Sida 1 av 3
Fråga till er DJs
Postat: tis 25 jan 2005, 18:30
av Carl Breander
Varför ska ni Jockeys nästan alltid spela så högt för?Man stöter sällan på DJs som inte spelar mätarn på rött liksom.Visst jag vet själv att man vänjer sig med nivån efter ett tag om man har stått där ett par timmar men det låter ju inte bättre bara för att man trycker på ännu mer snarare tvärt om.
Nån som har nå bra svar på denna topic?
Postat: tis 25 jan 2005, 20:52
av Mikael Heurlin
ingen aning.. jag är sjävl dj men ja håller mej till dom gröna lamporna:)..
Postat: tis 25 jan 2005, 21:37
av David G. Åhman
de som gör detta har ju inte tillräcklig insikt i teknikens värld.. så enkelt är det.. inte tillräckligt stort intresse för att lära sig hur prylarna funkar och teorierna bakom.
svårare än så tror jag inte att det är. och det finns mängder me ljudtekniker som inte heller vet nånting, tyvär..

Postat: tis 25 jan 2005, 21:43
av Gustaf Tydén
Jag kan med gott samvete säga att jag inte är en av dom! Jag brukar få mycket cred för att jag spelar lägst av dom dj's som spelar på samma ställen men fortfarande med bra tryck och fint knuff i basen!
Men jag tror att det enbart handlar om brist på kunskap! Många dj:s skulle inte ens kunna koppla upp en enklare discorigg. Därimot är dom väldigt duktiga på att spela musik! Lite tråkigt men å andra sidan finns det nog minst lika mycket ljudmäniskor som kan koppla upp en discorigg i sömnen men är totalt värdelösa som DJ's
som med mycket annat är det nog en avägning av båda som är det bästa!
Postat: tis 25 jan 2005, 22:26
av Nicklas Arlevall
Skönt att dj's här verkar vara undantaget från regeln.
Tycker annars också att det verkar som dj's har fått för sig att det låter bäst när det lyser rött.
Postat: tis 25 jan 2005, 22:33
av Gustaf Tydén
njea dj's tycker snarare att det är bekvämt med alla reglar på max skulle jag säga.. Och på dj mixers nästan oavset kvalitet så lyser det rött då!
Postat: tis 25 jan 2005, 22:37
av Nicklas Arlevall
Tror att det attitydsproblemet är näst intill omöjligt att lösa.
Kan kanske komma något system i framtiden som funkar bättre
Postat: ons 26 jan 2005, 00:02
av Magnus Johansson
Är detta inte egentligen två frågor? Att det lyser rött på mixern säger ju inte så mycket om hur hög ljudnivå det är på dansgolvet. Själv föredrar jag att slippa både röda lampor på mixern och onödigt höga ljudnivåer på dansgolven, men så är jag ju heller inte DJ, i alla fall inte när det finns risk att någon hör hur jag spelar...
Gustaf(KMD) skrev:njea dj's tycker snarare att det är bekvämt med alla reglar på max skulle jag säga.. Och på dj mixers nästan oavset kvalitet så lyser det rött då!
Det här är något man slipper med pioneers DJM600 (och säkert flera andra dj-mixers med). På den mixern kan man ställa in utnivån med en liten trimpot bredvid utgången så att man får lagom många dioder i vu-metrarna tända vid lagom ljudnivå. Mycket praktiskt! Vad gäller de enskilda kanalerna så finns det ju gain-rattar, och det är väl ändå något som alla dj-mixers har?

Postat: ons 26 jan 2005, 11:21
av Carl Breander
Men gain rattarna vet nog alla DJs vad det är sånt upptäcker man snabbt.Sedan finns det faktiskt fortfarande mixers på banan som inte ens har separat EQ eller gain.
Postat: ons 26 jan 2005, 12:24
av Gustaf Tydén
Vad gainen gör vet nog dom flesta! Men hur den ska användas är inte samma sak!
På en instalation vi gjorde i höstas så användes Gainen som volym reglage! Mastern stod på fullt kanal regeln på fullt alla slutsteg på fullt och gainen var på nån millimeter. Givetvis var det nån som drog på gainen lite granna, och har man så pådraget överallt så är gainen vääääldigt känslig *host* det resulterade i 8 brända högtalare som dom försökte få oss att betala. Men icke! 2st bytte vi faktiskt ut gratis eftersom att vi hade 2 extra hemma av den modellen.
Ett mycket bra exempel på okunskap skulle jag säga! Själv använder jag enbart gainen för att ställa in ljudet på dåligt mastrade låtar. Försöker få stapeln på kanalen att ligga på 0dB i snitt!
Postat: ons 26 jan 2005, 14:02
av ElectroAudioHB
Martin B skrev:Sedan finns det faktiskt fortfarande mixers på banan som inte ens har separat EQ eller gain.
vilket är bra.
Gainrattar och equalizers är ju sånt som DJs måste visa att dom kan hantera innan dom får tillgång till sånt.
Kan dom inte det så är det bättre att ge dom en mixer utan för många möjligheter att förstöra ljudet.
Just eqs är en sån sak som rätt få djs jag har träffat kan hantera. många djs rattar för att få så bra ljud i djbåset som möjligt och tror att det skall låta exakt likadant på dansgolvet.Vilket det ju sällan gör, speciellt inte om djn står bakom högtalarna...
Postat: ons 26 jan 2005, 19:57
av Erik Lindvall
jag har under de få gånger jag gått på discon stöt på både dem som kan hantera volymen och dem som bara har dragit på fullt ös.
Minns en gång när jag hade jobbat som ljustekniker för en gårdfest här i Linköping då en dj hade dragit på väldigt högt. Dessutom hade han satt högtalarna precis på dansolvet vilken innebar att några besökare borde ju ha gått där ifrån med tinitus. Speciellt eftersom det fanns mellanstadie barns som dansade så kom deras huvuden precis i höjd med elementen.
Postat: ons 26 jan 2005, 20:10
av Nicklas Arlevall
Ja, dom gånger jag varit och jobbat på en krog i närheten av mina trakter (som är ganska beryktad(ökänd)) så har nästan undantagslöst alla djs' som kommit dit, jobbat på att få discot att låta så högt och "dåligt som möjligt vilket i och för sig inte borde vara några problem.
Så de flesta av mina erfarenheter av djs' är inte överdrivet positiva.
Men det vore kul att bli överbevisad om att jag mest träffat undantagen.
Och att de flesta inte alls beter sig så.
Postat: ons 26 jan 2005, 20:21
av Hasse Queisser
Newbee skrev:Men det vore kul att bli överbevisad om att jag mest träffat undantagen.
Och att de flesta inte alls beter sig så.
Tyvärr är det nog inte så. Väldigt många har noll koll. Sedan finns naturligtvis motsatsen, de som har koll, eller frågar när de inte är säkra. Tyvärr tillhör de minoriteten. Skulle jag göra en grov uppskattning så tror jag förhållandet (enligt min erfarenhet) är c:a 75/25. Dvs, det går åtminstone 3 dåliga på varje bra. Riktigt dåligt facit med andra ord.
Postat: ons 26 jan 2005, 20:32
av Nicklas Arlevall
Jag tror nog att 3 på 1 är en snäll upskattning..
Postat: ons 26 jan 2005, 20:36
av Fredrik Nilsson
Våra vänner på Avab har kommit på en bra grej som jag tycker bör vara installerade på all nattklubbar i världen, vad tycker ni döm själva.....
http://212.209.215.59/prod/avab_av_ljudniva.htm
Lite dyr bara!!!
Postat: ons 26 jan 2005, 20:41
av Nicklas Arlevall
Och många djs' kommer väl att tävla om hur många gånger dom kan få texten att lysa..
Postat: ons 26 jan 2005, 21:19
av ElectroAudioHB
Newbee skrev:Och många djs' kommer väl att tävla om hur många gånger dom kan få texten att lysa..
Brorsan byggde en krets till studentföreningen rindi/visby som var väldigt effektiv.
Egentligen så tänkte han bygga en vanlig kompressor/limiter men han gjorde den med en attacktid på några sekunder istället, så att när nivån gick över threshold så sjönk volymen sakta ner till noll.
Iom att gästerna tog för givet att det var djn som hade gjort bort sig och dragit ner fel regel, så blev djna livrädda för att utlösa den kompressorn...
Postat: ons 26 jan 2005, 21:34
av Mikael Heurlin
haha den var smart den:D..
Postat: ons 26 jan 2005, 21:42
av Hasse Queisser
ElectroAudioHB skrev:Newbee skrev:Och många djs' kommer väl att tävla om hur många gånger dom kan få texten att lysa..
Brorsan byggde en krets till studentföreningen rindi/visby som var väldigt effektiv.
Egentligen så tänkte han bygga en vanlig kompressor/limiter men han gjorde den med en attacktid på några sekunder istället, så att när nivån gick över threshold så sjönk volymen sakta ner till noll.
Iom att gästerna tog för givet att det var djn som hade gjort bort sig och dragit ner fel regel, så blev djna livrädda för att utlösa den kompressorn...
Det finns en liknande manick från Master Audio som jag använt på lite fritidsgårdar och liknande. Den jobbar i två band (sub och resten) så man kan ställa suben lite snällare. Den jobbar även i två steg. Första steget är en varning då den sänker nivån med X dB, medans den i steg två straffar missgärningsmannen med 20 sekunders total tystnad. Om nivån sänks till under tröskelvärdet så släpper den sedan sakta på igen. Funkar riktigt bra faktiskt. Naturligtvis har den även ledstaplar för att visa om man är farligt nära eller ej.