Vilken mick ska jag ha?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Kontakt:

Vilken mick ska jag ha?

Inlägg av Erik Boson »

Har fått ett litet dilemma.
Jag är sedan några år tillbaka DJ på en del Elithandbollsmatcher. Tidigare har föreningen som anlitar mig haft egna mikrofoner för deras Speakers, och varje gång har vi konstaterat att mikrofonerna låter kass (använde sig av ett trådlöst system från JJlab :?). Så till årets säsong har de bett mig att fixa fram en bra mikrofon till detta.

Frågan är nu vilken mikrofon som skulle passa bäst till endamålet?

De krav som ställs är att det ska finnas On/Off-knapp på den och att den INTE ska vara trådlös. Vi har nämligen haft en del bekymmer med det trådlösta vid de TV-sända matcherna.

Är tacksam för lite för-samt nackdelar på det olika mikrofonerna och vilka som är återförsäljare av dem.

Ekonomin ligger uppe till max 4000kr, men gärna billigare alternativ då föreningen är lite "för ekonomisk" för sitt eget bästa ibland.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

En shure PG58 är i så fall att reka. Den ligger på en prislapp på 700kr och är en mycket bra mik för det priset. Om ni ska ha någon trådlös mik så får det bli en på det höga frekvensområdet över 840-870MHz TV har inte sina där utan de ligger på 800-822MHz
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Om det ändå finns ekonomi så kan man väl lika gärna köpa en SM58 med brytare. Tycker själv att SM58 (och B58) känns aningen robustare än PG58an. Dessutom kan jag tänka mig att micken inte alla gånger kommer att behandlas som en glassko!? (glas-sko, inte glass-ko!)
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Sitter inte brytaren på fel ställe på en vanlig mick typ SM58?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Hur tänker du?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

De gigg som har speaker som jag är inblandad i så sitter man ner vid ett bord med en massa papper och skärmar omkring sig med micken på ett stativ i ansiktshöjd. Jag inbildar mig att man vill trycka på en knapp där man har händerna och inte flytta upp den till ovansidan av micken, varje gång man ska säga något. Samt varje gång man inte längre vill säga något.
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Hans Ekdahl »

Shure 412, kanske kunde vara något?
http://www.thomann.de/se/shure_mx412ds.htm (eftersom alla andra länkar till thomann 8O )
den kan man ställa i två lägen, 1: håll inne knappen för att prata, 2: håll inne knappen för att muta...

/Hans

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Nu pratar vi! Den tror jag mycket mer på, men det beror ju helt och hållet på hur de som pratar vill ha det. Och om det finns +48V på mixern.

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

Tack !

Har nog bestämt mig nu, tror det lutar åt en Shure SM58 mic, då speakern i fråga gärna vill kunna hålla i micken.

Tack igen för alla svar!
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

En bra headsetmikrofon borde väl vara den ultimata lösningen. Båda händerna fria att bläddra i papper efter statistik med.

Countryman Isomax, dock osäker på om de har avåpå-knapp.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Så länge du har en muteswitch med både toggle och latchfunktionalitet med tydlig lampa som indikerar om micken är i sändning fungerar det också. Annars är headset helt värdelöst då man ofta pratar med andra och vill vara säker på om micken är i sändning eller ej. Eller så är min erfarenhet i alla fall.

Har någon sett en sådan färdig sådan switch? Jag har haft en länk till någon tillverkare men hittar inte tillbaka.

edit: Här är länken!

Skriv svar