Hej.
Ska göra ett jobb i vår då jag endast har tillgång till 24 ch bord (med möjlighet till submixer dock). Mitt problem är att de är en massa instrument..
4 Marimbas
2 x 4 golvpukor (en grupp med 4 st på höger sida och en med 4 st på vänster sida)
Klockspel
Congas
Triangel
samt lite andra små trummor.
Allt ovanstående står på ett podie som är ca 4 x 4 meter
I övrigt är de ett trumset bestående av ,1 st baskagge, 2 st pukor, 1 st virvel, 1 sthihatt och 2 st symbaler...
2 syntar (som gärna vill ligga i stereo)
1 bas
1 guitarr
ca 40 st stråkar positionerade antingen i två grupper på sidoscen eller en stor grupp framför trummisarna. (olika position i olika nummer)
Kör med ca 10 personer
1 st Leadsång
Varit på repetition och de behövs mikas upp för att få lite tryck i lokalen (stor lokal och ljudet bara försvinner).. Vad/hur skulle Ni göra? Vad skulle Ni micka upp, vilken mikmodell m.m.
Skulle de räka med t.ex 2 st SM57 eller t.ex. AKG391 eller likannför hela "trumpodiet med Marimbas och allt? Och likaså till alla violinister?
Tacksam för svar..
/Thomas
Uppmikning av många instrument men få kanaler
-
Thomas Nilsson
- PAR-46

- Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
- Kontakt:
-
Jacob Thulesius
- PAR-20

- Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
- Kontakt:
Re: Uppmikning av många instrument men få knaler
4 Marimbas
2 x 4 golvpukor (en grupp med 4 st på höger sida och en med 4 st på vänster sida)
Klockspel
Congas
Triangel
I övrigt är de ett trumset bestående av ,1 st baskagge, 2 st pukor, 1 st virvel, 1 sthihatt och 2 st symbaler... micka kagge, pukor, virvel
2 syntar (som gärna vill ligga i stereo) Skit i stereo
1 bas DI
1 guitarr sm57
ca 40 st stråkar positionerade antingen i två grupper på sidoscen eller en stor grupp framför trummisarna. (olika position i olika nummer) Borde höras, ev ett kondensator stereopar som du ställer där det låter bra
Kör med ca 10 personer 1 mick till 2 personer
1 st Leadsång Lead
Det blir typ 17 kanaler till allt utom trumpodiet till det har du 7 kanaler över.
Klockspel
Congas
Triangel
I övrigt är de ett trumset bestående av ,1 st baskagge, 2 st pukor, 1 st virvel, 1 sthihatt och 2 st symbaler... micka kagge, pukor, virvel
2 syntar (som gärna vill ligga i stereo) Skit i stereo
1 bas DI
1 guitarr sm57
ca 40 st stråkar positionerade antingen i två grupper på sidoscen eller en stor grupp framför trummisarna. (olika position i olika nummer) Borde höras, ev ett kondensator stereopar som du ställer där det låter bra
Kör med ca 10 personer 1 mick till 2 personer
1 st Leadsång Lead
Det blir typ 17 kanaler till allt utom trumpodiet till det har du 7 kanaler över.
-
Göran Larsson
- PAR-20

- Presentation: "Faan vi arbetar inte, vi spelar musik!!!" - Punkrockaren Trindeman Lindeman
Re: Uppmikning av många instrument men få knaler
Hej Thomas
Vilken typ av lokal är det eftersom ljudet "försvinner"? Sporthall?
Om scenen inte har nån inteckning bör du nog trots allt micka så lite som möjligt. Att stråket ska flyttas mellan olika stycken under konserten krånglar ju till det ytterligare. Jag skulle nog gå på 4-8 st 391or till det, beroende på hur/om du kan gå in och flytta stråkmickar mellan numren.
Om git och bas lirar i stärkare bör det ju räcka som det är. OM dom kan hålla nere volymen på stärkaren vill säga...
Trumset skulle jag nog bara sätta en OH på, och så 3-4 OH på slagverket.
Du skriver "golvpukor". Är det orkesterpukor (stora kopparkittlar) du menar?
När du mickar slagverket bör i första hand få med Marimborna, som har klangplattor i trä och därför är tonsvagare än klockspelet och det andra. De har troligtvis också en melodibärande stämma till skillnad från det rytmiska slagverket, dvs trummor etc.
Körmickning, enl Jacobs tanke med 2 sångare på en mick, tex 535 eller annan bra konding för sång.
Du bör hur som helst klara dej med 24 ch!
Ju mer jag skriver går tankarna till att det är nåt musikskolegig du ska göra. Är det så?
Lycka till!
/Göran L
Vilken typ av lokal är det eftersom ljudet "försvinner"? Sporthall?
Om scenen inte har nån inteckning bör du nog trots allt micka så lite som möjligt. Att stråket ska flyttas mellan olika stycken under konserten krånglar ju till det ytterligare. Jag skulle nog gå på 4-8 st 391or till det, beroende på hur/om du kan gå in och flytta stråkmickar mellan numren.
Om git och bas lirar i stärkare bör det ju räcka som det är. OM dom kan hålla nere volymen på stärkaren vill säga...
Trumset skulle jag nog bara sätta en OH på, och så 3-4 OH på slagverket.
Du skriver "golvpukor". Är det orkesterpukor (stora kopparkittlar) du menar?
När du mickar slagverket bör i första hand få med Marimborna, som har klangplattor i trä och därför är tonsvagare än klockspelet och det andra. De har troligtvis också en melodibärande stämma till skillnad från det rytmiska slagverket, dvs trummor etc.
Körmickning, enl Jacobs tanke med 2 sångare på en mick, tex 535 eller annan bra konding för sång.
Du bör hur som helst klara dej med 24 ch!
Ju mer jag skriver går tankarna till att det är nåt musikskolegig du ska göra. Är det så?
Lycka till!
/Göran L
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
Re: Uppmikning av många instrument men få kanaler
det här är min subjektiva, ej allmängilitiga uppfatting.
Det är något av en myt att man nödvändigtvis inte behöver så mycket micar i en lokal med "mycket akustik".
tyvärr är det så att i såna lokaler vill man oftast ha så mycket micar.
anledningen är inte att öka ljudtrycket utan att öka mängden direktljud versus reflekterat ljud.
har du inte nog kanaler/micar får du helt enkelt mica det som hörs minst utan förstärkning. lyssna noga på repetition.
tyvärr är du också rätt beroende av att trummor och ev gitarr/bas kan anpassa sin klang och ljudstyrka efter övriga ensemblen.
Det är något av en myt att man nödvändigtvis inte behöver så mycket micar i en lokal med "mycket akustik".
tyvärr är det så att i såna lokaler vill man oftast ha så mycket micar.
anledningen är inte att öka ljudtrycket utan att öka mängden direktljud versus reflekterat ljud.
har du inte nog kanaler/micar får du helt enkelt mica det som hörs minst utan förstärkning. lyssna noga på repetition.
tyvärr är du också rätt beroende av att trummor och ev gitarr/bas kan anpassa sin klang och ljudstyrka efter övriga ensemblen.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
http://www.star-audio.se
-
Thomas Nilsson
- PAR-46

- Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
- Kontakt:
Hej Göran
Tack för tipsen.. Visst är de en musikskola..eller rättare sagt 5 st skolor som ska ut på turne.. De spelar i lite olika typer av lokaler allt från små skolaulas till större tomma (värdelösa akustiskt) lokaler. Problemet varför jag vill micka upp är dels att gradängen är väldigt brant och lät väldigt kass högst upp samt att trumslagarna slår olika hårt och marimban m.m. nästan försvann med alla fioler, gitarr ooch övrigt slagverk, även lite botten, t.ex. från baskagge saknade jag..
Tacksam för dina svar.. Ska ta och och skissa och räkna mikar/ kanaler i bordet..
/Thomas
Tack för tipsen.. Visst är de en musikskola..eller rättare sagt 5 st skolor som ska ut på turne.. De spelar i lite olika typer av lokaler allt från små skolaulas till större tomma (värdelösa akustiskt) lokaler. Problemet varför jag vill micka upp är dels att gradängen är väldigt brant och lät väldigt kass högst upp samt att trumslagarna slår olika hårt och marimban m.m. nästan försvann med alla fioler, gitarr ooch övrigt slagverk, även lite botten, t.ex. från baskagge saknade jag..
Tacksam för dina svar.. Ska ta och och skissa och räkna mikar/ kanaler i bordet..
/Thomas
- Gustav Hedelund
- PAR-20

- Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
- Kontakt:
Om akustiken är ett bekymmer så se om du kan bygga ett bås till trummorna. Plexiglas till ca 0.5m över cymbalerna, ljudabsorbent ovanför (annars tar du bara bort det direktstrålande ljudet mot publik men ljudet går uppåt, och publiken hör reflektionerna av källans akustiska energi som är densamma). En bra absorbent kan vara backdrop + gullfiber + backdrop. Så kan du vika ihop det snyggt med. Enkel ram av 1x1 tum träreglar.
Bygg helt enkelt ett hus till trummisen som är så slutet det kan bli. Upp till baskaggens höjd kan du gärna placera isolering längs plexiglasets väggar också.
Försök få de instrumentalister som spelar att köra på POD's och lurar hellre än mickad stärkare och monitor.
Smproaudio har en billig 4-kanals hörlursförstärkare som funkar bra.
Hellre fler kanaler till tex kören än synthar i stereo. Dynamiska mickar. Var pedagogisk och försök lära dem att hålla mickarna på rätt avstånd och vinkel, och att sjunga in i dem.
Sen är det inte fel att köra med delaysystem i sådana lokaler. Dvs, kanske mindre huvud-PA, ett till placerat där reflektioner från lokalen börjar ta överhanden över direktljudet. Mät avståndet från huvudrigg och tidsjustera med antal msec det tar för första riggen att nå den andra. Tex Yamaha LS9 har delay på utgångarna där du kan justera avståndet i meter, så slipper du räkna. (ljudets hastighet = ca 340 m/sec)
På det här viset minimerar du antalet mickar som tar upp "onödigt skrammel", du kan hålla nere totalvolymen och få en bättre balans i din mix, fördelat bättre och tydligare över publikytan.
/ Gustav
Bygg helt enkelt ett hus till trummisen som är så slutet det kan bli. Upp till baskaggens höjd kan du gärna placera isolering längs plexiglasets väggar också.
Försök få de instrumentalister som spelar att köra på POD's och lurar hellre än mickad stärkare och monitor.
Smproaudio har en billig 4-kanals hörlursförstärkare som funkar bra.
Hellre fler kanaler till tex kören än synthar i stereo. Dynamiska mickar. Var pedagogisk och försök lära dem att hålla mickarna på rätt avstånd och vinkel, och att sjunga in i dem.
Sen är det inte fel att köra med delaysystem i sådana lokaler. Dvs, kanske mindre huvud-PA, ett till placerat där reflektioner från lokalen börjar ta överhanden över direktljudet. Mät avståndet från huvudrigg och tidsjustera med antal msec det tar för första riggen att nå den andra. Tex Yamaha LS9 har delay på utgångarna där du kan justera avståndet i meter, så slipper du räkna. (ljudets hastighet = ca 340 m/sec)
På det här viset minimerar du antalet mickar som tar upp "onödigt skrammel", du kan hålla nere totalvolymen och få en bättre balans i din mix, fördelat bättre och tydligare över publikytan.
/ Gustav
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."