Camco- Kvalitet och prisvärdhet, eller...?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Camco- Kvalitet och prisvärdhet, eller...?

Inlägg av Björn Lundin »

Har kikat lite på Camco-stegen. Främst Tecton serien. Är dessa steg något att ha? Vet egentligen inte så mycket om företaget. Är det seriösa grejer? Håller dom? Och framför allt, stämmer effektspecen någorlunda?

Tycker stegen verkar vara rätt billiga...kanske lite väl billiga.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

De Camcosteg jag har använt, Vortex 4 och 6, har fungerat bra tycker jag. Seriösa grejor tycker jag helt klart att man kan kalla det!

Vet inte hur de billiga serierna är dock.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Har aldrig använt camco, men skulle kunna gissa på att det inte är helt skräp... Finns ju många större företag som använder camco, speciellt till Nexo lådor, antar jag beror på att det är samma leverantör av dom.

Kunde även läsa att Camco var det första företaget som började sälja Nexo i europa om det nu stämmer.


Skulle väl kunna tänka mig att Vortex ligger i samma klass som FP-serien från LAB Gruppen inom utlovad effekt (Tänker på att båda modellerna är lättviktare).

Tecton serien verkar inte tokiga heller, tror dom passar utmärkt för dig Björn (antar du ska ha dom till discobruk?)


Edit: Tycker inte priserna är "för låga", det är ju inte deras "Top of the line"modeller så jag antar dom vill nå ut till en bredare marknad, Det billigaste Vortex steget kostar ju lika mycket som det dyrasta Tecton steget...
Johnny Andersson

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vet att Starlight har eller iaf hade mycket camco steg. När jag arbetade där så var det slående mycket camcosteg som behövde servas jämfört med crown. Dessa steg användes väldigt flitigt till Nexo båda två och det var en väldig skillnad på vilka som låg i servicehögen och vilka som åkte ut på jobben!

Axel Trygg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:33

Inlägg av Axel Trygg »

Vi har sällan problem med våra vortex 4-6:er
Gud sa: "Låt lampan tändas" och den tändes

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Ett Vortex6 kan man få för ca. 25k, medans ett fp6400 hamnar på ungefär 28k. Alltså ingen prisskillnad att orda om. Dock specar Lab'et 1000w mindre bryggat i 4ohm.

Tror ni det är lite "lyckosiffror" på camco? Eller stämmer det?
Känns ändå som Lab har bättre rykte..och antagligen bättre service i Sverige.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Om det är någon som är kända för att överspeca är det väl ändå Lab?

Gå in på www.live-audio.com och leta rätt på det förstärkartest som gjordes för något år sedan, så får du det svart på vitt att Lab specar svagt! Har för mig att Camco presterade bra i testet.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Jo..har läst det någon gång. Vore kul att själv jämföra de olika stegen. Använde lab2000 på gig igår, tyckte det funkade kalas. Så ett 4000/fp6400 skulle nog tillfredsställa mej ändå.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vad använde du det till?

Vi spelar oftast steg omkring klipp (eller åtminstone till klippindikering), fast vi bara använder en enkelarton (med känslighet på 106 dB!) per kanal.
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Johnny Andersson skrev: Kunde även läsa att Camco var det första företaget som började sälja Nexo i europa om det nu stämmer.
Eftersom Nexo är franskt tror jag att det inte stämmer..

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Jo, vi brukar också spela stegen till klippindikering. Även om vi bara har en bas per kanal som du skrev. Men i fredags körde vi två 18" per kanal, och jämfört med de andra stegen så klarade Labet sej riktigt hyggligt. Iofs var de andra stegen inte riktigt några värdiga motståndare...betydligt mer överspec än Lab.

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

lab är ju lab... som sagt var en fördel med service i sverige.. men samtidigt behövs inte så mycke service på dom iallafall inte våra 4000 steg.. dom har leverat bra i flera år ny utan problem... tills någon ställde en dricka jämte som sedan någon anna vällte ut.. dock la bara halva steget av vilket är ett pluss...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det som är fint med Labgruppen är att man ringa dem och fråga vad som hänt med ens steg, och de säger vilka komponenter som pajat och vad de har för artikelnummer på Elfa. Stor eloge till dem för det!

Man slipper skicka sitt steg på service och kan ha igång det samma dag igen.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Erik Eklund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 jul 2004, 01:00
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Erik Eklund »

Någon som provat deras DSP-modul som man stoppar in i steget och kan ställa eq, dleay, limiter mm.? En bra sak med Camco är att dom har 6 års garanti på stegen :lol:
// Erik
Mpsound.com

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster