Akustisk gitarr
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Akustisk gitarr
Bästa sättet att micka en akustisk gitarr?
För det mesta brukar gitarristerna jag kör ljud åt ha inbyggda mickar i sina i gitarrer, men inte alla, när dom inte har det brukar det bli en mikrofon mot 12:e bandet på gitarren enligt vad man har läst ska ge ett rent och fint ljud (blir ju bra mycket bättre än att rikta den mot locket eller ljudhålet som man sett en del trubadurer göra). Men det funkade inte så bra i torsdags för tjejen kunde inte sitta lagom still utan smällde i halsen i mikrofonen och ibland kom hon för långt bort, så det blev en hel del justerande av gitarren.
Någon som har några tips på hur man mickar upp en gitarr så den låter bra och gärna också så att gitarristen inte måste sitta helt stilla (sångmick + gitarrmick på stativ blir ganska instängt om personen sitter ner). Har funderat på en liten mygga på något bra ställe eller så, men jag vet inte riktigt.
För det mesta brukar gitarristerna jag kör ljud åt ha inbyggda mickar i sina i gitarrer, men inte alla, när dom inte har det brukar det bli en mikrofon mot 12:e bandet på gitarren enligt vad man har läst ska ge ett rent och fint ljud (blir ju bra mycket bättre än att rikta den mot locket eller ljudhålet som man sett en del trubadurer göra). Men det funkade inte så bra i torsdags för tjejen kunde inte sitta lagom still utan smällde i halsen i mikrofonen och ibland kom hon för långt bort, så det blev en hel del justerande av gitarren.
Någon som har några tips på hur man mickar upp en gitarr så den låter bra och gärna också så att gitarristen inte måste sitta helt stilla (sångmick + gitarrmick på stativ blir ganska instängt om personen sitter ner). Har funderat på en liten mygga på något bra ställe eller så, men jag vet inte riktigt.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag brukar sätta miken mot stallet. Det e där ljudet överförs från strängarna till resonanslådan. Gitarren e rätt stilla i det området oxå så risken för att slå i miken minskas och att den ska försvinna. På de flesta Acc gitarrer som har inbygd mik så brukar den sitta i stallet.
Jag har märkt att många gitariset blir väldigt undrande när man riktar miken på stallet och inte hålet men det e ju bara ett ventilationshål fär att få en resonans i lådan.
Jag har märkt att många gitariset blir väldigt undrande när man riktar miken på stallet och inte hålet men det e ju bara ett ventilationshål fär att få en resonans i lådan.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Per Johanson
- PAR-64

- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
AKG C411
Den har funkat rätt bra för mig när gitarristen inte kan sitta still. Låter inte lika snyggt som en bra konding förstås, men close enough i de flesta fall.
Den har funkat rätt bra för mig när gitarristen inte kan sitta still. Låter inte lika snyggt som en bra konding förstås, men close enough i de flesta fall.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Gitarr och musikstil varierar ganska kraftigt, så det är mer generella saker. Blir en del singer/songwriter men även akustisk punk, ... det mesta som körs på akustisk gitarr ungefär och gitarrerna varierar i kvalitet och liknande eftersom det är artisten som äger den och artisterna varierar mellan de olika gångerna.Per Johanson skrev:Vad är det för sound du försöker få till och vad är det för typ av gitarr? Hur mycket skall du förstärka gitarren och vad är det mer för ljudkällor på scen? Är monitor viktigt?
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

Hur ligger den i pris och var får man tag på den?Hasse Queisser skrev:AKG C411
- David Wennberg
- PAR-64

-
Niklas Svensson
- PAR-20