mikar till kör
-
Marcus Österman
- PAR-20

- Presentation: ljud och ljustekniker med 10 års mobilt discjockande på trummhinnorna
mikar till kör
tjena!
jag ska micka upp en kör på 15-20 pers. ska köras live, ingen soloist och ingen inspelning.
Vad ska jag köra för mickar och vilken uppställning?
mvh marcus
jag ska micka upp en kör på 15-20 pers. ska köras live, ingen soloist och ingen inspelning.
Vad ska jag köra för mickar och vilken uppställning?
mvh marcus
-
Jonas Jansson
- PAR-36

- Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte! - Ort: Skokloster
- Kontakt:
Re: mikar till kör
2 mik per stämma borde väl funka?
4 stämmor, 8 mikrofoner.
Då är du fri att göra mycket.
4 stämmor, 8 mikrofoner.
Då är du fri att göra mycket.
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Som komplettering till Jonas svar - vilka specifika mikmodeller du skall använda är en omöjlig fråga. Det finns garanterat minst 50 mikrofoner som kommer att ge bra resultat. Ett råd är att inte använda något mer riktat än njurar, gärna breda njurar. Ett annat är att använda likadana mikar till hela kören. Använder du riktiga gummidämpade mikfästen avsedda för just den mikstorlek du använder (till skillnad från tio-varv-gaffa-i-en-plastklyka) kommer du att slippa basskära lika hårt. Sannolikt blir du nöjdast med kondensatormikar, och är du utomhus är det förstås självklart med puff-/vindskydd.Marcus Österman skrev:Vad ska jag köra för mickar
- Niklas Elste
- PAR-64

har kört massa kör med
LineAudio cm2
Milab ???
AKG c1000s
CAD ??? tror det är http://www.cadaudio.com/C195.php" onclick="window.open(this.href);return false;
LineAudio cm2
Milab ???
AKG c1000s
CAD ??? tror det är http://www.cadaudio.com/C195.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Jonas Jansson
- PAR-36

- Kontakt:
Hur står sig CAD?
- Niklas Elste
- PAR-64

raider vet jag ejJonas Jansson skrev:Hur står sig CAD?
men att köra dom så skiljer dom sig inte nämvärt jämfört med de flesta kondensator mickar på kör och dessa mickar klarar att man sjunger i dom
vilket cm2 orna inte klarar
har dock inte gort nå A/B täst men jag skulle kunna utföra ett litet mini test i gelgen om jag hinner
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
Jag brukar använda Shure SM81
Enligt min åsikt är ett PA-system av god kvalitet, väl anpassat för lokalen, gärna upphängt och med mycket headroom, viktigare än exakt vilken mikrofon du använder.
Podier för kören är också en bra grej.
Enligt min åsikt är ett PA-system av god kvalitet, väl anpassat för lokalen, gärna upphängt och med mycket headroom, viktigare än exakt vilken mikrofon du använder.
Podier för kören är också en bra grej.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
http://www.star-audio.se
- Niklas Elste
- PAR-64

en kör som kan sjunga riktigt gör störst skillnad (gammal kör sångare och har mixat kör i säkert 10 år och kan säga med stor säkerhet att en bra kör är det bästa)
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
En mik som jag använder på kör är AKG 535
en som har blivit flitigt använd den senaste tiden till kör är AKG C568B
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Jag har både kört med AKG 451eb och SHURE SM81 mycket bra mickar. Men dyra därav har man inte haft råd att köpa många ( iallafall jag
) Skulle man göra kör varje vecka så hade det vart en annan budget 
Vad jag gjorde efter lite test, köpte 12st CM3'or! En riktigt bra å billig mic som funkar perfekt till kör!
Vad jag gjorde efter lite test, köpte 12st CM3'or! En riktigt bra å billig mic som funkar perfekt till kör!
-
Jonas Jansson
- PAR-36

- Kontakt:
bara för att höra efter,
någon som testat EV kondingar på kör och liknande?
någon som testat EV kondingar på kör och liknande?
- Lars-Erik Backman
- PAR-20

- Kontakt:
mikar till kör
Km184 är en mycket bra mikrofon till kör.
-
Marcus Österman
- PAR-20

