Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hur gör ni? Jag är så less på det. Finns det något optimalt sätt? Nu drar jag på en ram och skär med en Lee-kniv runt om, men det tar ju sån tid. Jag såg en gång en ljustekniker som la ramen runt filtret och bara slet till så var det klart, det har jag provat med extremt blandade resultat. (inget har varit acceptabelt )
Det mest effektiva och billigaste sättet jag lyckats med hitils är att sätta en praktikant på att göra skiten, men dom tröttnar ju dom med. Och varar dessutom inte så länge.
Jag har använt en pappers skärare där jag har markerat för de olika storlekarna som användes. Det va bara och föra in arken och sen skär med kniven. Fördelen e att man kan ta flera på en gång.
Gustaf skrev:Jag såg en gång en ljustekniker som la ramen runt filtret och bara slet till så var det klart, det har jag provat med extremt blandade resultat. (inget har varit acceptabelt )
Ahh! Det gamla "Texas rycket" eller "Dallas rycket", tar åratal att lära sig och förfina. Går bäst med TTR ramar som är preppade på ett listigt sätt.
jag har bara skurit filter nån enstaka gång, då var det några hundra..(grr). Jag hade märkt upp på bordet och skar med en linjal en hel remsa, och delade sedan den efteråt.. tyckte det gick rätt fort men det var ju inge roligt
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Just en sådan som jag menade med svarta streck på för dom olika storlekarna man behöver. Blir man utråkad av att skära filter så kan man försöka att klippa naglarna med den.
Först ska det vara skära filter och nu ska man användapappersskäraren till att klippa naglarna.. Vad blir nästa steg mot fjolleriet?? Hudlotion istället för 5-56??
Jag andvände först linjal och en riktigt rullkniv!
Men när det blev mycket av färgfilter skärande så köpte jag en rullskärare modell stor, kunde ta upp till 140cm tror jag det var.
Provade "giljotin" oxo men det funkade inte så bra, filtret vek undan och det blev snett.
Bullen skrev:Snacka om I-lands problem!
Hur mycket filter skär ni egentligen
Det beror på ibland när man gör en teaterljussätnning så finns det aldrig så många som man behöver eller när det är en gästande ljustekniker som gör på vår rigg så begär han viss tup av filter och då e det bara till och sära upp om man inte har det färdigt.
Bullen skrev:
Ahh! Det gamla "Texas rycket" eller "Dallas rycket", tar åratal att lära sig och förfina. Går bäst med TTR ramar som är preppade på ett listigt sätt.
Bullen
Då är man en quicklearner då, satte den första gången jag såg det. Kanske hade man bara "bonnatur".
Jag brukar trä på filterramen och skära runt med en vanlig mattkniv.