här är en bra länk att läsa i ämnetMikael Thieme skrev:Det blir litet OT i den här tråden, men mitt första svar är att det beror på det enskilda rummet. I en fast installation i en "mindre" lokal typ liten rockklubb tycker jag att man kan kosta på sig att laborera med olika placeringar på ganska oortodoxa sätt. I en så stor lokal att man kan antingen försumma eller åtminstone bry sig mindre om rummets inverkan på publikplats (även utomhus alltså) ger ofta någon form av linje-array längs scenkanten störst möjlighet till jämn utbredning med så få hotspots och döda punkter som möjligt. Variabler att laborera med är linjens bredd, avståndet mellan varje högtalare, linjens eventuella kurvning och/eller gruppvisa delay. En hel del finns att läsa på nätet om man söker på exempelvis bass steering eller bass arrays.Patrik Albin skrev:Hur riggar jag bäst 8 st 218 då?
För att prova olika konfigurationer och "se" vad som händer kan man med fördel leka litet med något simulerings-/predikeringsprogram, exempelvis MAPP Online eller EASE Online.I utbredningsavseende uppför sig en baslåda ungefär som en annan baslåda, så för att experimentera i mjukvara med olika arraysetuper kan man i praktiken välja ganska fritt bland (icke riktade) högtalarmodeller.
http://www.voidaudio.com/pdf/bass%20guide.pdf