Telefonkonversation ut i PA
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
-
Per Johanson
- PAR-64

Om du inte förstår varför man inte bör använda en mobiltelefon för att göra en sådan manöver så tror jag tyvärr inte detta är en relevant diskussion att föra överhuvudtaget.Philip Olsson skrev:Jag ser definitivt inte problemet med att använda mobilen kopplat till ett pa för att snacka igenom det.. Det är ju bara en ingång och en utgång till. Mobilerna håller ju lyssning och tal seperat. Sen om man gör det med ett upphackat headset eller en grunka ifrån ericsson byggd för syftet kvittar ju.
Att man har telefonhybrider har ju snarare med att man vill köra över POTS( Eller ISDN, eller valfrit transportmedia ) där tal och prat går över samma trådar och behöver seperation och andra features som kan vara bra och ha.
Sysslar man med broadcast är kanske inte en mobil det smidigaste?
Varför skulle inte en inspelningsadaptor funka?
Ett "eko" för talaren får man ju såklart om man den hör ljudet två gånger, en gång ifrån luren och en gång ifrån monitorsystemet, men det löser ju knappast en telfonhybrid.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
David G. Åhman
- PAR-36

det tror jag.. förklara varför det är så dumt?Per Johanson skrev:Om du inte förstår varför man inte bör använda en mobiltelefon för att göra en sådan manöver så tror jag tyvärr inte detta är en relevant diskussion att föra överhuvudtaget.Philip Olsson skrev:Jag ser definitivt inte problemet med att använda mobilen kopplat till ett pa för att snacka igenom det.. Det är ju bara en ingång och en utgång till. Mobilerna håller ju lyssning och tal seperat. Sen om man gör det med ett upphackat headset eller en grunka ifrån ericsson byggd för syftet kvittar ju.
Att man har telefonhybrider har ju snarare med att man vill köra över POTS( Eller ISDN, eller valfrit transportmedia ) där tal och prat går över samma trådar och behöver seperation och andra features som kan vara bra och ha.
Sysslar man med broadcast är kanske inte en mobil det smidigaste?
Varför skulle inte en inspelningsadaptor funka?
Ett "eko" för talaren får man ju såklart om man den hör ljudet två gånger, en gång ifrån luren och en gång ifrån monitorsystemet, men det löser ju knappast en telfonhybrid.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Per Johanson
- PAR-64

- Anders Alavik
- PAR-36

- Kontakt:
vi har labbat mmycke med detta när vi sänt nät radio...
det enklaste och bästa lösningen hitills är en ip telefon...
helt enkelt en laptop med line in och ut...
sedan en mjukvarutelefon i..
dock krävs det att man har ett ip telefon nummer.... detta finns dock typ "gratis" kostar 200 kr eller nått... man måste sätta in lite pengar som man sedan kan ringa för...
men då får du ett svenskt vanligt telefon nummer som går till dion dator...
men sedan med en hyfsad mjukvara så har du allt igång...
riktigt bra ljud... lite bökigt dock om man inte har ork elelr lust att mekka med ip tele och inställningar...
det enklaste och bästa lösningen hitills är en ip telefon...
helt enkelt en laptop med line in och ut...
sedan en mjukvarutelefon i..
dock krävs det att man har ett ip telefon nummer.... detta finns dock typ "gratis" kostar 200 kr eller nått... man måste sätta in lite pengar som man sedan kan ringa för...
men då får du ett svenskt vanligt telefon nummer som går till dion dator...
men sedan med en hyfsad mjukvara så har du allt igång...
riktigt bra ljud... lite bökigt dock om man inte har ork elelr lust att mekka med ip tele och inställningar...
// Alavik
---------------------------------------
www.bogal.se
www.bogal.se
- Anders Alavik
- PAR-36

- Kontakt:
jag har dessutom en liten fin pryl som gör om POST till ip tele... (SIP)
den skall ju funk fint att koppla mellan POST och ip tele proget... dock inte haft tid i att sätta mig in hur den funkar..
den skall ju funk fint att koppla mellan POST och ip tele proget... dock inte haft tid i att sätta mig in hur den funkar..
// Alavik
www.bogal.se
www.bogal.se
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Att förlita sig på en dator är inte heller optimalt, dessutom så låter (iaf B2's SIP-lösning) IP-telefoni inte jättemycket bättre än GSM.
Om man ändå ska mecka, skaffa 2 st LL6702 och löd.
Om man ändå ska mecka, skaffa 2 st LL6702 och löd.
"This is the updated input list"
-
Philip Olsson
- PAR-20

- Kontakt:
Ian, Skärma av mobilen då och dra iväg en antenn då? Jag tycker inte mycket utrustning som är korrekt jordad och konstrukterad är speciellt överdrivet känslig mot rf. Är det många som inte har mobilen i fickan när de är i närheten av audioutrustning?
Att få in RF-störningarna via kablarna istället för luften så är det också en konstruktionssak vilket jag säkerligen tror att ericsson har tagit hänsyn till när de byggde sin låda.
Kör man med mobil är det väl uppenbart att kvalitén inte blir bättre än avd gsm tillåter men annars är det väl bara att välja en mobil som inte låter fyskam?
Jag finner varken mobiltelefoner eller GSM-nät mycket mer opålitligtliga än vanliga telefoner under normala förhållanden, det är väl klart att på nyår så kommer gsmnätet överbelastas men det kan ju ske med vanlig pots också( Även om man har lite fler lediga kanaler.. ) ? .
För enklare engångsgrejor eller evenemang som inte är på samma ställe så ser jag inte en mobiltelefon till ett dåligt alternativ. Alla sysslar ju faktiskt inte med evenemang där det finns pengar och möjlighet till potslina överallt.
Framgång eller ej handlar snarare om korrekt implementation än just det faktum att använda mobiltelefoni för att trycka ut i PA. Det är väl uppenbart att ett ihophackat headset kommer vara mer opåltligt än en korrekt justerad krets men en telefonhybrid var ju antagligen utanför budgeten..
Man får ju kolla lite till möjligheter och krav. Inte bara säga "Det ska du ha, annars är det lönt och allt annat är fel."
Men det är klart, finns det pots och och man har några tusen över att spendera så kan man ju kolla på technosounds begagnatlista som verkar ha ett par hybrider till salu.
Att få in RF-störningarna via kablarna istället för luften så är det också en konstruktionssak vilket jag säkerligen tror att ericsson har tagit hänsyn till när de byggde sin låda.
Kör man med mobil är det väl uppenbart att kvalitén inte blir bättre än avd gsm tillåter men annars är det väl bara att välja en mobil som inte låter fyskam?
Jag finner varken mobiltelefoner eller GSM-nät mycket mer opålitligtliga än vanliga telefoner under normala förhållanden, det är väl klart att på nyår så kommer gsmnätet överbelastas men det kan ju ske med vanlig pots också( Även om man har lite fler lediga kanaler.. ) ? .
För enklare engångsgrejor eller evenemang som inte är på samma ställe så ser jag inte en mobiltelefon till ett dåligt alternativ. Alla sysslar ju faktiskt inte med evenemang där det finns pengar och möjlighet till potslina överallt.
Framgång eller ej handlar snarare om korrekt implementation än just det faktum att använda mobiltelefoni för att trycka ut i PA. Det är väl uppenbart att ett ihophackat headset kommer vara mer opåltligt än en korrekt justerad krets men en telefonhybrid var ju antagligen utanför budgeten..
Man får ju kolla lite till möjligheter och krav. Inte bara säga "Det ska du ha, annars är det lönt och allt annat är fel."
Men det är klart, finns det pots och och man har några tusen över att spendera så kan man ju kolla på technosounds begagnatlista som verkar ha ett par hybrider till salu.
-
Jerker Björn
- PAR-30

Philip! TACK! du gav mig just en ide som kanske är värd att provas?
Ta en telefon(random gärna en trådlös med HEADSET).. sen kapar du högtalarkabeln och drar den i line in på mixern
och sen så får den som snackar i telefon ha dubbla headsets.. ett som går ut i PAt och det som hör till telefonen...... vad tror ni? det borde funka? =D
Ta en telefon(random gärna en trådlös med HEADSET).. sen kapar du högtalarkabeln och drar den i line in på mixern
-
Philip Olsson
- PAR-20

