ServoDrive basar

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.

ServoDrive basar

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej !

För en massa år sedan kanske 1994 på Arvika Festivalen var det den danska firman DPA som stod för PA på stora scenen. De hade med sig bashorn dom hette ServoDrive från Danley. Dessa tycke man var mycket skumma då membranen drevs av motorer. Spelade järnet vad jag minns. Blev lite intresserad av dessa muskedunder när jag läste om dem nyligen. Är det någon som provat eller t.o.m. haft i sin ägo? Hur funkade de? Misstänker att det inte var att koppla slutsteget direkt på motorn! :D Har även för mig att de hade någon slags fasprovare med sig som såg ut som en ombyggd ficklampa. Skulle vara kul att få lite info! Innovativt och kul minst sagt med motordrivna basar.
Blev tydligen ingen varaktig succé då man inte ser principen idag.

Med vänlig hälsning
Henrik Kjellman
Arvika
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Re: ServoDrive basar

Inlägg av Niklas Elste »

det är nog spännande men som jag förstår det så går dom väll inte upp i frekvens så bra

men iden är ju spännande

men kan nog ha blivit ersatt av återkoppling likt det MACKIE har på sina aktivalådor

Daniel Ravald
PAR-46
PAR-46
Presentation: Amplitude Audio & HR-AV Produkter AB.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ravald »

På väg tillbaka i en ny skepnad. http://www.powersoft-audio.com/oem-solutions/m-force" onclick="window.open(this.href);return false;

Timmy Qvarnström
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Timmy Qvarnström »

starlight har 3par ute på tradera just nu!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Hej,

Här kommer den lilla info jag har om Servodrive.

De kom till lite vid sidan av Tom Danleys arbete hos Intersonics, som var en underleverantör till NASA. Tom hade lite idéer och hans chef på Intersonics lät honom hållas så länge det inte kostade för mycket pengar och till sist blev det faktiskt en högtalaravdelning som sålde Servodrive. Tom var alltså anställd och när Intersonics gick i graven i och med rymdfäjekatastrofen och budgetskäl hos NASA så gick Tom vidare och startade så småningom Danley Sound Labs.

Så vitt jag vet körde någon annan f.d anställd Servodrive vidare ett tag, men Tom var aldrig vidare inblandad mer än att det var hans design. Det finns en hemsida uppe fortfarande, men den har varit "under ombyggnad" i många år. http://www.servodrive.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Ett annat företag som verkar ha någon sorts connection är http://www.tritechlightandsound.com/BassTech%207's.html" onclick="window.open(this.href);return false; men det är ren spekulation från min sida.

Att hitta reservdelar verkar inte vara lätt. Det som oftast gick sönder var själva remmen. Det bästa tips jag kunde hitta är någon som letat fram materialet som användes och tillverkat remmen själv.
http://www.controlbooth.com/threads/ser ... ass.35112/" onclick="window.open(this.href);return false;

Servodrivebasarna drevs med helt vanliga slutsteg. Jämfört med konventionella subbar från sin tid delade man dem väldigt lågt, de var riktiga subbar medans mycket annat då gick en bra bit upp i midbasen. De delades runt 80Hz medans mycket på den tiden (typ Turbosound Flash osv) delades 120-180Hz.

Michael Jackson åkte med ett gäng Servodrive BT7 på Dangerousturnén när jag jobbade som hump åt EMA Telstar. Då användes de som extra sub under en Clair S4 rigg och det funkade riktigt bra såvitt jag kunde höra (för övrigt fortfarande något av det bästa liveljud jag kan minnas att jag hört).

Problemet med Servodrivesubbarna var att de iom motordriften var helt distortionsfria och inte led av någon värmekompression. Många tekniker var (är) vana att höra en viss distortion från subregistret, vilket dessa helt saknade och folk trodde inte det spelade starkt, för de hörde ingen dist. Med konventionella högtalare får man ju en förvarning när man är på väg att nå gränsen för vad högtalaren klarar av i form av dist och värmekompression Med Servodriven fick man ingen förvarning utan den lät cleant hela vägen till max. Man tryckte därför på ännu mer och utan förvarning gick drivremmen sönder och det var knäpptyst.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

hur ? vanlig dc motor?

Timmy Qvarnström
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Timmy Qvarnström »

Trevligt med ett långt svar!

Jag lutar åt att buda på starlights 6pack om inte priset sticker iväg, alla remmarna är av men det bör nog gå att fixa! eller tja, jag leder budgiviningen, så buda inte över mina 105kr är ni snälla ha!

Läste på nätet att de i nödfall går att stoppa i vanliga element och med lite tur få ett billigt subhorn

skall fortsätta leta info om just remmarna, för av allt man hört så verkar de vara underbara infra sub lådor

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Niklas: Ja det är en DC servomotor.

Här finns en del att läsa samt lite bilder. Det finns även en hel del info på prosoundweb om man söker.
http://forum.speakerplans.com/basstech- ... page1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej !

Tack för intressanta svar! Hoppas tråden fortsätter! :D

Med vänlig hälsning
Henrik Kjellman
Arvika
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Skriv svar