Banjo / Mandolin mic?!

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

Banjo / Mandolin mic?!

Inlägg av Anton Jonsson »

Hej!

Är nyss hemkommen från ett litet gig där dom använde bl.a. banjo, mandolin och fiol. Var väldigt svårt att få ut nån signal innan de gick runt. (ska tillägga att ja var på en ganska trång nattklubb med PA:t väldigt nära bandet)

Nu till frågan:
Finns det någon här som kan rekommendera mig en mic som fungerar bra till detta? Prioriterat är at den inte är jobbig/ivägen för musikern, Inte rundar alltför lättt, hyffsat robust och låter hyffsat.

Finns de någon sån? :P

Tacksam för svar!!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Re: Banjo / Mandolin mic?!

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har använt några ggr BG-staff framförallt till fijolen. En mik som funkar bra till banjo och mandolin är Shure KSM137
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

DPA 4099 med clips

http://www.dpamicrophones.com/en/produc ... item=24346" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

Dpa 4099 är det ända jag blivit riktigt nöjd med gällande fiol och viola. Ett bra köp. Buy once.....etc...
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Kontakt:

Inlägg av Gustav Hedelund »

DPA 4099 är kanon. Även AKG C747, men den är större / bulkigare.

Tänk även på att vara extra noggrann med att ringa ut monitorer i trånga utrymmen, och att frekvenser under 400hz är i princip rundstrålande, så där kan du räkna med att det kan koppla gött. Se om du kan jobba med placeringen av PA:t. Kanske få fram/ut det en bit och flyga topparna?

/Gustav
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

Tack för svaren hittills. DPA 4099 var precis den jag hade på fiol, funkade tyvärr inte, även om den lät grymt bra. Nu sådär i efterhand känns de som att jag borde splittat fiolkanalen till 2, en för monitor ooch en för ut. men har fortfarande svårt att tro att de skulle hjälpa tillräckligt tyvärr :/ PA:t går tyvärr inte att flytta på mer.

Är de DPA som funkar bäst i dessa lägen eller finns de nån som åtminstone rundar mindre? (generellt sett)

Till Banjo/ Mandolin så skulle jag ju helst vilja ha en mic som sitter klämd på instrumentet eller så så att musikern kan röra sig, men fungerar de bra med KSM137? Jag hade en SM57 (De va de som fanns för tillfället) och de funkade absolut inte.

Gärna fler förslag till banjo osv också om ni har :)

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Kontakt:

Inlägg av Gustav Hedelund »

Banjo har hög output så borde inte vara några problem med sm57. Ja, att splitta är nästan ett måste i sådana här fall.
AKG C747 borde ha bäst off-axis -egenskaper och således funka bättre än 4099:an i detta fall, men den går inte att fästa på samma sätt. Den är också dyr om du inte får tag i att hyra någon.

Är det liten scen och tajt så sätt hellre mickarna på stativ och ring ut allt. Hacka inte sönder EQ:n utan ta bara precis där det händer grejer, men ta så du har utrymme att ge lite till om någon ber dig.
Bättre att de får stå mer still än att det rundar massa. Du jobbar troligen med låga insignaler, konstnärligt frisinnade musiker och har dålig akustik i kombination med ett för ändamålet felplacerat PA, och då måste du maximera de få förutsättningarna du har.

Se till att du har placerat monitorer rätt i förhållande till mickarnas upptagningskaraktäristik, ex rakt fram för njure, 60 grader vid sidan av för supernjure.
KSM137 är en kanonmick men inget som gör dina problem lättare i detta fallet.

Vad har du för PA och spridning på detta?, monitorer? Är du absolut säker på att du inte kan flyga topparna på något sätt om du inte redan gör det? Tänk kreativt. Har du tillgång till 31-bandare till MON, Kan du köra in-ear?
Vart rundade fiolen, i monitor eller ut? Fiolen har lättare att runda i höga registret (där den ändå ofta behöver skäras mellan 2-5k) i monitor, och säkerligen runt en 200-250hz ut. Samma låga mellan brukar vara nästa grej man får ta i MON efter toppen om violinisten önskar mer skjut i grejerna.

Sen om du har komprimerat kanaler hårt med makeup-gain, aux-sendar osv, så ökar du riskerna för rundgång betydligt! Bort med sånt. Måste du komprimera så gör det hellre på ett sätt som tar ner dynamiktopparna, med ett högre threshold och högre ratio, mer åt limiter-hållet.

Har du alla förutsättningar maxade förutom just vilken mick du använder, kan du lika gärna köra farfars gamla comradio-mick på fiolen, faktiskt, och det kommer funka skitbra. Klart det hjälper med rätt mick på rätt plats men allt annat är faktiskt ännu mer viktigt.

/ Gustav
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Carl Bergander »

Med AKG411 eller annan kontaktmikrofon så minimerar du rundgångsriskerna.

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

Gustav: Jag tyckte jag fick ut alldeles för låg signal från banjon, fiolen gick de bättre med men fortfarande inte bra.
Jag gav som förslag till violinisten att ha en mic på stativ men han ville kunna röra sig.

Läget var såhär att jag blev inhyrd av en annan firma som ljudtekniker med grejer på plats.
Yamaha PA (gammal modell), JBL och Turbosound monitorer (också gamla modeller).
Hade som vanligt ont om tid och hann inte trimma varken monitorer eller PA särskilt mycket utan bara lite grundligt. De finns ingen möjlighet att flyga eller flytta på PA:t nämnvärt tyvärr, som de står nu så står de staplat på var sin sida av scenen, har svårt att tänka mig nån annan lösning är inne med de PA:t.

Men tack för alla bra tipsen :) Nu har jag lite mer kött på benen till nästa gång.

Carl: Hur monterar man en sån? Har bara hört talas om kontaktmikar att bygga in. Fungerar den bra?

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30

AKG411 fäster man på instrumentet med medföljande kladd.
(som inte lämnar några rester om man är noggrann)

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

okej, verkar intressant! Hur pass bra funkar den? någon som har provat?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

AKG C411 är väldigt bra om man är ute efter bättre GBF, och den låter OK men inte suveränt. Ett trick är ju att köra en kontaktmik (t.ex C411) på monitor och en annan mik på utljudet. Är det PA:t som går runt kan man ju lägga grunden med 411:an men fylla i med en bra konding (t.ex DPA:n).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46

Hasse: låter som ett bra förslag, blir det stor skillnad på C411 och DPA:n om man tänker på rundgång?

Vart fäster man C411 på till exempel en fiol? Stallet? har aldrig sett såna typer av micar på riktigt.

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30

Det är lite känsligt på just fioler och cello. Då de kan vara värda mer än vad man tjänar på ett bra tag.
Utifall att någonting händer med lacken.

Jag har använt den på cello, och då har jag fäst den bakom strängarna längst ner på cellon.
På fiol så använder vi endast dpa.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Anton Jonsson skrev:Hasse: låter som ett bra förslag, blir det stor skillnad på C411 och DPA:n om man tänker på rundgång?

Vart fäster man C411 på till exempel en fiol? Stallet? har aldrig sett såna typer av micar på riktigt.
Det blir ofta en ganska rejäl skillnad i GBF. Placering får man experimentera med. Som Carl säger kan det vara lite känsligt med kontaktmikar på finare instrument, och det är ju självklart upp till ägaren av instrumentet att avgöra (jag har dock aldrig varit med om att "kladdet" till 411:an gjort någon skada på lacken).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar