Hörselskador?
- David Wennberg
- PAR-64

- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
"Janne: Det finns massvis med faktorer som gör att det inte alltid bara är att dra ner masterreglarna."
Hmmm... det där köper jag inte. Måste vara så att det är musik och text som är viktigt, inte hur det känns i kroppen eller dånar i huvet efteråt. I Globen fanns det inte en kvadratmeter som gick att stå/sitta på utan hörselskydd. Och hur bra hör man med hörselskydd? jag fattar faktiskt inte...det är ju som att sätta på sig ögonbindel och kolla på ljuset!
Men det har väl kommit nya regler nu för konsertljud i sommar??
Var på Kent, det lät helt ok. UTAN hörselskydd
Hmmm... det där köper jag inte. Måste vara så att det är musik och text som är viktigt, inte hur det känns i kroppen eller dånar i huvet efteråt. I Globen fanns det inte en kvadratmeter som gick att stå/sitta på utan hörselskydd. Och hur bra hör man med hörselskydd? jag fattar faktiskt inte...det är ju som att sätta på sig ögonbindel och kolla på ljuset!
-
Magnus Malmberg
- PAR-20

- Kontakt:
Kanske man ska gå och testa sig då...va ju två år sen sist...testa hörseln alltså 
Dock kör jag ju med propparna man kan köpa på Apoteket. Men vad säger att de är jättebra. Nu fick man sig en funderare här
Dock kör jag ju med propparna man kan köpa på Apoteket. Men vad säger att de är jättebra. Nu fick man sig en funderare här
It's a heatwave!
http://project.otyglad.net/gallery/
http://project.otyglad.net/gallery/
- Mikael Ekström
- PAR-20

- Kontakt:
Måste hålla med Janne på den här fronten. Visst ska viss musik vara stark men det får inte gå över gränsen så det blir jobbigt eller farligt för öronen. Det måste gå att mixa utljudet så att det låter bra även om man jobbar på lite lägre nivåer.Janne skrev:"Janne: Det finns massvis med faktorer som gör att det inte alltid bara är att dra ner masterreglarna."
Mikael Ekström
Ljustekniker
Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås
070 - 363 94 97
021 - 10 33 70
Ljustekniker
Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås
070 - 363 94 97
021 - 10 33 70
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
majk skrev:Måste hålla med Janne på den här fronten. Det måste gå att mixa utljudet så att det låter bra även om man jobbar på lite lägre nivåer.Janne skrev:"Janne: Det finns massvis med faktorer som gör att det inte alltid bara är att dra ner masterreglarna."
Hmmm... det där köper jag inte.
Det kan för lekmän låta konstigt, men det är faktiskt inte riktigt så enkelt.
Visst går det oftast rätt bra att mixa på vettiga nivåer, men det finns en del hinder på vägen. Så enkelt som att bara dra ner masterreglarna är det definitivt inte.
Sänker du nivån på en mix under pågående gig så ryker det mesta av mixen. Detta beror på två saker. PA'n är inte lika linjära vid alla frekvenser under samma ljudtryck. Detta har blivit mycket mindre av ett problem med dagens riggar som faktiskt är väldigt linjära, men problemet är inte helt borta. Det andra är att örat faktiskt inte är linjärt. Hörselkurvan har en "inbyggd loudness", vilken avtar vid högre ljudtryck (se Fletcher-Munsonkurvan).
OK, om vi istället förutsätter att du har nivån i åtanke redan under soundcheck istället för mitt under gig. Det största problemet då, särskilt i mindre lokaler, är backlinens egenljud innan det ens kommer till PA't. Detta har du som tekniker ingen kontroll över, och spelar t.ex gitarristerna (det är alltid dessa gitarrister) väldigt starkt på scen så kan du inte göra så mycket annat än anpassa mixen efter det. Visst kan man tjata på musikerna, men det är allt som oftast lönlöst. Tighta och disciplinerade (vilket jag kan tänka mig Kent tillhör) band uppvisar naturligtvis mycket mindre av detta beteende.
Sedan har vi naturligtvis det återkommande problemet med fel PA på fel ställe, men ibland finns helt enkelt varken de fysiska möjligheterna i lokalen eller budgeten att göra allt helt rätt.
Jag försöker inte rättfärdiga galna nivåer, bara visa på att det faktiskt inte alltid är så enkelt som att dra ner mastern, vilket väldigt många verkar tro.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carl Breander
- PAR-46

- Kontakt:
Håller med cyber där.
Var och jobbade på en båt jävel i tio dar där dom hade satt upp en DB mätare riktad mot dansgolvet.spelade man över 90 DB ringde baren till F.O.H och klagade.Problemet som ja hade var blåset som lätt kom över 90 DB i den lokalen , vilket gjorde att jag var tvungen att höja resten av orkestern.
I en sådan situation måssste man ju helt enkelt skita att svara i luren och spela på för att inte dom övriga orkestern ska drunkna i blåset.
Det ska ju ändå trotts allt va gämn nivå ut i PA för att det ska låta bra.
Hur hade ni andra gjort???
Var och jobbade på en båt jävel i tio dar där dom hade satt upp en DB mätare riktad mot dansgolvet.spelade man över 90 DB ringde baren till F.O.H och klagade.Problemet som ja hade var blåset som lätt kom över 90 DB i den lokalen , vilket gjorde att jag var tvungen att höja resten av orkestern.
I en sådan situation måssste man ju helt enkelt skita att svara i luren och spela på för att inte dom övriga orkestern ska drunkna i blåset.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Finns inga lagar om 90db.Martin B skrev:Håller med cyber där.
Informera om det och spela sen i tillåten volym.
Tycker inte man kan jämföra små klubbar med stora arenor.
På arenor spelar det väl ingen roll om bandet heter rammstein eller något annat. 100db.
Sen att dom spökar ut sig och håller på med en massa otyg.
Man får aldrig sluta tjata på gitarrister. Kanske finns nån som fattar.
- Carl Breander
- PAR-46

- Kontakt:
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
- Carl Breander
- PAR-46

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

- David Wennberg
- PAR-64

Janne: Jag var där samma kväll, stod dock inte precis bakom FOH utan fem meter till höger ungefär. Stod precis bakom fram till några minuter innan gig, bra positionsändring 
Jag har bra hörsel jag också, men jag tycker fortfarande att Kent var lite väl starkt. Kanske jag som är för gammal?
Jag har bra hörsel jag också, men jag tycker fortfarande att Kent var lite väl starkt. Kanske jag som är för gammal?
KISS. Keep It Simple Stupid.
- David Wennberg
- PAR-64