Condensator i stället för trafo i splitten

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
Kontakt:

Re: Condensator i stället för trafo i splitten

Inlägg av Lars Magnus Johansson »

Måns Nilsson skrev:
Lars Magnus Johansson skrev:
Måns Nilsson skrev: Radials OX8 : Den ser ut att ha ett vrålande Pin1-problem
Hur menar du nu ?

L
Den har en plast-XLR till mikrofoningången på framsidan, och den är alla gånger kretskortsmonterad. Det betyder att jordanslutningen av Pin 1 kommer att gå via kretskort och annat inuti mojängen och smutsa ner saker. Det är inte så illa som om den hade varit aktiv, men det är fortfarande feltänkt.
Huh ?

Vad hade alternativet varit då ? Jorda den i chassit ?

Jag tror nog att Radial har koll på läget. De tillverkar bra saker.

L

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Lars Magnus Johansson skrev: Vad hade alternativet varit då ? Jorda den i chassit ?
Ja? Skärmen ska knyta ihop alla chassin. Längst ut, kopplad till allt jordigt. Det är det den är till för. Den ska inte lyftas upp ur sitt skärmningsjobb och bli en AM-antenn. Dess jobb är att vara en del i en sluten strömkrets som shuntar bort störströmmar. Om man ökar dess resistans (och ännu viktigare; dess impedans!) så kommer den att bli en mindre attraktiv väg för störströmmarna. Det är därför man ska ha metall-XLR'er som terminerar Pin 1 direkt i plåten, så att man får en bredbandigt låg impedans i jordkretsen.

Nu är det här en passiv krets, så det är lite andra regler som gäller, men i princip så är det så man gör. Om man gör det överallt och inte i aktiva komponenter tar ner skärmen i Pin 1 och låter den löpa i 0V på mikpreampkretskortet tills den 10 cm senare (när man har passerat opampar med hög förstärkning mm) når jordskruven i chassit, så blir det mirakulöst tyst. Jag har provat.
Lars Magnus Johansson skrev:
Jag tror nog att Radial har koll på läget. De tillverkar bra saker.

L
Det tror jag också. Man ska ha klart för sig att de som gränssnitts/problemlösarburk-tillverkare agerar i en värld där det finns en massa billigt skräp som ska kopplas ihop. Då måste man ibland göra oortodoxa saker.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Jag håller i princip med dig Måns. Däremot så har jag aldrig stött på någon tillverkare som jordat pin 1 på en chassikontakt direkt i chassit. Det har ju naturligtvis sin förklaring. Det blir en massa extra jobb.

Däremot så ansluts ofta signaljorden på kretskortet ner till chassijord vid lämpliga ställen. Färre anslutningspunkter men minst lika bra om man har tillräcklig area på anslutningen.

L

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Lars Magnus Johansson skrev:Jag håller i princip med dig Måns. Däremot så har jag aldrig stött på någon tillverkare som jordat pin 1 på en chassikontakt direkt i chassit. Det har ju naturligtvis sin förklaring. Det blir en massa extra jobb.
L
Det blir dyrare, framförallt. Man kan inte våglöda kretskorten längre.
Lars Magnus Johansson skrev: Däremot så ansluts ofta signaljorden på kretskortet ner till chassijord vid lämpliga ställen. Färre anslutningspunkter men minst lika bra om man har tillräcklig area på anslutningen.

L
Du tänker fortfarande likströmsteori, och det funkar ganska bra i låga frekvenser, men det stänger inte ute RF-fnissel. För att det ska bli bra upp i radio-området så måste man skärma mycket effektivare och titta på impedansen på jordvägen.
--
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Jag förstår precis hur du menar men jag tror inte att det har någon praktisk betydelse i det sammanhang den här tråden avser. Under de 20 år jag har jobbat med det här har jag stött på RF-störningar i en miksplitt noll gånger och då har jag sett och använt några riktiga skräckexempel, haha....

Jag tror du är alldeles för teoretisk och SR-skadad ;)

L

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Lars Magnus Johansson skrev:Jag håller i princip med dig Måns. Däremot så har jag aldrig stött på någon tillverkare som jordat pin 1 på en chassikontakt direkt i chassit.
L
Detta har jag stött på i en dimmer (som för övrigt var tillverkad i Norge).
Denna hade plast-XLRer från Neutrik av denna modell.
De små stiften som syns i ringen är kopplade direkt till PIN 1 som därför får kontakt med chassiet, detta kräver ju iofs att man har ett chassie som inte är lackat på insidan och att man använder en skruv som klarar tillräckligt höga åtdragningsmoment.
Bilagor
XLR_chassie_2.jpg
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

Peter Jönköping Hallin skrev:(som för övrigt var tillverkad i Norge).
cls?

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Lars Magnus Johansson skrev:Jag förstår precis hur du menar men jag tror inte att det har någon praktisk betydelse i det sammanhang den här tråden avser. Under de 20 år jag har jobbat med det här har jag stött på RF-störningar i en miksplitt noll gånger och då har jag sett och använt några riktiga skräckexempel, haha....

Jag tror du är alldeles för teoretisk och SR-skadad ;)

L
Förutom att mina kollegor lever kvar i 80-talet och lyfter skärmar överallt.

Leta rätt på JAES och läs Neil Muncys artikel. (http://www1.prosoundweb.com/chat_psw/bi ... ybio.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; för info om Muncy)
--
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar