trålöst headset till Aerobics och dans?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Kontakt:

trålöst headset till Aerobics och dans?

Inlägg av Erik Boson »

Hejsan!

Skulle behöva ha lite hjälp med att hitta ett hyffsat bra och billigt headset som ska fungera till dans och aerobics.

Har fått i uppdrag av skolan att fixa ett sådant sett till idrotten. Har kollat lite på AKG WMS 40PRO från Thomann (LÄNK till headset)Thomann.

Skulle detta fungera, någon som har testat det?

Skulle annars vilja ha lite förslag på några hyffsade "budget" headset med sändare och mottagare för typ 2000-2500kr. En väldig fördel om det går att sätta en antenn i hallen och bara dra kabel till mottagaren. Mottagaren ska nämligen vara monterad i ett skåp vid sidan på en läktare, så jag är osäker på att signalen när dit alla gånger.

Gärna för-och nackdelar med de olika headset:en!

David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Kontakt:

Inlägg av David Hugoson »

Kan rekommendera Samsons headset med inbyggd sändare i bågen. Använder själv den som danslärare och det är mycket praktiskt att slippa sladden.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

http://www.nrg.se/numark/aeromicam10h.htm

Finns säkert fler återförsäljare.

Det funkar, gjort för uppgiften.

För övrigt stavas "hyfsat" med 1 f.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Starfelt (www.starfelt.se) har några trevliga speciellt framtagna för aerobics.

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige

Inlägg av Krister Hedgren »

Om du ska köpa trådlöst från thomann tänkt dig för både en eller två gånger innan, har för mig att det dom säljer endast är till för den tyska marknaden pga. frekvenserna, är inte helt hundra men vet att jag har sett det någonstans på deras sida.

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Kontakt:

JTS

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej.

Mitt tips är JTS. Bra genomtänkta system.

Vi kör själva med 8 handmikar & 8 beltpack som vi har både headset till dans och teatermygga samt instrument.
JTS är dessvärre inte så stora i sverige, några kända band använder dom (bland annat Calaisa, The Haunted, millencollin m.fl) och våra kunder har uppsklattat dom.
Fördelarna, levereras med uppladdningsbara AA batterier, i mottagaren finns laddare för batterierna. Finns versioner för 16 ch, 64 ch och 193 ch valmöjligheter. Bra vikt, storlek, bra service. Utbytbara huvuden m.m.

Den äldre versionen (och den billigaste tror jag) hade dock en liten brytare för gain, frekvensval m.m. som var lite känslig men som nu på nya serien är utbytt mot betydligt bättre tryckknappar.

/Thomas

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Samsonsystemen med sändaren i nacken har jag haft problem med. Det finns ingen gain i sändaren alls och de distar rätt lätt, vilket gör att om man tar i ordentligt och det distar så är man stekt.

AKG WMS40 med C444-headsetet har vi sålt mycket av till just gym och liknande och de funkar bra. C420-headsetet låter bättre, men är tyvärr känsligare för fukt, så de pajar fortare än C444.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

Thomas Nilsson: Låter som ett alternativ. Vad ligger priserna på och vem är ÅF i sverige?

Hasse Queisser: Fungerar AKG WMS40 settet i en normal idrottshall (läktare 200pers+plan 20x40m)? Tänkte mest på ifall signalen "orkar" fram till mottagaren, dvs. hur stor/lång räckvidden är?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Erik Boson skrev:Thomas Nilsson: Låter som ett alternativ. Vad ligger priserna på och vem är ÅF i sverige?

Hasse Queisser: Fungerar AKG WMS40 settet i en normal idrottshall (läktare 200pers+plan 20x40m)? Tänkte mest på ifall signalen "orkar" fram till mottagaren, dvs. hur stor/lång räckvidden är?
Generalagent för JTS i sverige e crafton www.crafton.se sen finns det ett antal återförsäljare i sverige bla jag.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Erik Boson skrev:Hasse Queisser: Fungerar AKG WMS40 settet i en normal idrottshall (läktare 200pers+plan 20x40m)? Tänkte mest på ifall signalen "orkar" fram till mottagaren, dvs. hur stor/lång räckvidden är?
Oftast funkar de bra även på hyfsat långa avstånd, men ska du vara helt säker på 40 meter så ska du nog upp en prisklass på system (oavsett fabrikat) till ett riktigt diversitysystem, och kanske även externa antenner och en antennförstärkare.

Ofta sitter ju ljudpryttlarna i sporthallar i ett säkerhetsskåp, och då måste du ju ut med externa antenner från skåpet i vilket fall som helst.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar