Slit och släng

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Slit och släng

Inlägg av Jonas Hagelin »

(trendspaning, varning för faktafel, eller konstiga ideer och påståenden)

I en tidigare tråd om listpriser/återförsäljare mm kom jag att tänka på slit och släng-samhället.
Men jag tänker inte i första hand på miljö eller företeelsen som sig, utan snarare om mentaliteten.

När något mognat tillräckligt länge, vare sig det är tjänst eller produkt, tycker jag mig notera att man mer och
mer börjar ana en slit och släng-trend. Några exempel är elektronik.
När man är i teknikens framkant kan man ta bra betalt, och få med en marginal prismässigt på burk-säljet
De flesta producenterna tar ungefär lika mycket betalt för en produkt och utbudet är likartat. Men
ju mer tekniken mognar desto större spann har man på slutpriset till kund.

När persondatorn började komma till skrivbordet för en massa år sedan betalade man kanske 70tusen för
ett komplett paket med skärm och allt. Varefter tekniken mognat sjunker hela tiden priset. Det går kanske hela
tiden att köpa en desktop pc för samma pris, men det finns även likartade produkter som kostar 5tusen.

När platt-teve kom kostade en plasma kanske 150tusen. Varefter tekniken mognat sjunker priset och spannet
mellan dyraste och billigaste ökar.

På internet-sidan kanske en viss tjänst kostade 300kr/månad för en massa år sedan, men varefter tekniken
mognat erbjuds den gratis. (epost - hotmail/gmail).

Så till trenden - när spannet mellan bästa och sämsta, billigaste och dyraste, häftigaste och simplaste ökar blir
det istället lite av en slit och släng-mentalitet på vad gäller det billigaste. Det blir samtidigt svårare och svårare
för den som tar ett högt pris att hävda sin produkts pris.
Om skrivaren kostar 600kr att köpa, och om den är köpt direkt från asien eller i butiken på hörnet, och en
konsult tar 1000kr för att åka ut och byta den. Då kommer viss kund köpa en helt ny skrivare istället.
Utmaningen är att finna mervärde i annat än rent produktsälj.

Det går att dra hur många paralleller som helst. Svensk varvsindustri, textilindustri, kanske bilindustrin.
När slutkonsumenten inte märker någon skillnad på om det står det ena eller andra märket på produkten
och priset skiljer väldigt mycket, så kommer han att köpa den billigare produkten.
Utmaningen är att erbjuda ett mervärde för kunden, om det inte går att konkurrera på pris/prestanda.

Även om detta är ett ljud och ljusforum och vi alla har bra koll på skillnaden mellan Behringer och Soundcraft
så väljer jag att ta ett annat exempel, pris/prestanda/konkurrenskraft.

En Skoda kostar 200kkr, och går 200km/h.
En Ferrari kostar 1500kkr, och går 350km/h.
På svenska vägar är högsta tillåtna hastighet 120km/h.
Om jag som utomjording kommer till Sverige och enbart tittar på pris/prestanda/användning utan att
veta något annat, så kommer jag att köpa en Skoda.
Utmaningen för den som inte kan eller vill konkurrera på pris/prestanda måste konkurrera med annat.
(Varumärkesbyggande, rykte, tilläggstjänster, reklam)
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)