Röde NT3 VS. AKG C100
-
Jakob Nilsson
- PAR-36

- Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
-
David G. Åhman
- PAR-36

Den enda gång jag skulle använda en SM58 på sång är om jag testat alla andra sångmikar jag har, och ingen av dom känns rätt.. Alternativt om artisten verkligen vill ha 58a. På vissa röster låter den ju riktigt okej.
Med alla bra dynamiska mikrofoner som finns (och har funnits) har jag svårt att förstå hur den endå ganska mediokra SM58an fått så stort genomslag. Stora turneer med miljonbelopp bara i hyror lär ju inte stå och falla med att sångmiken ska vara den billigaste miken på hela scenen. Hur ofta har man inte sett ett trumset mickat med 5x Senn 421, AKG 414, senn 441 på virvel osv, och sen en 58a som sångmik?
Jag tycker det är knepigt..
Med alla bra dynamiska mikrofoner som finns (och har funnits) har jag svårt att förstå hur den endå ganska mediokra SM58an fått så stort genomslag. Stora turneer med miljonbelopp bara i hyror lär ju inte stå och falla med att sångmiken ska vara den billigaste miken på hela scenen. Hur ofta har man inte sett ett trumset mickat med 5x Senn 421, AKG 414, senn 441 på virvel osv, och sen en 58a som sångmik?
Jag tycker det är knepigt..
-
Leo Erdfelt
- PAR-20