Trådlösa störningar.
-
Jacob Thulesius
- PAR-20

- Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
- Kontakt:
Trådlösa störningar.
Sitter i soundcheck för en gymnasiemusikal för tillfället där vi använder 20 st trådlösa system varav 4 st är sennheiser GW 400 och 16 är img stageline(osäker på modell)
I förrgår fungerade alla 20 system samtidigt utan störningar men idag går vissa img system in och stör varann. t.ex. ett system på 810 Mhz stör ut ett på 815 Mhz. Vad kan detta bero på?
En av ljudteknikerna här hade en teori om att det trådlösa nätverket på skolan stör systemen men jag har för mig att trådlösa nätverk ligger i 2-5 Ghz bandet.
Tack på förhand för snabba tips
I förrgår fungerade alla 20 system samtidigt utan störningar men idag går vissa img system in och stör varann. t.ex. ett system på 810 Mhz stör ut ett på 815 Mhz. Vad kan detta bero på?
En av ljudteknikerna här hade en teori om att det trådlösa nätverket på skolan stör systemen men jag har för mig att trådlösa nätverk ligger i 2-5 Ghz bandet.
Tack på förhand för snabba tips
-
Jacob Thulesius
- PAR-20

- Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
- Kontakt:
Re: Trådlösa störningar.
Som sagt alla tips och trix för att undgå störningar är välkommna
- Gustaf Gagge
- PAR-56

- Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden - Ort: Stockholm
radio vågor har precis som ljud över toner dvs frekvenser sedan finns det även spegel frekvenser som kan spöka. men detta kan säkert någon annan här på forumet mer i detalj förklara. men det kan räcka med att ha flyttat motagarna för att få sådana fenomen. sedan är väll inte img stage line kännt för att vara det mest kvalitativa systemet heller.
Andreas Staglianó
- PAR-30

Kan givetvis vara en hel del olika saker som ger upphov till dina störningar, men nummer ett är att använda sig av en kanalplan / frekvensplan, detta är ett måste vid användande av 20 system.
-
Per Johanson
- PAR-64

Som Andreas säger, det är inte bara att ta några frekvenser jämt utspritt över tillgänliga frekvenser. Någon typ av hjälpmedel rekommenderas.
Nästa fråga är om det ens är möjligt att köra 16+4 system av den där sorten med gott resultat.
Nästa fråga är om det ens är möjligt att köra 16+4 system av den där sorten med gott resultat.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Det är inte så att du har några sändare avslagna? Isf kan fenomenet uppstå att andra sändare "läcker" in på dessa frekvenser.
Uppstår så ibland på Shures UHF system.
Uppstår så ibland på Shures UHF system.
//Magnus - Fegge & Mattes
- Niklas Elste
- PAR-64

kan vara en kombinerad signal mic 1 + amatörradio hos grannen = mic 2
810mhz + 5000khz = 805mhz till exempel men då ska den sändaren vara bra nära
810mhz + 5000khz = 805mhz till exempel men då ska den sändaren vara bra nära
-
Jacob Thulesius
- PAR-20

- Kontakt:
Det var som Magnus trodde. Enligt uthyrningsfirman måste alla system vara påslagna samtidigt annars finns det risk att de letar upp närliggande mottagare.
Angående "spegelfrekvenser" i radiospektrat så ligger väl inte första övertonen förens en halv våglängd över? Och det är ju långt ifrån det spektrumet vi har jobbat i.
Vi har hela tiden använt en fungerande frekvenskarta och nu när vi har alla system igång samtidigt fungerar det felfritt!
Angående "spegelfrekvenser" i radiospektrat så ligger väl inte första övertonen förens en halv våglängd över? Och det är ju långt ifrån det spektrumet vi har jobbat i.
Vi har hela tiden använt en fungerande frekvenskarta och nu när vi har alla system igång samtidigt fungerar det felfritt!
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Du har summa- och differensfrekvenser mellan de olika systemen och dessutom mellan dessa interferensprodukter och grundfrekvenserna, och mellan olika interferensprodukter... etc. Interferensprodukter mellan ett så stort antal system kan hamna ganska precis var som helst. (En halv våglängd på 800 MHz-bandet är knappt 20 cm, vad det nu har med sammanhanget att göra.)Jacob Thulesius skrev:Angående "spegelfrekvenser" i radiospektrat så ligger väl inte första övertonen förens en halv våglängd över? Och det är ju långt ifrån det spektrumet vi har jobbat i.
Har ni använt en enda kanalplan som omfattar alla system (från de båda fabrikaten)?Jacob Thulesius skrev:Vi har hela tiden använt en fungerande frekvenskarta och nu när vi har alla system igång samtidigt fungerar det felfritt!
Apropå interferensproblem så ökar de markant i omfattning och grad ju närmare varandra sändarna befinner sig. Lägg 4-5 sändare i en hög precis inpå varandra, och du har ett RF-spektrum som ser ut som en igelkott. I alla lägen vill du hålla påslagna sändare åtminstone en halvmeter från varandra för att skapa god marginal till strul.