mickning och misning av storband?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Morgan Juvheden
PAR-20
PAR-20
Presentation: Ljud och ljustekniker.
Jobbat i branchen i ca 20 år.
Började som dom flesta som DJ/dyligt när jag var 15 år.
När jag var 18 flyttade jag ifrån Gotland till Stockholm.
Började jobba på div firmor och krogar som frilanstekniker.
Sen tröttnade jag på storstan.
Flyttade utomlands och började köra ljud på Hotel.
När jag kom hem var det turné.
Är numera fast anställd sen 6 år tillbaks på Fegge&Mattes.
Kontakt:

mickning och misning av storband?

Inlägg av Morgan Juvheden »

hej,, jag har en fråga till alla här..ska köra en pruduktion med showgruppen jag turnerar med.
vi ska ha ett storband i ryggen och ha dom istället för backtraks mm
undrar om det fins folk här som har kört det och har lite tips mm microfener,monitor mm har en ide hur jag ska göra mm men .. ni kanske har smartare och bättre lösning? :)

vi hörs som man sejer i vår bransch :)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Vad är det för nivå på storbandet och showgruppen?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Morgan Juvheden
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

nivå?menar du kvalite? eller hur många? kvallite på gruppen mycket bra storbandet vet jag ej det är eskelstuna stoband mm ca 40pers gruppen ör 4.. gå in på vår hemsida och kika www.fourflavours.com

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Kvalitet menar jag, vad är dom vana vid?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det beror helt och hållet vilken ljudnivå man vill ha och hur stor den e. Ska det va riktigt bra ställ på den så ska varge instrument mikas. typ en Sm57 på varje instrument. Vill man ha lite lägre så några kondingmickar på avstånd plaseringen beror helt och hållet hur instrumenten e plaserade. Det sista e att man kör helt och hållet omikat om det e bra akustik i okalen och bara mikar svaga instrument.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

I många fall funkar det bäst att mika sektionsvis med en eller två bra kondensatormikar, och bara närmika kompet. Ett storband kan ju låta mycket högt redan omikat, det brukar ibland kunna handla nästan lika mycket om att *dämpa* som att förstärka om det inte är mycket stora sammanhang. Vad du vill skapa är en bra balans på litet avstånd, utan att blåsa tupéerna av första publikraden. Det innebär att det i allmänhet är saxofoner, piano och möjligen tromboner som är mest kritiskt.
Nyckelordet i utljudsmixen är transparens. Du vill normalt få det att låta precis likadant med PA som utan, fast litet längre bort. *s*
På monitorsidan så skall du inte gräva ner dig i wedgeträsket. De flesta storband är vana vid - och bra på - att spela utan vare sig mikar eller monitorer. De lyssnar på varandra, en bortglömd möjlighet kan man ibland tro... 8) Mitt råd blir en handfull strategiskt utplacerade småmonitorer, typ hotspots, d&b E3 eller mellanstora Genelec, på stativ i öronhöjd och på precis så hög volym som behövs - inte en gnutta mer. Fast det gäller ju å andra sidan alltid. Förmodligen kommer där mest att behöva ljuda piano, saxofoner och sång. Skulle bleckblåset behöva höra mer av sig själva så löser man lämpligen det på andra sätt än med monitorer.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Bra ställ är väl iofs inget stort problem, det brukar inte vara svårigheten när det gäller storband. Svårigheten är normalt sett balansen och att för att balansen ska blir bra så måste man förstärka de svagaste sakerna en del och då blir det totalt sett starkt.

Tycker inte antalet mickar påverkar ljudtrycket så mycket som karaktären.

40 man i ett storband? Herrejösses!!

Tänk er när man på 40-talet hade storband med vokalister och körde helt oförstärkt...

edit:

I övrigt håller jag med Thieme...

Morgan Juvheden
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

tackar för era kommentarer..
det kommer nog bli kanon ska på möte nu om det..

Göran Larsson
PAR-20
PAR-20
Presentation: "Faan vi arbetar inte, vi spelar musik!!!" - Punkrockaren Trindeman Lindeman

Inlägg av Göran Larsson »

Hej Morgan

Hur gick det på mötet??
Är de verkligen 40 musiker i storbandet?!?
Normal sättning i ett storband är 3-4 i kompet (trummor, bas, piano och ev gitarr), 5 saxar, 4 trumpet och 4 trombon = 17 pers.

Själv föredrar jag att micka saxarna med småmembrans kondensatormickar (men det funkar med 57or också om det kniper) om de dubblerar på klarinett och/eller flöjt, vilket inte är helt ovanligt (snarare vanligt...).
Antingen med en mick på varje musiker eller 3 st fördelat på lead altsax (den som sitter i mitten) och en mellan de andra två paren (alt 2, tenor 1 och tenor 2, baryton). Båda brukar funka lika bra, lite beroende på lokalens storlek.
Om det är en större lokal kan det vara klokt med mickar på brass också, antingen bara 2 mickar (gärna då stormembranare) framför trombonerna eller kompletterat med ytterligare 2 för trumpet också.

Ang monitor vill man som storbandsmusiker oftast bara höra solisterna (det blir väl sången i ditt fall) och ev lite piano.
Som Per skriver så är man van att lyssna och för mycket monitor ställer bara till det i den ljudbild man är van vid. Smålådor eller bara sidefill-modell pinlåda brukar funka för blåsarna. Kompet kan nog behöva nån sorts golvwedgar. Men även där beror det mest på hur stor scenen och lokalen är.

Sen är det ju alltid i slutänden en fråga om budget också...

Lycka till!
/Göran L
Leg. jazzljudmupp

Morgan Juvheden
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

hej alla.. ja nu har vi haft mötet fått dom att banta ner på bandet en del . det blir tio man i bandet.. 5 blås,1 fiol,och vanligt comp..
kommer ha två scener en mindre där det blir kontrabas och trummor o git..
vi ska ha tema varje 10tal altså börja med 20 talsmusik sen uppåt..
sen ska jag knyta ihop detmed showgruppen i ett rockabilly medley mm
så det blir en en .. räknat på ca 30 kanaler och som ni skrev små monitorer det är en jobbig scen så det blir monitor ..bandet är ej vana vid det men dom ska fylka i vissa grejer till backingen så det måset finnas ett viss stöd i monitor mm ..
så det lär nog falla göran i smaken på musikstilen lite :)

Skriv svar