Skummisar som svarar på annonser

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Skummisar som svarar på annonser

Inlägg av Jonas Larsson »

Man har ju hört lite om personer som vill köpa prylar av folk, de sätter in en alldeles för stor summa och vill sedan att man ska betala tillbaka det som har blivit fel.

Man ser att pengarna finns, man är snäll och betalar tillbaka pengarna, och sedan visar det sig att det inte finns teckning för betalningen och banken kräver dig på pengarna.

Fick följande svar på en av mina annonser i går em:

Hello,
Goodday to you and the entire of your househood.I hope all is well with you and your family?

I'm mailing in response to the ad of your Glowsticks/Ljusstavar.I Like to make enquiry about it if you still have it for sale.If yes,kindly get back to me asap with the present condition of the Glowsticks/Ljusstavar and also i will be willing to offer you EUR 1,500 for it.Moreso,i will like to make payment for it immediately and payment will be in form of Money Order,so i will need you datas in which i will make payment to:
Full Name:
Contact Address with Zip Code:
Phone Number:

I will be glad if you can kindly get back to me asap with this informations inorder to make payment and i will also be handling the shipment to Republic of Ireland where i''m located.

Thanks & God Bless

N.B.
Make sure you include the recent pics in your reply and kindly reply in English.


1500 EUR är ju rätt bra betalt när jag har begärt 6000 SEK ;) Frågan är vad de gör om man lämnar alla uppgifter? Betalar de in 1500 EUR och ber att man ska skicka varorna? Är väl knappast troligt att de vill ha varorna, så antingen är det för att jäklas (du blir återbetalningsskyldig till banken) eller så vill de länsa ditt konto.


I natt fick jag 6 st identiska svar på lite andra annonser, alla med samma text:

dear seller,
Goodday ,please ,don't be annoyed i'm writting you in english ,my speaking swedish is not much fluently. i saw your advertisement of this item (DJ INSTRUMENT),and i wish to purchase it at the rate of last asking price.please let me know wether the item is still available for sale or not and i wish to know the condition of the item too.please kindly get back to me.thanks.


Uppenbart ett program som skickar ut mail och sedan när någon nappar och svarar så går de över till "manuell" hantering, är nyfiken på vad som händer =)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Har varit med om liknade svar från En kille som ville att jag skulle skicka saker till Nigeria med betala till ett ställe i Glasgow. Det kändes lite väl osäkert så jag slutade förhandlingarna, har sedan dess fått ett antal liknade mail så nog är det något skumt...
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

SCAM! Har fått flera liknande svar på annonser. Brukar antingen svara med något roligt eller bara skita i det :)
-+> www.ell.nu <+-

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Lydnill skrev:Har varit med om liknade svar från En kille som ville att jag skulle skicka saker till Nigeria med betala till ett ställe i Glasgow. Det kändes lite väl osäkert så jag slutade förhandlingarna, har sedan dess fått ett antal liknade mail så nog är det något skumt...
Jag har fått precis ett sånt mail jag med men de kändes inte säkert så struntade i de jag också....

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag får också mail av den typen lite då och då. Fick ett alldeles nyss från Uganda. Personligen struntar jag bara i dem då det är för stora risker (om de alls har någon legitimitet). Jag har sålt lite prylar till Afrika vid något tillfälle, men då har kontaktpersonen funits i Sverige och jag har clearat betalningen helt innan prylarna gått iväg.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

hehe, fick också precis ett ugandamail, och jag har inte nåt till salu! *hurra*

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Du menar möjligtvis inte detta :wink:

Dear Sales Manager.

Am pleased to first introduce my self to you.
I am Allan Kimbowa Purchasing manager of A.Z Power House, Plot 3/4 markert Street Kampala Uganda east africa.
I would like some kind response from you by quoting me the following equipments Cif EntebbeAirport kampala uganda east africa.
And bellow are the equipment we want to purchase from you.
Projectors, Loudspeakers, Power Amps, Mixers. CD Prayers Consol,Disco lighting.
Hope to hear from you soon.

A.Z POWER HOUSE

PLOT 3/5 MARKET STREET.

P.O.BOX 29222 KAMPALA UGANDA

TEPHONE 256 77 355633


De försöker verkligen med allt....
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

"CD Prayers"

Haha! Freudiansk felskrivning?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Lydnill skrev:Du menar möjligtvis inte detta


blabla

hehe, fick precis detta också! Med samma stavning...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Det är bedragare, borde va ganska uppenbart...
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Milliway skrev:Det är bedragare, borde va ganska uppenbart...
Precis samma upplägg förekommer ju inom en massa branscher, inte minst motorcykelbranschen. Den som har litet för mycket tid över kan läsa på exempelvis:
http://www.thescambaiter.com/forum/showthread.php?t=109
http://www.fluke-motorsport.co.uk/temp/scammers.html
http://thescambaiter.com/forum/showthread.php?t=1132

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster