Akustisk gitarr
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Akustisk gitarr
Bästa sättet att micka en akustisk gitarr?
För det mesta brukar gitarristerna jag kör ljud åt ha inbyggda mickar i sina i gitarrer, men inte alla, när dom inte har det brukar det bli en mikrofon mot 12:e bandet på gitarren enligt vad man har läst ska ge ett rent och fint ljud (blir ju bra mycket bättre än att rikta den mot locket eller ljudhålet som man sett en del trubadurer göra). Men det funkade inte så bra i torsdags för tjejen kunde inte sitta lagom still utan smällde i halsen i mikrofonen och ibland kom hon för långt bort, så det blev en hel del justerande av gitarren.
Någon som har några tips på hur man mickar upp en gitarr så den låter bra och gärna också så att gitarristen inte måste sitta helt stilla (sångmick + gitarrmick på stativ blir ganska instängt om personen sitter ner). Har funderat på en liten mygga på något bra ställe eller så, men jag vet inte riktigt.
För det mesta brukar gitarristerna jag kör ljud åt ha inbyggda mickar i sina i gitarrer, men inte alla, när dom inte har det brukar det bli en mikrofon mot 12:e bandet på gitarren enligt vad man har läst ska ge ett rent och fint ljud (blir ju bra mycket bättre än att rikta den mot locket eller ljudhålet som man sett en del trubadurer göra). Men det funkade inte så bra i torsdags för tjejen kunde inte sitta lagom still utan smällde i halsen i mikrofonen och ibland kom hon för långt bort, så det blev en hel del justerande av gitarren.
Någon som har några tips på hur man mickar upp en gitarr så den låter bra och gärna också så att gitarristen inte måste sitta helt stilla (sångmick + gitarrmick på stativ blir ganska instängt om personen sitter ner). Har funderat på en liten mygga på något bra ställe eller så, men jag vet inte riktigt.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64