Lite bakgrund. Tillverkaren av Butterfly stämde Nexo för kopiering. Vad jag förstår gjorde dom upp i godo. En hel del av denna debatt har publicerats i Pro sound News, en gratisblaska för folk i branschen.
Ang debatten om varför man köper ett LA för en väldigt massa pengar så är en anledning som framförallt spelar roll utomlands hos de stora drakarna att bandets - kontots ljudtekniker vill ha just den riggen. Det förekommer också att tillverkare och ljudtekniker gör gemensam reklam och vill ljudfirman ha det populära bandet xxxx konto så får man köpa sig en rigg. Förmodligen till bra pris. Det är naturligtvis inte så lätt att sälja nya fabrikat i vårt lilla land och notera att tex Adamson som är ganska stort i Europa inte förekommer här. En aspekt som jag tror på är att italienska , spanska, holländska högtalartillverkare har svårare att komma ut på externa marknader. D&b , Turbosound, L Acoustics , Nexo är europeiska företag men dom har lång etablering. JBL, Meyer likaså. Trender påverkar likaså, se EAW, Turbosound tex , inte lika hippt längre.
L Acoustics tillverkade och marknadsförde den första moderna kommersiellt tillgängliga LA högt - V Dosc. Detta gjorde att dom fick en enorm fördel som naturligtvis också påverkades av att V Dosc var en bra låda - koncept. Det tog 3 år innan resten var i kapp och under de åren kunde tex det som då var Stockholm Audio system röna stora framgångar. Likaså GA och US i Malmö som hängde på. Nu är det andra tider och linearrayerna står som spön i backen och det mesta är gott nog och mer föremål för tycke o smak o ekonomi än revolutionerande konstruktioner. Med tanke på att ett modernt LA system som skall klara turnerande utomhusproduktioner kostar med steg o tillbehör runt 2,5 miljoner så kan ni själva räkna ut hur mycket pengar man måste dra in per månad för att få det att gå runt.
Bara några tankar från en bonnläpp på Hönö.
MVH
Guran
Outline Butterfly
-
Arild Brandt
- Rookie

- Kontakt:
Butterfly
Morsom debatt dere har om Butterfly vi har 24 topper i Oslo, 24 stk til er på vei. Det blir nå 4 stk utleie fimaer som har anlegget i Oslo ommerådet
Vi tykker annlegget er topp. Lyden er meget bra. men som altid svår å diskutere.Men det beste med Butterfly er at det veldig compakt og lett
og håntere. Dere må bare ta kontakt får å høre og se.
Vi tykker annlegget er topp. Lyden er meget bra. men som altid svår å diskutere.Men det beste med Butterfly er at det veldig compakt og lett
og håntere. Dere må bare ta kontakt får å høre og se.
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
-
Anders Häggblom
- Rookie

Tänkte just fråga samma sak. Har någon utom norrmännen hört systemet?
Är någon på väg till Plasamässan? I så fall kunde man ju höra av sig till Nordisk Musik och låta dom fixa en personlig demo och kanske en utflykt nånstans där systemet är i användning. Det borde inte vara någon omöjlighet.
Jag skulle gärna göra det men har inte riktigt tid att åka på mässan.
/Anders
Är någon på väg till Plasamässan? I så fall kunde man ju höra av sig till Nordisk Musik och låta dom fixa en personlig demo och kanske en utflykt nånstans där systemet är i användning. Det borde inte vara någon omöjlighet.
Jag skulle gärna göra det men har inte riktigt tid att åka på mässan.
/Anders
- Eric Hising
- PAR-36

- Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
- Kontakt:
Hej.
Jag var över till Köpenhamn för någon vecka sedan och körde BWO på nåt stort torg.
En dansk firma levererade 8 st Butterfly per sida.
Vet inte riktigt vad jag ska säga... Det fungerade väl bra. BWO:s musik är kanske inget man kan använda som referenslyssning.
De var dock väldiga problem med subben. Blev världens power-allley i mitten, men framför PA:t lät det väldigt fattigt. Men det har väl mer med systemoperatören än med PA:t att göra.
Jag kommer i alla fall inte att tacka nej till ett Outline Butterfly om det står på någon spec.
Hälsningar /Eric
Jag var över till Köpenhamn för någon vecka sedan och körde BWO på nåt stort torg.
En dansk firma levererade 8 st Butterfly per sida.
Vet inte riktigt vad jag ska säga... Det fungerade väl bra. BWO:s musik är kanske inget man kan använda som referenslyssning.
De var dock väldiga problem med subben. Blev världens power-allley i mitten, men framför PA:t lät det väldigt fattigt. Men det har väl mer med systemoperatören än med PA:t att göra.
Jag kommer i alla fall inte att tacka nej till ett Outline Butterfly om det står på någon spec.
Hälsningar /Eric