Vad använder ni för mickar/myggor vid teater?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Vad använder ni för mickar/myggor vid teater?

Inlägg av Björn Smith »

Vad använder ni för mickar/myggor vid teater? och hur brukar ni placera dom? alla tips är välkomna!

/polkaz

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

dpa 4066 headmic (alltså headset)
finns inte så många sätt att sätta den på...lite ömtåliga bara...men jag tycker dom låter bra

mygga händer väl att jag använder, och då är det dpa 4060, tejpad vid kindben ungefär

ett headset som jag tycker är intressant är countryman isomax E6i...litet och smidigt...är bara tveksam till hur bra dom sitter...
Q.E.D

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Countryman B3 om det ska vara myggor. Annars har jag just köpt ett gäng headsets från Clock Audio som funkar kalas. Ser ut och låter som ett Countryman (jag hör då ingen större skillnad iaf), men kostar en bråkdel av vad Countryman och DPA gör. Samma kapsel finns även som mygga.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

För mindre spex på kåren använder vi Shure Beta53 headsetmygg med Shure UC1 beltpacks. Funkar skapligt, låter rätt OK, extrembra gain-before-feedback (man kan köra dem med modesta monitorvolymer) och funkar bra på ovana skådisar. Ser förjävligt ut. Sändarna har dessutom en av/på-knapp, inte alltid önskvärt.

För Kårspexets del använder jag främst Sennheiser MKE-2 (ibland DPA-4063) med AudioLtd TX2000 bodypacks. Brukar montera dem så diskret det går, oftast hårfästet mitt i pannan under peruk. Andra ställen om inte håret tillåter är framme på kindbenet framför örat (tejpa alltid mot ben! och så långt bak som GBF tillåter). Om folk svettas mycket så låter jag sminket bygga en "loop" av ståltråd som man hänger på örat och monterar myggelementet på. Lite kreativ frisyr senare så syns det nästan inte alls.

Främsta problemen med diskret monterade tejpmygg är att man får lägre gain och ökade rundgångsproblem. Och svett. Men estetiskt är det oftast värt det. Jag har fått väldigt många kommentarer från gästande spex (som oftast tejpar långt fram på kindens mjukdel) om att mina mygg är osynliga.

Sändarna har skådisar i fickor antingen sydda i byxlinningen eller i sele bak på ryggen. Nyckeln är att dölja den men ändå kunna komma åt den fort för sändar/myggbyte.
"This is the updated input list"

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag har använt både DPA 4066 (headset) och 4060 (mygga). Det låter skitbra, men akta er för onormalt svettiga skådespelare. Vi fick in fukt i myggan, det lät inge vidare, men det fungerade bra när den hade torkat lite. Sen så har vi haft lite problem med infästningen i bodypacken, det blir lätt korrision eller nåt slags kontaktproblem mellan den crimpta kontakten mikrofonsladden och adaptern som är nödvändig för att passa olika slags bodypack. Vi använder Shure U1. Men om man tar loss och drar åt kontakten med jämna mellanrum så slipper man detta problem.

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Vi har börjat använda Voice Technonogies produkter. VT801, som liknar Isomaxer samt den nya VT900 som skall vara en billigare variant av DPA4066, 801:an har vi hunnit testa och den funkar minst lika bra som Isomaxerna, stort plus för den flexibla armen istället för Isomaxernas styva "micarm". 900:an skall testas under en större produktion tillsammans med 4066:an, återkommer med resultat i slutet av januari :)

Christopher Davis
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 apr 2007, 16:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Christopher Davis »

Jag har en liten fråga, som även grundaren (Björn Smith) för forumet ställde men som jag inte hittat något ordentligt svar på. Var mer exakt ska man placera headset mikrofonen? Är det lagom med 1 cm ut från huden, 2 cm under/på sidan av munnen? Eller vad är lämpligast?

Glömde nämna att jag använder mig av SHURE U1 till teater där skådespelarna pratar och sjunger i mickarna, allt från ballader till opera. Någon som har något tips hur jag överlag kan få bra ljud. Det händer väldigt ofta att det distar när de sjunger starkt och högt. Finns det något universalt läge för micken som gör att de inte behöver flytta på micken men att jag kanske måste vara snabb med fadern?

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

En mick borde inte dista bara för att någon sjunger ögt i den, om det inte är väldigt högt. Kanske kan det vara så att ingångsgainen på sändaren är lite hög. Det kanske räcker med att sänka den. Sen kan ju en kompressor vara bra om man inte vill ha så höga peakar.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Christopher Davis
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 apr 2007, 16:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Christopher Davis »

Anders Brandén skrev:En mick borde inte dista bara för att någon sjunger ögt i den, om det inte är väldigt högt. Kanske kan det vara så att ingångsgainen på sändaren är lite hög. Det kanske räcker med att sänka den. Sen kan ju en kompressor vara bra om man inte vill ha så höga peakar.
Som sagt.. de sjunger opera i micken så det blir väldigt starkt och högt ibland. Tack för tipsen, jag ska kolla upp om det finns någon kompressor i lokalen som jag kan koppla in.

Christopher Davis
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 apr 2007, 16:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Christopher Davis »

En fråga kvarstår fortfarande. Var mer exakt ska man placera headset mikrofonen? Är det lagom med 1 cm ut från huden, 2 cm under/på sidan av munnen? Eller vad är lämpligast?

Föresten vad betyder ATTENUATION 0 , -6 och -20 ? Det stod på baksidan av sändarna. Använder mig av SHURE U1 sändare. Tack på förhand.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag använder Contryman E6

Christopher...

Det är dämpningen. Man kan dämpa signalen från micken/instrumentet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nja, snarare dämpar man väl känsligheten på sändarens ingångssida?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Christopher Davis skrev:En fråga kvarstår fortfarande. Var mer exakt ska man placera headset mikrofonen? Är det lagom med 1 cm ut från huden, 2 cm under/på sidan av munnen? Eller vad är lämpligast?
http://www.soton.ac.uk/~aeq102/index.ph ... 679084df89
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Inlägg av Niclas Olofsson »

Kör med några Sonymyggor, modellen kommer jag inte ihåg dock. Sony har en förmåga att väja lite jobbiga modellnamn tycker jag...
Ring mig när IKEA säljer cases

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster