ju inte att slutstegsdelen slutar att ge mer effekt, den förstärker ju bara en elakare signal. Stoppet ligger ju egentligen inte förrän ingångssteget brinner upp (eller slutsteget når maxeffekt förstås)... eller?
Nej, gainen mellan ingångssteget och utgången ställs bara av poten på framsidan. Om du ökar insignalen lika mycket som du minskar poten så kommer ingångssteget att sätta gränsen, alltså mer och mer distat med lägre och lägre peakspänning ju längre du drar fenomenet.
Men jag förstår din tanke... :-) Prova gärna själv!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag satt och labba med Procesorn till våran Nexo rigg på kulturhuset. När vi körde med vråa Crown steg så va gainen stabil och ändrades via Pottarna och via brytarna på baksidan. Men med våra QSC plx steg så va gainen densamma beroende på vad rattarna stod men gainen varierade med volymen in i steget vilket fick procesorn att gnällla lite.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Marcus, kan du förtydliga lite? Jag tror att det saknas ett o och du motsäger dig själv lite grand i en och samma mening.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo jag ska försöka vara tydlig När jag mätte in Crown stegen så visade konstant 26db vid fullt uppvriden pott och drog jag ner så minskade gainen. Och gainen va oberoende vilken in nivå på signalen jag hadde på steget.

Men när jag gjorde samma mätning på QSC steget så varierade Gainen beroende på hur stark insignalen va till steget. Det kunde variera mellan 20db till 46db. Så även om jag vred ner potten så kunde gainen endån öka när jag ökade in signalen. Gainen låg aldrig fast vilket det gör på Crown steget.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Marcus Sandberg skrev:Jo jag ska försöka vara tydlig När jag mätte in Crown stegen så visade konstant 26db vid fullt uppvriden pott och drog jag ner så minskade gainen. Och gainen va oberoende vilken in nivå på signalen jag hadde på steget.

Men när jag gjorde samma mätning på QSC steget så varierade Gainen beroende på hur stark insignalen va till steget. Det kunde variera mellan 20db till 46db. Så även om jag vred ner potten så kunde gainen endån öka när jag ökade in signalen. Gainen låg aldrig fast vilket det gör på Crown steget.
Olika tillverkare använder sig av olika typoligier av steg. Crown, Camco med flera kör på konsant gain, vilket passar Nexoprocessororerna utmärkt, medans t.ex QSC kör med konstant ingångskänslighet, vilket samma processorer protesterar mot. Ingen av de två är bättre eller sämre, bara olika utgångspunkter att se saken från.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Hasse Queisser skrev:Olika tillverkare använder sig av olika typoligier av steg. Crown, Camco med flera kör på konsant gain, vilket passar Nexoprocessororerna utmärkt, medans t.ex QSC kör med konstant ingångskänslighet, vilket samma processorer protesterar mot. Ingen av de två är bättre eller sämre, bara olika utgångspunkter att se saken från.
Alldeles riktigt! Dock förklarar det inte Marcus fenomen då han använde en och samma steg.
Hmm, vad var grundfrågan nu igen? :-)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Andreas Vinnberg skrev:
Hasse Queisser skrev:Olika tillverkare använder sig av olika typoligier av steg. Crown, Camco med flera kör på konsant gain, vilket passar Nexoprocessororerna utmärkt, medans t.ex QSC kör med konstant ingångskänslighet, vilket samma processorer protesterar mot. Ingen av de två är bättre eller sämre, bara olika utgångspunkter att se saken från.
Alldeles riktigt! Dock förklarar det inte Marcus fenomen då han använde en och samma steg.
Hmm, vad var grundfrågan nu igen? :-)
Jag nämnde aldrig att det va samma steg utan jag skrev Crown och QSC vilket den ena arbetar med fast gain och den andre med variabel gain.

Jo huvudfrågan va om man kunde sänka uteffekten genom att dra ner på rattarna på steget.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Men hur är det när man kör aktiva högtalare då? Då borde väl dessa själva bryta när det blir för högt?
Flest inlägg när den dör vinner!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anton Gildebrand skrev:Men hur är det när man kör aktiva högtalare då? Då borde väl dessa själva bryta när det blir för högt?
Det är inte säkert.

Vad ser du som aktiva högtalare? En högtalare med inbygt steg men med pasiv delning är inte en aktiv högtalare. Men högtalare med externa steg och aktivt delning är aktiva högtalare. Men många räknar som alla högtalare med inbygt steg som aktiva.

Det beror helt och hållet på konstruktionen. Om där sitter en limiter så brukar den hålla igen om det blir en förstark signal in. Men e där inte limiter så händer det inget om det blir en stark signal in. Oftast så e det så att aktiva högtalare så sitter det steg som passa med elementen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Markus det var ett nytt synsätt! För mig är en högtalare med inbyggt steg och passiv delning, en passivt delad aktiv låda. En högtalare med inbyggda steg och aktiv delning, är en aktiv högtalare med aktiv delning.