- Kontakt:
Jerker, Tänk på att utgångarna är obalanserade och inte klarar av att driva så mycket antagligen. Ska man göra det gör man det helst med en burk som carl snackar om eller motsvarande. Denna metoden är väl förövrigt det sättet som har diskuterats förrutom inspelningsadapter och telefonhybrid..
Ska man göra det så uppmuntrar jag att man gör det via mixern för att hålla eventuella sladdar så korta som möjligt.. Och vid behov någon sorts anpassningkretsar eller rf-avstörning.. Bygger man lite kringutrustning får man ju i princip en telefonhybrid fast för mobitelefon där mobilen står för intelligensen..
Fast pröva uppmuntrar jag till.. Man lär sig ju alltid något på kuppen förhoppningsvis.. Oavsett om det funkar eller ej.
Ska man göra det så uppmuntrar jag att man gör det via mixern för att hålla eventuella sladdar så korta som möjligt.. Och vid behov någon sorts anpassningkretsar eller rf-avstörning.. Bygger man lite kringutrustning får man ju i princip en telefonhybrid fast för mobitelefon där mobilen står för intelligensen..
Fast pröva uppmuntrar jag till.. Man lär sig ju alltid något på kuppen förhoppningsvis.. Oavsett om det funkar eller ej.
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Re: Telefonkonversation ut i PA
Allt är relativt, en Eela EA815 (helt ok analog hybrid) kostar strax under 5000 plus moms. Som en bra mikrofon ungefär.Marcus Jönsson skrev:Tyvär så kostar det endel att köpa en hybrid idag.
- David Wennberg
- PAR-64

- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Så, i lördags kördes jobbet, jag hade köpt 2 st sådana ifrån kjell för 149:-/st:

Länk
Tanken var att sätta en i "rec" och en i "play", dvs i den första få ut signalen och i den andra mata in signalen.
Testade hemma med att koppla en i "play" läge till en cd, fungerade perfekt att spela upp musik för båda parter.
På plats dagen innan fungerade det inte alls, bara massa brum, testade med diboxar men ingen skillnad, när utrustningen var inkopplad ville inte telefonen koppla ned etc, så det blev till att slänga dem i lådan förframtida projekt (musiksnutt innan man hinner svara kanske =)
Åter till att lösa problemet.. Ja, lite kreativitet skadar väl inte.. En mygga tejpades fast framför telefonens högtalare och isolerades från omgivande ljud med en handduk. Bara köra ut myggan i systemet så hade man ljud av den uppringda parten.
För att lösa talet ifrån lokalen och in till den uppringda parten kopplades en handhållen trådlös in som vanligt så att den gick ut i lokalen. På en tappning kopplades ett par hörlurar in som sedan tejpades fast framför telefonens mikrofon och även den isolerades från omgivande ljud med en handduk.
Resultatet blev att personen i lokalen kunde gå runt med sin trådlösa mic och prata till publiken samtidigt som den uppringda parten också lyssnade, sedan när den uppringda parten svarade så hörde alla detta.
Kanske inte den mest proffsiga lösningen, en riktig hybrid ger säkert bättre ljudkvalité, men detta blev ett helt godkänt resultat, dessutom till en mycket låg kostnad.
Kanske inget jag skulle rekommendera för en seriösare applikation, men för en förening utan ekonomi som ville testa, ja visst.

