Högtalare från intelligent sound

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Queerdoo skrev:Att ens ha en PA högtalare med överlastskydd är ju i mina ögon så extremt HiFi...
I Nexo Alpha sitter det passiva skyddskretsar, vad är det som är fel med det?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:
Queerdoo skrev:Att ens ha en PA högtalare med överlastskydd är ju i mina ögon så extremt HiFi...
I Nexo Alpha sitter det passiva skyddskretsar, vad är det som är fel med det?
I dessa högtalare sitter det skyddskretsar som straffar användaren genom att sänka nivån istället för att bara stoppa den. Först när nivån åter är nere under gränsen släpper den och man får tillbaks krutet i PA:t.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

cyberpunk: Fast, hur överlastskyddet fungerar är ju irrelevant, väl? Det Queerdoo skrev var ju att det i hans ögon var extremt hifi att ha högtalare med överlastskydd - själv känner jag inte till en enda hifihögtalare med hifiskydd, dock hifihögtalare som dynamiskt klarar effekter på över 5000W.

Överlastskydd är väl i grunden positivt? Sen finns det givetvis mindre lyckade lösningar, men hellre det än en trasig högtalare tycker jag.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Folk som irrar om att man måste vända en högtalarkabel rätt och att en vanlig apparatkabel för 2500 gör ljudet bättre kastar man ut med huvudet före om man klarar av att vara så kroppssynkroniserad medan man skrattar så man gråter åt dem. Annars skrattar man färdigt och kastar ut dem efteråt.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo det med överlast skydd i högtalare så måste jag tilläga att i barje bosse MA-12 rör så sitter det 4st 12V 5W glödlampor som högtalar skydd.

Jag tänkte på det om man spelar så att överlastkydden ligger och jobbar hela tiden är det inte dax då att tänka om att ev har en kraftigare rigg?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

mackieboy skrev:Jo det med överlast skydd i högtalare så måste jag tilläga att i barje bosse MA-12 rör så sitter det 4st 12V 5W glödlampor som högtalar skydd.

Jag tänkte på det om man spelar så att överlastkydden ligger och jobbar hela tiden är det inte dax då att tänka om att ev har en kraftigare rigg?
Just glödlampor är en ganska vanlig lösning! Sitter i våra RCF Vision toppar på drivern, och i många billigare monitorer som jag sett!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Sitter i våra Yorkvillemonitorer också. Jag blev rätt förvånad när jag skulle öppna lådan för att fixa ett glapp i en kontaktpanel, satt en lampa där!

Vad gör ont materia i mina högtalarsaker liksom? :)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

I många av de högtalarna som det sitter en lampai så hittar man billigast reservdelarna på biltema för i många fall så e det samma som sitter där fram på en bil.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Dessutom vet man att man spelar för starkt när det börjar lysa ur basportarna:)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Tror vi kan avsluta detta här, dels har vi glidit ifrån ämnet och sedan kan vi nog konstatera att det inte var deras "pa" sortiment som forsam hade testat, och är det hifi så får ni gå långt ditåt och prata om det -------------------------->>
//Jonas - ljudoljus.net crew

Låst