Balans bas-diskant

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Balans bas-diskant

Inlägg av Elias Lothström »

Tja!
Har precis uttökat mitt system en smula.
Systemet jag använder mest är två st w-horn med beyma g480 i botten, samt två toppar med beyma sn115n samt skrikor som heter beyma smc1050n. Detta pådrivet av antingen ett lab1200c, alternativ lab1200an bryggad för basarna och lab 500a i topparna. Delat med ett dbx234xl.

Det låter grymt av systemet ock bra tryck genom hela registret.
Ett problem dock;
Det känns som att dessa toppar är lite obalanserade i vart kraften hamnar.
Diskanten är grymt stark, på gränsen till för mycket. Det kan säkert vara bra i många situationer, men innan baselementet i topplådan fått effekt nog för att trycka ut ordentligt så är diskanten så stark runt 1khz att det känns olustigt.
Finns det någonting man kan göra?
Kan man sätta in motstånd, eller någonting i den stilen, eller blir det att försöka eq'a bort?
Vore skönt att ha det så bra som möjligt utan att behöva finpilla.

/Elias

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Presentation: __________________________________________________

Re: Balans bas-diskant

Inlägg av Magnus Gustafsson »

1: Justera ner volymen på topparna

2: Eq

/M

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: ........................................

Inlägg av Kristian Nilsson »

Jag antar att det sitter passiva filter i topparna.
Har du byggt dessa filter själv?
Vet du delningsfrekvenserna?
Det gäller att dela "rätt" för varje element för att undvika ev. "fel" i frekvensgången som varje element mer eller mindre har.
Är du säker på att peaken är just vid 1khz?
Den Beyma-drivern du har skulle jag inte dela riktigt så lågt, den borde ta vid lite högre, kanske runt 1,4 - 1,6khz.
Jag har märkt att vissa 1" drivers behöver dämpas lite omkring 2,5khz för att låta behagligt, men det behöver ju inte betyda att just din behöver dämpas just där.

Det går att bara dämpa drivern genom motstånd i anslutning till det passiva filtret, alternativt kanske ännu bättre, beroende på var i frekvens problemet är, göra en konjugatlänk som kompenserar för driverns eventuellt ojämna impedans vid en viss frekvens, vilket kan leda till en ojämn frekvensgång. Här beskrivs lite om detta:
http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi ... jugatlank/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du kan säkert hitta fler artiklar om detta på Google.

Mvh
Kristian

Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Inlägg av Elias Lothström »

Tack för ett bra inlägg Kristian!
Ska absolut kolla närmare på konjugatlänken. Känns spontant lite överkurs, men vore hemskt roligt att testa!
Som du säger är jag inte säker på att missljuden ligger vid 1kz. Jag har ingen ordentlig eq (eftersökes förövrigt) så jag har equat i mjukvara digitalt, och då känns det som att det är mest runt där som det låter lite jobbigt. Jag har inte byggt filtren själv. Jag har faktiskt inte ens tittat på de än, men där sitter ju någon form av passivt filter ja. Det känns eventuellt som att den delar lite för lågt.

Skriv svar