Micka upp Gospelkör

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Som sagt så är ju AKG 535 en bra mick till detta ändamål! En klassiker!
//Carpvik

Användarvisningsbild
Alexander Söderberg
PAR-20
PAR-20
Presentation: Pixel Space is driven by passion.

We are your partner of choice for corporate events, shows, exhibitions and much more.
With our combined experience and our state of the art technology we supply the event industry with innovative solutions and outstanding precision.

Founded in 2013 by people with many years of experience in the business and working with a wide network of talented people within the industry.

With partners such as Christie, Barco, Disguise, Dataton and more we are ready to take on whatever challenge there is.

Inlägg av Alexander Söderberg »

Jag rekommenderar starkt CM2 och CM3, det riktigt bra mickar till lagom pris.

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2

Inlägg av Rikard Åberg »

Alexander Söderberg skrev:Jag rekommenderar starkt CM2 och CM3, det riktigt bra mickar till lagom pris.
ja de låter mycket bra för pengarna, annars är röde nt5 en trevlig mick till hyffsat pris.

Mats Kronblom
Rookie
Rookie

Inlägg av Mats Kronblom »

Om ni får tag på Oktava MC012 hos er så är den värd att kolla på. Hör till mina favoriter bland prisvärda kondingar.

Angående handmikarna och budgeten så tror jag ju inte att det skulle bli så värst dyrt att låna/hyra 15-20 st 58:or. Fast det är klart, då ska man ju ha tillräckligt många kanaler också...

/M

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Ja 25 mickar är ju inte i närheten av budgeten. Då får de samsas om en per två.
Det blir ju över 12 mickar iallfall. Och hur man dem så blir det ju en obekväm engångskostnad istället för att köpa mickar som kan användas till annat.
12 mickar får plats ifall man kompromissar med trummorna ju.

Hört mycket bra om CM3 men alldrig hört dem själv... Man kan ju alltit köpa på öppet köp och testa runt lite.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Jacob, dina inlägg är inte alltid helt lätta att förstå.

Men din ursprungsfråga gäller vilken mick du ska använda vid distansmickning av en gospel-kör. Rätt svar har du redan fått men det var tydligen utanför budget, dvs man distansmickar inte en gospelkör. Nästa svar (akg 535) är nog också för dyrt, det är annars i sanning en bra allround-mikrofon. Om du har 1 000 spänn (multiplicerat med ett antal mickar) som budget finns det nog inte så många val, kolla på Börsen eller Jams hemsida och ta det som flest rekommenderar. CM3 verkar vara populära för tillfället.

Jag förstår inte vad du menar med att du inte kan använda handmickar till något annat? 535 kan användas till en väldig massa saker, däremot är väl kanske en 58:a något mer begränsad, men sångmickar kan man väl å andra sidan knappast ha för många av? Att hyra 12 st 535:or eller något annat kan väl inte kosta så många spänn?

Vad använde du rumsmicken till?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Kontakt:

Förlåt för min otydliga skrivstil. Var inne som hastigast. Tackar så mycket för sammanfattning av tråden Per.

Helt klart bäst vore ju att köra 535or närmickning på hela kören.. detta skulle bli 14 st med 1 mick/2 pers. Det blir 12 st att köpa/hyra (kyrkan har tydligen redan två st 535or)

Men 14 mickar blir trångt på mixerbordet. 16 mickar (14+2solo) + 9 komp + 2 Cd + 2 myggor (präst/predikant) + 1 ambience + 1 talarstol
=31 ingångar. Svårt att få in på ett 24 bord.
Blir att man får banta lite på körmickarna.

Jag har ju inte jobbat med nån kör tidigare därför saknar jag erfarenhet.
Därför antog jag att pga kostnad och platsbrist och för att jag inte vet hur bra mickteknik kören har (vana att sjunga utan uppmickning) att distansmickning vore lättast och bäst för situationen.

Känner mig lite kluven.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Jacob: I din situation så hade jag definitift slaktat rumsmicken, vad ska du göra med den?

Ska dom ha 2 präster/predikanter? Räcker inte med 1 mygga? Talarstolsmikrofon kanske går att använda en av solo mickarna denna gången i värsta fall?

Då var vi på 28 mickar. Och helt plötsligt räcker de om du kompromissar bort några mickar i kören. Om det köänns bäst för dig så kör med distans mickning. Du kommer ju kunna micka upp stämmor på ett bra sätt på det viset också.

