Jag har ett litet tekniskt spörsmål. Hur skulle man kunna göra för att länka en ljudsignal från en passiv högtalare till en aktiv?
Slutsteget jag använder till den passiva har inte någon anslutning för att vidarekoppla ljudet (men det finns en kontakt för seriekoppling på högtalaren) och jag använder alla utgångar på mixern. Vill ha samma ljud som i den passiva i den aktiva.
Förstör jag förstärkaren i den aktiva om jag kopplar den förstärkta signalen direkt från den passiva?
Skulle man kunna löda en split för att få två identiska signaler från auxen på mixern eller är det skadligt för mixern?
Några förslag på hur man kunde göra om den förstärkta signalen för att kunna använda den i den aktiva högtalaren?
Hur seriekoppla passiv högtalare till aktiv?
-
Jonas Åkesson
- Rookie

- Presentation: Jobbar i malmö som frilansande ljud- och ljustekniker/designer.
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Re: Hur seriekoppla passiv högtalare till aktiv?
Jonas Åkesson skrev:Jag har ett litet tekniskt spörsmål. Hur skulle man kunna göra för att länka en ljudsignal från en passiv högtalare till en aktiv?
Slutsteget jag använder till den passiva har inte någon anslutning för att vidarekoppla ljudet (men det finns en kontakt för seriekoppling på högtalaren) och jag använder alla utgångar på mixern. Vill ha samma ljud som i den passiva i den aktiva.
Förstör jag förstärkaren i den aktiva om jag kopplar den förstärkta signalen direkt från den passiva?
Skulle man kunna löda en split för att få två identiska signaler från auxen på mixern eller är det skadligt för mixern?
Några förslag på hur man kunde göra om den förstärkta signalen för att kunna använda den i den aktiva högtalaren?
Ja, du kommer att förstöra den aktiva högtalaren om du skickar in en redan förstärkt signal i den. Köp/löd en vanlig Y-split och ta signalen direkt från mixern (och nej, det är inte skadligt för mixern).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Re: Hur seriekoppla passiv högtalare till aktiv?
Eller länka vidare till en DI-box med högtalaringång, till exempel en vanlig Countryman Type 85http://www.countryman.com/download/Type ... ooklet.pdf.