Är det någon som vet hur viktig placeringen är av antenförstärkarna vid trådlöst. Systemet är sennheiser evolution g2 100serien. Har fått höra att "antenna boostern" skall sitta så nära antennen som möjligt. Men hur stor betydelse har det?
Boostern är en liten lös pryl som vore bra att få in i casen, annars kommer den försvinna. Kablarna som kommer användas då riktanten skall användas lär aldrig bli längre än 5m. annars komer de små teleskop antennerna sitta direkt på casen. Är det viktigt att bosstern sitter direkt på riktantennen eller går det lika bra att ha den i casen med 5m kabel imellan?
Tjing
Placering av antenna booster
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Matar mottagaren drivspänning till antennerna? I så fall är det tveksamt om du ens behöver antennförstärkare för 5 m kabellängd. Om du behöver antennförstärkarna för spänningsmatning till antennerna är det en annan sak, då är det inte så kritiskt i just det här fallet vilken ände de hamnar i.
Antennförstärkarens uppgift är annars att kompensera för antennkabelns dämpning, och då behöver de placeras i antenn-änden av kabeln. Signalförstärkningen gör då att du får ett hyfsat signal/brus-förhållande vid mottagaren. Har du en lång antennkabel med stor förlust och sätter antennförstärkaren vid mottagaren så kommer du att hissa upp lika mycket brus som signal, det är inte så bra för mottagningen.
Om du vill slippa separata antennförstärkare och drivspänningen till [de aktiva] antennerna kommer från mottagaren, så kan du välja att använda kabel med lägre förlust än standard RG58. Ett bra alternativ är exempelvis HFX1336, nästan hälften så stor dämpning som RG58, finns på Elfa. Naturligtvis funkar inte heller den kabeln hur långt som helst, men 5 m är inga problem utan extra förstärkning. (Sannolikt inte 15 m heller, men det är inget man kan garantera)
Antennförstärkarens uppgift är annars att kompensera för antennkabelns dämpning, och då behöver de placeras i antenn-änden av kabeln. Signalförstärkningen gör då att du får ett hyfsat signal/brus-förhållande vid mottagaren. Har du en lång antennkabel med stor förlust och sätter antennförstärkaren vid mottagaren så kommer du att hissa upp lika mycket brus som signal, det är inte så bra för mottagningen.
Om du vill slippa separata antennförstärkare och drivspänningen till [de aktiva] antennerna kommer från mottagaren, så kan du välja att använda kabel med lägre förlust än standard RG58. Ett bra alternativ är exempelvis HFX1336, nästan hälften så stor dämpning som RG58, finns på Elfa. Naturligtvis funkar inte heller den kabeln hur långt som helst, men 5 m är inga problem utan extra förstärkning. (Sannolikt inte 15 m heller, men det är inget man kan garantera)
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

Det är så att våran antensplitt tydligen skall dämpa 8db och det skall då dessa antennboosters tydligen kompensera! Men just i det här fallet verkar det som att det kvittar vart förstärkarna sitter. Riktantennerna är passiva.
Jag får väl helt enkelt pröva mig fram, men det vore skönt att slippa ha förstärkarna löst på antennerna.
Tack för snabbt svar!
Jag får väl helt enkelt pröva mig fram, men det vore skönt att slippa ha förstärkarna löst på antennerna.
Tack för snabbt svar!
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag rekar att du ska ha antenförstärkarna så nära antenerna som möjligt. Det blir alltid brus i kablarna och förstärkaren förstärker bruset oxå som kommer att adderas med förstärkarens brus vilket försämrar signalbrus förhållandet.
Du har inte tänkt tanken och använda antener med inbygd förstärkare?
Du har inte tänkt tanken och använda antener med inbygd förstärkare?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Gustaf Tydén
- PAR-64