Lycka till
//Carpvik

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

Om du låter körmikrofonerna sitta på raka stativ så krävs det inte så behöver kören inte ha någon större vana vid mikrofoner. behöver du dessutom kompromissa på antalet körmikrofoner så använd en mick på tre personer i de större stämmorna vilket oftast är sopran o alt stämman. Om det är en kör med tex fyra basar så ge dom två mickar medans om det är tio sopraner så kan dom klara sig på tre till fyra mickar.
En annan sak angående kanal bristen behöver du en CD under konserten?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Dvs ca 12 kör (med solister om dessa nu behövs), 9 band, 2 prällar, 1 talarstol. Måste du ha cd i stereo? Knappast va? Och voila, du har plats över!

Variant två är en submixer till kören, billigaste Mackien borde funka.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Dessa är jättebra platsbristförslag. tack så mycket..
Setupen är så att det ska vara konsert på kvällen och sedan ska kören ha sin konsert under gudtjänsten på morgonen.. alltså på morgonen blir det gudtjänst+gospelkonsert..
Hade det bara varit konsert hade det ju fixat sig..

En väg att gå är ju att göra full setup under konserten och sedan skala på gudtjänsten. men det känns som det kommer bli mycket pill och fix på kvällen.
Just därför tänkte jag på distansmickning. Först tänkte jag på en vid varje stämma. 9 sopraner 8 altar 4 basar 4 tenorer.
Skulle detta funka någonlunda lr blir det bättre resultat ifall jag kör några handmickar ut i stämmorna?

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Kontakt:

Med den kör uppsätningen skulle jag rekomendera:
3 st till sopran
3 st till alt
2 st till bas
2 st till tenor
Om ekonomin inte tillåter 535'or så tror jag du kan få ett bra resultat med CM 3'or , men det blir ju ändå nästan 9000.- om du köper mikrofonerna. Om du använder CM 3'or så kan du ju använda de två 535'orna som kyrkan hade till solist mikrofoner. Undvik att blanda mikrofoner till kören så får du ett lättare jobb.

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Ska kolla upp med ekonomigruppen vad som ska köpas till.. Ditt förslag daniel låter lockande..
Men som solist mick kör jag med två st Sennheiser ew 145 G2 så slipper man extra sladddragande.
Tack så jättemycket för hjälpen allihop!

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

När är det dags för konserten? Skriv gärna en rad om hur du gjorde och hur du tyckte att det fungerade.
Lycka till!!!
/Daniel
/Daniel Hedman - DAH Sound

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

konserten är nu på lördag 26/5 och Gudtjänsten de ska vara med på är 27/5

Vill också säga att jag tycker detta forumet verkar vara det bästa stället att få tag i snabb och proffsig hjälp... Jag har fått ett mycket bra intryck.
Hade bra

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Hur gick det för dig? Hur gjorde du o hur blev det?
/Daniel
/Daniel Hedman - DAH Sound

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

kören blev något nerbantat vilket var skönt.

Det blev 4 st akg 353 en på varje stämma. kören stod som i en pyramid på ställning så det funkade bra. skulle ha haft dubbla antalet men fick inte tillång till dem. man får göra det bästa av situationen

Lokalen var ju kanske inte optimal för gospelmusik. trummisen körde med en mindre baskagge vilket var skönt och trummorna fick vi till riktigt bra.

som allt var ljudet bra bara att solomickarna distade till. de olika solisterna hade lite olika hållning så. men löste sig med en hand på volymen på sändaren från micken.

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Tänkte ta upp den här tråden igen.
Har ni några tips på hur man löser en situation där man har ca 35 kör sångare och alla vill ha varsin mikrofon (kören jag jobbar med har vuxit lite och ändrat sina önskemål).
Finns det något bra sätt att köra 2 eller 3 mikrofoner per kanal?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jag har sett en del småburkar som automatiskt mixar ihop typ 2 mickar till en gemensam signal, det jobbiga blir väl att kombinera rätt mickar i burkarna och att hitta dessa burkar igen för jag kommer inte ihåg var jag sett dom.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.

Inlägg av Krister Uddén »

Ett enkelt alternativ ör en split kabel.
Välj ut 2 som sjunger ungefär lika starkt (och samma stämma aå klart)
2 lika mikrofoner.
Och så kör du in 2 mikar i en kanal. Vipps så är du nere på ca 18 Kanaler.
Har inte kört det själv, men riggat så åt andra tekniker ett par gånger.
Fungerar hyffsat,
Även kört med 2 tekniker.
En för ihop mixning av stämmorna. och en för mix at stämmor, Solo och komp.

Skriv svar