Länk
Tanken var att sätta en i "rec" och en i "play", dvs i den första få ut signalen och i den andra mata in signalen.
Testade hemma med att koppla en i "play" läge till en cd, fungerade perfekt att spela upp musik för båda parter.
På plats dagen innan fungerade det inte alls, bara massa brum, testade med diboxar men ingen skillnad, när utrustningen var inkopplad ville inte telefonen koppla ned etc, så det blev till att slänga dem i lådan förframtida projekt (musiksnutt innan man hinner svara kanske =)
Åter till att lösa problemet.. Ja, lite kreativitet skadar väl inte.. En mygga tejpades fast framför telefonens högtalare och isolerades från omgivande ljud med en handduk. Bara köra ut myggan i systemet så hade man ljud av den uppringda parten.
För att lösa talet ifrån lokalen och in till den uppringda parten kopplades en handhållen trådlös in som vanligt så att den gick ut i lokalen. På en tappning kopplades ett par hörlurar in som sedan tejpades fast framför telefonens mikrofon och även den isolerades från omgivande ljud med en handduk.
Resultatet blev att personen i lokalen kunde gå runt med sin trådlösa mic och prata till publiken samtidigt som den uppringda parten också lyssnade, sedan när den uppringda parten svarade så hörde alla detta.
Kanske inte den mest proffsiga lösningen, en riktig hybrid ger säkert bättre ljudkvalité, men detta blev ett helt godkänt resultat, dessutom till en mycket låg kostnad.
Kanske inget jag skulle rekommendera för en seriösare applikation, men för en förening utan ekonomi som ville testa, ja visst.
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Eric Hising
- PAR-36

- Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
- Kontakt:
Bara att applådera.
Med fiffiga lösningar, lite PVC, en tandborste och en näve småskruv kan man göra det mesta.
Jag har en polare vars pappa jobbade på SVT/SR under 70-talet. Hans yrke ute på OB-jobb: BRUMTEKNIKER. Dvs, han skulle få bort brum. Hans storys om hur och framförallt med vad han fick bort brumproblem är helt obetalbara.
/Eric.
Med fiffiga lösningar, lite PVC, en tandborste och en näve småskruv kan man göra det mesta.
Jag har en polare vars pappa jobbade på SVT/SR under 70-talet. Hans yrke ute på OB-jobb: BRUMTEKNIKER. Dvs, han skulle få bort brum. Hans storys om hur och framförallt med vad han fick bort brumproblem är helt obetalbara.
/Eric.
- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
Ja det verkar ju dumt att stödja telefonhybrid industrin när man kan stödja tejpindustrin............Jonas Larsson skrev:Så, i lördags kördes jobbet, jag hade köpt 2 st sådana ifrån kjell för 149:-/st:
Länk
Billigare tejp till folket..... Bränn telefonhybrider på bål eftersom dom är dyra... och proffs utrustning som verkar vara dumt att använda......
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]
-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Grabbar, jag skrev mitt inlägg lite med glimten i ögat, ni behöver inte ta allt så seriöst jämt! Som jag skrev är det inget jag rekommenderar för professionellt bruk, men att gå in till kassören och säga att jag vill ha 5000:- för att kunna lösa 5 min telefonsamtal hade inte fungerat i en ideell förening.
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
Jonas: en alldeles utmärkt lösning, tycker jag. Det är det som är det roliga med denna branschen. Finns inte lösningen uppfinner man den, låter sin kreativa ådra flöda.
Jag lovar att de flesta här har gjort diverse konstiga apparater istället för att inhandla en proffesionell lösning. Kanske borde starta en tråd om det....
Jag lovar att de flesta här har gjort diverse konstiga apparater istället för att inhandla en proffesionell lösning. Kanske borde starta en tråd om det....
"Those are my principles. If you don't like them I have others"
- Robert Kärrlander
- Rookie

Personligen gillar jag absolut "handdukslösningen". Jag är nog bra avundsjuk på alla här som sitter med så feta budgetar till alla projekt att det bara är att handla det optimala och köra. Eller kan det vara så att det finns fler som har billiga/fiffiga lösningar, gjort bra jobb med andra rangens grejjor och liknande men håller tyst om det här av risken att bli nersablad av alla som vet hur himla mycket bättre det blivit om man bara hostat upp X antal kronor till?
Det är väl trots allt inte tekniken och specifikationerna som är viktiga utan resultatet som det upplevs av konsumenten?
Så absolut, starta gärna en tråd för fiffiga lösningar och uppfinningsrikedom!
Så absolut, starta gärna en tråd för fiffiga lösningar och uppfinningsrikedom!