- Presentation: ljud och ljustekniker med 10 års mobilt discjockande på trummhinnorna
Tack för tipsen grabbar!
upsställnigen då?
ponera att kören står på två rader, den raden bakom på en bänk.
ska man köra 2 stativ med 2 mikar på varje stativ som ett Y? eller fyra stativ varav två är lite högre?
upsställnigen då?
ponera att kören står på två rader, den raden bakom på en bänk.
ska man köra 2 stativ med 2 mikar på varje stativ som ett Y? eller fyra stativ varav två är lite högre?
- Markus Hammerin
- PAR-30

- Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.
*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.
Men hur funkar det? Den senare är ju en shotgun, blir inte det allt för riktat?Marcus Sandberg skrev:En mik som jag använder på kör är AKG 535
Ingen som använder stormembranare på kör?
Det var inte mitt fel!
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Det funkar aldeles utmärkt med shotgun mikar till kör. Men det behövs mer än två stycken framför kören. Senast jag körde det till kör så satte jag 6st framför kören som va på 60 pers som stod i 3 rader. Satte 4st CM3 till bakre raden som va gubba stämorna för att få lite styr på dom.Markus Hammerin skrev:Men hur funkar det? Den senare är ju en shotgun, blir inte det allt för riktat?Marcus Sandberg skrev:En mik som jag använder på kör är AKG 535
Ingen som använder stormembranare på kör?
- Markus Hammerin
- PAR-30

- Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.
*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.
Ok. Ja, med de kvantiteterna så bör det ju kunna gå bra. Jag har mycket begränsad erfarenhet av körmickning och har väl som mest satt fyra mikar framför en kör (20-25 pers.). "En mikrofon för varje stämma..." =)
Det var inte mitt fel!
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Jodå, jag tycker väldigt bra om AKG C 414 till exempel.Markus Hammerin skrev:Ingen som använder stormembranare på kör?
Alla tycker vi olika - för min del är en hypernjure/shotgun normalt bland det sista jag sätter framför en kör, och bara om man är inmålad i ett hörn. Förutom att proximityeffekten hos en supernjure reducerar mycket av kroppen hos rösterna så krävs ju en hel del av miken ifråga om off-axis respons, och där är skillnaden radikal mellan C 568 och exempelvis C 535. Vägen till ett snyggt sound känns betydligt kortare med en normalnjure eller gärna bred njure.Marcus Sandberg skrev:Det funkar aldeles utmärkt med shotgun mikar till kör. Men det behövs mer än två stycken framför kören.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Kontakt:
Hälst så hadde jag valt endast 535 till kör men pga. att den koren som jag körde senast sjunger så illa så fanns det inget annat val att köra 568 för att mikarna inte ska ta upp förmycket av PAt och trummorna helt enkelt. Det hörs tydligt ett *flaf* när de vänder noter i sina pärmar och några är så gamla och närsynta så man inte ser deras ansikten för notpärmen är framför.Mikael Thieme skrev:Jodå, jag tycker väldigt bra om AKG C 414 till exempel.Markus Hammerin skrev:Ingen som använder stormembranare på kör?Alla tycker vi olika - för min del är en hypernjure/shotgun normalt bland det sista jag sätter framför en kör, och bara om man är inmålad i ett hörn. Förutom att proximityeffekten hos en supernjure reducerar mycket av kroppen hos rösterna så krävs ju en hel del av miken ifråga om off-axis respons, och där är skillnaden radikal mellan C 568 och exempelvis C 535. Vägen till ett snyggt sound känns betydligt kortare med en normalnjure eller gärna bred njure.Marcus Sandberg skrev:Det funkar aldeles utmärkt med shotgun mikar till kör. Men det behövs mer än två stycken framför kören.
Själv så föredrar jag gospelkör jobben. En mik till varje körmedlem i västa fall 2 körmedlemar/mik som de turas om att hålla i handen.
-
Jonas Jansson
- PAR-36

- Kontakt:
Psst, någon som testat AKG ELLE C?
Någon som testat den på mer än kör och sång?
Good? Bad?
Någon som testat den på mer än kör och sång?
Good? Bad?