Hej på er.
Via en annons på ljudoljus.net så försökte jag köpa en mixer och stötte på problem.
Vad jag tycker om detta torde vara någorlunda uppenbart av korrespondensen nedan men frågan är om jag ställer för höga krav.
Kanske behöver man inte ha högre principer på detta forum än man har på Blocket (som för övrigt är ett helvete att hitta ärliga människor på).
Ni måste läsa epostkonversationen nerifrån och upp för att fatta.
Berätta vad ni tycker. Säger man affär så är det affär eller är inget bestämt förrän pengarna har bytt ägare? Kan man räkna med högre moral mellan "kollegor" eller är ljudoljus.net som livet utanför?
Har redigerat bort IRLadresser och telefonnummer. Annars är det komplett. Sista mejlet har jag inte fått svar på...
Vad tycker du?
// Anders Pantzar
Hej Igen. Upprörda känslor gjorde att jag tog bort konversationen.
Synd att det inte gick att föra en diskussion.
Ledsen om jag upprört er.
Anders
Säljetik?
-
Anders Pantzar
- Rookie

- Presentation: Ljudtekniker. Till hälften på kulturhuset Dieselverkstaden i Nacka och till hälften frilansande.
Säljetik?
Senast redigerad av 1 Anders Pantzar, redigerad totalt 0 gånger.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Re: Säljetik?
Jag tycker inte att denna ska vara med. det e rena smutskastningen. viseligen så har du tagit bort telefon nummer men namn finns kvar. Att det inte blev någon affär kan inte jag göra något åt. Det hadde varit sin sak om du hadde blivit blåst på båliga saker eller att du hadde betalat och inte fått något.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Magnus Gustafsson
- PAR-56

- Presentation: __________________________________________________
Tankar kring huruvida det är moraliskt riktigt att sälja bordet till någon annan om ni har kommit överens om en deal kan nog
diskuteras i all oändlighet.
Du har dock inte blivit lurad på något, och i mina ögon såg inte affären ut att vara helt spikad med tanke på er diskussion om piskan
som inte var helt avklarad.
Att en säljare väljer att få åtskilliga tusenlappar mer vid en kontant affär öga-mot-öga istället för att sälja den billigt och dessutom
ordna frakthandlingar etc (vilket ger merjobb) är väl ganska mänskligt?
Jag har varit med om liknande situationer där säljaren "trots" färdig deal plötsligt har backat p g a att någon har bjudit mer. Jag har
inte brytt mig speciellt mycket om det. Mitt alternativ hade varit att bjuda mer i så fall.
Likaså har jag bjudit över redan "färdiga" affärer där säljaren sagt typ "den är redan bortlovad för 1000kr, han hämtar den på söndag"
och jag kontrat med "du får 1500 kontant, i idag".
Säljaren har i ditt fall ändå agerat med öppna kort och förklarat läget, det hade egentligen räckt med att han tackade nej till affären.
Vad han gör med bordet efter att han tackat nej har inte någon annan att göra med.
Men visst, självklart kan det kännas surt för dig.
/M
diskuteras i all oändlighet.
Du har dock inte blivit lurad på något, och i mina ögon såg inte affären ut att vara helt spikad med tanke på er diskussion om piskan
som inte var helt avklarad.
Att en säljare väljer att få åtskilliga tusenlappar mer vid en kontant affär öga-mot-öga istället för att sälja den billigt och dessutom
ordna frakthandlingar etc (vilket ger merjobb) är väl ganska mänskligt?
Jag har varit med om liknande situationer där säljaren "trots" färdig deal plötsligt har backat p g a att någon har bjudit mer. Jag har
inte brytt mig speciellt mycket om det. Mitt alternativ hade varit att bjuda mer i så fall.
Likaså har jag bjudit över redan "färdiga" affärer där säljaren sagt typ "den är redan bortlovad för 1000kr, han hämtar den på söndag"
och jag kontrat med "du får 1500 kontant, i idag".
Säljaren har i ditt fall ändå agerat med öppna kort och förklarat läget, det hade egentligen räckt med att han tackade nej till affären.
Vad han gör med bordet efter att han tackat nej har inte någon annan att göra med.
Men visst, självklart kan det kännas surt för dig.
/M
Tobias Norrfors
- PAR-46

-
Henrik Källsson
- PAR-20

Pacta sunt servanda
- Krister Uddén
- PAR-36

- Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder. - Ort: Mellerud
Tyvärr är väll folk som i allmännhet, och vill hellre få lite mera pengar än stå vid sitt ord.Tobias Norrfors skrev:En affär är inte en affär förrän det är en affär.
Men tydlighet, snabb kommunikation gör ju att alla parter blir tryggare.
Har själv blivit blåst på Tradera,
Där är det ju mera uttalat att det är en bindande affär.
Ena gången ett köp jag betalat men aldrig dykt upp,
Andra gången en säljare som aldrig gick att få tag på, Troligen då priset säkerligen var lägre än han tänkt sig.
Att handla begagnat med människor man inte känner har ju alltid sina risker, tyvärr.
Men ibland gör man bra affärer.
/K
-
Per Johanson
- PAR-64

Henrik Källsson har helt rätt. Avtal skall hållas. Har man avgett ett anbud som motparten har givit accept på så är det i lagens mening ett färdigt avtal. Som skall hållas. Är inte alla detaljer klara är situationen en annan, då motparten avgivit en så kallad oren accept, denna är att anse som ett nytt anbud som i så fall du skall acceptera för att ett avtal skall komma till stånd.
Etik och moral är ofta en helt annan sak. Men i princip blir hela livet lättare om man fullföljer det man åtagit sig. I alla fall på lite längre sikt.
Etik och moral är ofta en helt annan sak. Men i princip blir hela livet lättare om man fullföljer det man åtagit sig. I alla fall på lite längre sikt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa