Billiga o bra enkel 18" basar?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Då har du också rabatt då ;)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag har bara träffat honom en gång tror jag, sju på morgonen då vi stod och lastade ur lastbil efter gig, och David kom och skulle iväg och jobba :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Erik Eklund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 jul 2004, 01:00
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Erik Eklund »

Om jag får ställa en fråga i denna diskussionen, hur funkar det med momsen när man handlar från thomann? Dom har ju en annan momssatts än oss här i Sverige.. Men deras priser är med våran moms?? Snackade med en på skatteverket om detta, men hon visste ej.. Tyckte att jag skulle boka tid och få det förklarat av någon momsexpert på deras kontor.:? Men om ni vet något så svara gärna, hellre ett svar för mycket än ett för lite! :lol:

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Det ingår svensk moms (25%) i deras priser om jag inte har fått det hela om bakfoten. Men jag har aldrig handlat där, så jag vet inte hur det fungerar i praktiken.

Niklas Svensson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 20:12
Ort: Linköping

Inlägg av Niklas Svensson »

Jajjamensan, Henke vettu ;) Går i samma klass på MTU, mediateknikerutbildningen.
Alla andra är idioter tills det motsatta är bevisat.

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

tegern skrev:Det ingår svensk moms (25%) i deras priser om jag inte har fått det hela om bakfoten. Men jag har aldrig handlat där, så jag vet inte hur det fungerar i praktiken.
Det ingår svensk moms! det är i princip som att handla från vilken online butik i sverige som helst bara att där skickas grejerna från tyskland. man behöver inte tänka på moms eller några andra avgfter överhuvudtaget

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag kolla på skatteverkets sida om handel från ett annna EU land

Varuförsäljning till Sverige

Varuförsäljning till Sverige från ett annat EG-land
Nu ska det handla om vad som gäller när svenska företag köper varor från andra EG-länder. I normalfallet ska företaget själv, i sin bokföring, påföra sig momsen. Detta kallas för förvärvsbeskattning. Då är det viktigt att veta var varan finns före och efter köpet.
Förvärvsbeskattning innebär att det är den som köper varan som tar upp momsen i stället för säljaren. När det är ett inköp för fullt ut momspliktig verksamhet ska köparen också dra av motsvarande belopp som ingående moms. Det blir då ingen skatt att betala men företaget måste ta upp beloppen i sin bokföring och redovisa i sin skatte- eller inkomstdeklaration.

Det här är ett resultat av destinationsprincipen. Beskattning sker alltså i köparens land
OBS! Företaget måste redovisa EG-handeln i skatte- eller inkomstdeklarationen. Den som inte redovisar ett EG-inköp lämnar oriktig uppgift i deklarationen och riskerar att påföras skattetillägg.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Klickar man på den svenska flaggan i början är priserna inkl svensk moms, har man registrerat företag drar de av momsen i förväg = du slipper ligga ute med den, men som mackieboy skriver måste du ta upp den både in och ut, så de kvittar ut varandra, dvs ingen moms i verkligheten, bara på pappret.

För privatpersoner som beställer så.. ja, då är det de priserna som står ;) Ingen dum tull eller extra moms som man kan åka på om man beställer ifrån tex USA.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Erik Eklund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 jul 2004, 01:00
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Erik Eklund »

Okej, blev lite klokare där nu! Tackar och bockar för bra svar :wink:

Niklas Svensson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 20:12
Ort: Linköping

Inlägg av Niklas Svensson »

joo, väldigt bra vetskaper, har varit lite skeptisk till att skicka efter saker därifrån innan, men nu känns det jäkligt lockande
Alla andra är idioter tills det motsatta är bevisat.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag vet några som har tagit in prylar utomlands och sen efter ett år så behövs de servas och då är svenska generalagenter och deras servis verkstäder inte alltid så villiga att ta emot dom och när de väl gör det så tar det lång tid att få tillbaka dem.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

mackieboy skrev:Jag vet några som har tagit in prylar utomlands och sen efter ett år så behövs de servas och då är svenska generalagenter och deras servis verkstäder inte alltid så villiga att ta emot dom och när de väl gör det så tar det lång tid att få tillbaka dem.
Självklart är de ovilliga att ta emot prylarna, de har ju inte sålt dem!
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Då skickar man dom till thomann om det känns värt istället.
Som att försöka lämna tillbaka arla mjölk på ica, som man köpte på konsum. Samma tillverkare men olika försäljare.

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Martin Turesson »

David Wennberg skrev:Behringers Eurolive eller vad de nu heter är för övrigt riktigt ypperliga steg - det är QSC RMX 2450 plankat rakt av, så inte är det några fel på stegen.

På utsidan är de lika och de har samma finesser. Någon ambitiös amerikan hade kikat inuti och lagt upp jämförande bilder på ett annat forum och då såg man en del stora skillnader, bla storlek på trafo och kondningar. Att påstå att stegen är ypperliga är nog att ta i, men de är däremot väldigt prisvärda om man inte bryr sig om lite sprak och knaster 8O .
Martin / Optisound

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Martin Turesson skrev:
David Wennberg skrev:Behringers Eurolive eller vad de nu heter är för övrigt riktigt ypperliga steg - det är QSC RMX 2450 plankat rakt av, så inte är det några fel på stegen.

På utsidan är de lika och de har samma finesser. Någon ambitiös amerikan hade kikat inuti och lagt upp jämförande bilder på ett annat forum och då såg man en del stora skillnader, bla storlek på trafo och kondningar. Att påstå att stegen är ypperliga är nog att ta i, men de är däremot väldigt prisvärda om man inte bryr sig om lite sprak och knaster 8O .
Har du fått fram knaster och sprak ur dem eller är detta något du har hört?
Fast knaster och sprak kan man ju få fram ur det mseta, brukar ju vara relaterat till insignalen ;-)

Har du länk till amerikanen som gjorde jämförelserna?

Hade varit intressant att själv läsa och se :-)

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

jag fick ett sms häromdagen från thomann där det stod att dom skickat min order.. det värmde..

helt ok för en kabel som ej fanns i lager, stod 2-5 dagar innan sändning och det tog 4 dagar.. sverigeimportören sa c:a 2.5 vecka. :D

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Martin Turesson »

olsson skrev:
Har du fått fram knaster och sprak ur dem eller är detta något du har hört?
Fast knaster och sprak kan man ju få fram ur det mseta, brukar ju vara relaterat till insignalen ;-)

Har du länk till amerikanen som gjorde jämförelserna?

Hade varit intressant att själv läsa och se :-)

Det knastrar och knäpper om dem när de slås av och på. Känns inte så stabilt...

Hittade inte länken, men jag tror det var någonstans på den här sidan:

http://acapella.harmony-central.com/
Martin / Optisound

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 31 och 0 gäster