Synd att vi inte har en bra översättning för powered.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Marcus:
En till grejj jag inte fattat med ljud. Det här med aktiv och passiv delning. Är passiv delning då man inte tillför någon ström i själva filtret? typ det som brukar sitta i "vanliga" passiva högtalare? Aktiv delning är det typ XTA DP448?

Jag installerade en ljudanläggning i aulan bestående utav två stycken aktiva subbar och två stycken fullrange toppar om man kan säga så. Först skickas ljudet från mixern till subbarna, de har inbyggd delning så då tar jag bara ljudet ut därifrån till topparna. Aktiva blir de väl så fort de får ett slutsteg i sig.
Flest inlägg när den dör vinner!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:Markus det var ett nytt synsätt! För mig är en högtalare med inbyggt steg och passiv delning, en passivt delad aktiv låda. En högtalare med inbyggda steg och aktiv delning, är en aktiv högtalare med aktiv delning.

Synd att vi inte har en bra översättning för powered.
Power översötts med effekt så rakt av så borde den heta effektad låda. (trött söndags humor)
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Vanliga fall så brukar de flästa bra högtalare med slutsteg i sig va aktivt delade.

Anton.. pasivt filter e en konstruktin med droslar kondensatorer och motstånd. den har ingen extern drivspännig utan drivs av högtalarsignalen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Anton: Generellt tror jag att de flesta högtalare med inbyggt slutsteg har skydd, men man måste kolla upp det för varje modell. Sen är det en fråga också om vilken signal som är för stark, vilken tidsperiod och miljö är det? Vad matas den med? Och så vidare.

Det svåra är att ha en limiter som inte slösar pengar genom att limitera förtidigt och vice versa. Och, har man limitern för att skydda komponenterna eller för att skydda mot att någon spelar över tillåten nivå? Det är två skilda applikationer som ändå är relaterade..

Limitera för totalskydd av komponenter är inte helt trivialt, även om det är många gånger enklare med högtalare som har inbyggt slutsteg eftersom man då kan anpassa limiteringskretsarna efter specifika elements krav ( såsom temperatur och max spänning/utslag ).

När man pratar aktiv delning så pratar man om att man har ett filter för linjenivå (lågspänning) som delar upp signalen till flera band som sedan matar förstärkaren som sedan matar elementet direkt.
Passivt är när du har insignalen direktkopplad till förstärkaren och sedan till ett delningsfilter och sedan matar delningsfiltret högtalarelementen.
Blir texten rörig så rita upp ett blockdiagram, så blir det tämligen trivialt att se skillnad.

En av fördelarna med att kunna filtrera på linjenivå är att filterna har mycket större möjligheter eftersom man kan gå lös med operationsförstärkare och nu på senare tid DSP som möjliggör bla exaktare filter. En annan är att man har lägre förluster i aktiva än in passiva filter.
När man bygger passiva filter är man mer eller mindre begränsad till motstånd, kondensatorer och spolar.

Detta blir såklart mer komplicerat att diskutera utan ingående diskussioner eftersom ett system kan vara aktivt delat först men sedan vara passivt delat senare i kedjan, tex vid tophögtalarna. Men det gäller ju bara att skilja högtalare från system...

En vanlig topologi för små system är tvåvägsdelning för att dela upp topparna och basarna. Sedan har topparna en tvåvägsdelning för att dela upp midelementet och diskanten. Då är systemet aktivt delat men har passivt delade komponenter.

Det viktiga är att förstå grunderna och sen kunna tyda sig förbi säljsnacket hos tillverkarna och se till den faktiska konstruktionen och om den passar ens krav, en aktivt delad lösning är inte per definition bättre än en passivt delad. Speciellt i svenskan där man kallar passivt delade högtalare med inbyggt slutsteg för aktiva högtalare. Det är bättre att hålla sig till termerna "aktiv delning" och "inbyggt slutsteg".

.. nu såg jag att Marcus hade svarat, men denna text kan kanske komplettera.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Marcus Sandberg skrev:Vad ser du som aktiva högtalare? En högtalare med inbygt steg men med pasiv delning är inte en aktiv högtalare. Men högtalare med externa steg och aktivt delning är aktiva högtalare. Men många räknar som alla högtalare med inbygt steg som aktiva.
I min värld är en högtalare med inbyggd förstärkare en aktiv högtalare (oavsett om den internt har aktiv eller passiv delning), och en högtalare för externa steg och delning är en aktivt delad passiv högtalare. De enda jag någonsin hört använda avvikande benämningar är nån enstaka förvirrad DJ. :wink:

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men Mikael, har du inte märkt det redan här på forumet, det är olika i olika kommuner!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster