Söker riktat kvalitéts-headset!

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Söker riktat kvalitéts-headset!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Halloj!

Jag behöver uppdatera min headset. Har kört med Akg 420L och är inte direkt nöjd.

Skulle vilja lägga lite mer pengar för att få nåt man bli nöjd med.

Krav: Njure eller supernjure, mycket välljudande, någorlunda stabilt och hållbart samt hellst hudfärgat!

DPA, Countryman, Voice Technology, Sennheiser, Akg, Beyer...........?????????????????

Vore mycket tacksam för lite tankar och konkreta tips.

Tack o hej!
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Kontakt:

Re: Söker riktat kvalitéts-headset!

Inlägg av Johan Eriksson »

Crown måste jag säga då. Dock vet jag inte av att jag sätt något hudfärgat. Men dom låter enormt bra i mina öron.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag gillar som countryman isomax. använder en del voice technologies vt800 också. många gillar att armen är böjbar men jag måste säga att jag nästan föredrar countryman därför att då vet man vart man har micen, ingen kan hålla på flytta den.

lectrosonics rundupptagande tyckte jag inte alls om. kan ha berott på att den var just rundupptagande :)
Senast redigerad av 1 Anton Stjärnbrandt, redigerad totalt 0 gånger.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Vi använder genomgående DPA 4088, som låter mycket bra. Men det svåraste är inte att göra en välljudande kapsel, utan att göra en mekanisk lösning som funkar bra. Den behöver vara bekväm, lätt och justerbar men samtidigt stabil och hyfsat stryktålig. Där är ju DPA och t.ex. Isomax ytterligheter i varsin riktning. För konferensbruk är Isomax inte aktuell för oss, av två anledningar. Dels är bygeln för stel och hård för att den skall vara bekväm att använda under längre tid (timmar och dagar), dels går det ju inte att justera kapselns läge särskilt mycket, och inte alls i djupled. Däremot använder jag gärna Isomax till dansande showartister (motsv). DPAs byglar är å andra sidan överdrivet pilliga och känsliga, men mycket bekväma och det går att placera kapseln exakt där man vill ha den.
En grej att tänka på med headmikes för konferens och prat, är att modeller med nackbygeln under örat är känsliga för skjort- och kavajkragar hos talare som sitter ner eller lutar sig framåt. Det slipper man med nackbygel ovanför örat (som Isomax eller VT) eller med en-öramodeller. Vi har nån enstaka Countryman E6 cardioid, modellen med bara en tunn öronbygel. Ska nog titta på modellen med litet tjockare öronbygel, E6i, också. VT har jag bara provat omni, och tyckt att de är väldigt prisvärda. Kommer att prova VT800 och se om den kan vara ett alternativ till DPA trots att justermöjligheterna är sämre.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Vt800 är mycket trevlig. Har flertalet av dessa på firman. Funkar super!
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Skriv svar