Lars Magnus Johansson skrev:
Vad hade alternativet varit då ? Jorda den i chassit ?
Ja? Skärmen ska knyta ihop alla chassin. Längst ut, kopplad till allt jordigt. Det är det den är till för. Den ska inte
lyftas upp ur sitt skärmningsjobb och bli en AM-antenn. Dess jobb är att vara en del i en sluten strömkrets som shuntar bort störströmmar. Om man ökar dess resistans (och ännu viktigare; dess impedans!) så kommer den att bli en mindre attraktiv väg för störströmmarna. Det är därför man ska ha metall-XLR'er som terminerar Pin 1
direkt i plåten, så att man får en bredbandigt låg impedans i jordkretsen.
Nu är det här en passiv krets, så det är lite andra regler som gäller, men i princip så är det så man gör. Om man gör det överallt och inte i aktiva komponenter tar ner skärmen i Pin 1 och låter den löpa i 0V på mikpreampkretskortet tills den 10 cm senare (när man har passerat opampar med hög förstärkning mm) når jordskruven i chassit, så blir det mirakulöst tyst. Jag har provat.
Lars Magnus Johansson skrev:
Jag tror nog att Radial har koll på läget. De tillverkar bra saker.
L
Det tror jag också. Man ska ha klart för sig att de som gränssnitts/problemlösarburk-tillverkare agerar i en värld där det finns en massa billigt skräp som ska kopplas ihop. Då måste man ibland göra oortodoxa saker.