"Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Jonas Arvidsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 19:37
Presentation: Pysslar numera mest med mitt skötebarn The Rockford Heroes, men gillar också choklad, italienska bilar och att åka skidor.
Ort: Stockholm
Kontakt:

"Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Inlägg av Jonas Arvidsson »

Sitter och funderar över hur jag bäst kopplar in ihop mitt mixerbord med in-ear-monitorer och hörlursförstärkare (för live/rep).

Har en hörlursförstärkare från Behringer, HA4700 som jag använda som splitter, så att jag kan koppla in samma monitor-slinga till fler IEM-sändare. Men det jag grunnar på är om man vågar koppla från hörlursuttagen på baksidan av hörlursförstärkaren in IEM-sändarens ingång?ar Är inte så bra på impedanser och sånt... :)

Det är Sennheiser IEM300 (första modellen tror jag), ingångarna på sändaren är märkta "bal/unbal".
The Rockford Heroes senaste skiva Edge of the silverthorn blev utsedd till 2013 års 4:e bästa av Rockeyez.com (http://www.crown.nu/wordpress/2013/best-album-2013/), före bl a Saxon, The Poddles, Skillet och WET.

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Re: "Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Inlägg av Jonas Lundin »

Jonas! för monitor-ljud och EFX använder du AUX-ut (för live/rep) och inte håller på och med hörlursförstärkare och tjafs. Hörlursförstärkare kan du hålla på med i studion.

Har du inga AUX på ditt bord? Köp ett nytt!

mvh:
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Användarvisningsbild
Jonas Arvidsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 19:37
Presentation: Pysslar numera mest med mitt skötebarn The Rockford Heroes, men gillar också choklad, italienska bilar och att åka skidor.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Inlägg av Jonas Arvidsson »

Splitta signalen lär jag bli tvungen till oavsett, det är ett lite mindre mixerbord (Yamaha MG16/6FX) med 3 auxar, varav en ständigt är ockuperad av den inbyggda effektenheten. Så jag har egentligen inte tänkt använda hörlursförstärkaren som just hörlursförstärkare här, utan som splitter. Men jag är osäker på om jag vågar koppla en hörlursutgång till en balanserad eller obalanserad linjeingång? Är som sagt inte så bra på det här med signalnivåer och impedanser.

Om någon är intresserad av bakgrunden, så tänkte jag koppla enligt följande (det här blir nog lite rörigt):

Ctrl-room out -> main in på hörlursförstärkaren. Sen skickar jag (det är just här jag är tveksam med signalnivåer!) från headphone out på en av hörlursförstärkar-kanalerna till ingångarna på mitt IEM-sändaren. Som "kapell-mästare" passar det mig fint att höra helheten.

Basisten får precis samma lyssning. Känner han för att höra lite mer bas så finns det en aux-in på varje hörlursförstärkar-kanal, som kan mixas in med signalen från main-in.

Sångare brukar ju vara lite känsligare, så jag tänkte förära honom en egen lyssning från mixern. Han får aux 1 in på aux-in på sin hörlursförstärkar-kanal. Denna kanals headphone out kopplas till sångarens IEM-sändaren. Han kan då välja att blanda sin aux-lyssning från mixern med main-out från mixern, eller köra enbart på aux-lyssningen från mixern.

Trummisen får ett liknande upplägg som sångaren, han får aux2-lyssning till sin hörlursförstärkar-kanal, som sen kopplas vidare till en liten 6-kanalsmixer. Detta eftersom vi kör en del låtar med klick, så förutom sin lyssning så är även klicket inkopplat på en kanal på trummisens lilla mixer. Så kan han ställa sin lyssning lite hur han vill, och även välja att panorera klicket.

Och ja, det är så vi har tänkt i a f. Hitills har vi bara repat, och då med en lite mindre avancerad koppling. Men nu är det dags att börja gigga snart...
The Rockford Heroes senaste skiva Edge of the silverthorn blev utsedd till 2013 års 4:e bästa av Rockeyez.com (http://www.crown.nu/wordpress/2013/best-album-2013/), före bl a Saxon, The Poddles, Skillet och WET.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: "Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Inlägg av Mikael Thieme »

Jonas,
du kommer förmodligen att kunna få till en fungerande uppkoppling på det sätt du beskriver även om det är långt ifrån "rätt" sätt. Men du kommer att göra det oerhört mycket mer lättjobbat för alla i bandet om ni på något sätt kan byta till en mixer med lika många monitortappningar som ni är bandmedlemmar.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: "Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Inlägg av Krister Uddén »

Jonas Arvidsson skrev: Ctrl-room out -> main in på hörlursförstärkaren. Sen skickar jag (det är just här jag är tveksam med signalnivåer!) från headphone out på en av hörlursförstärkar-kanalerna till ingångarna på mitt IEM-sändaren. Som "kapell-mästare" passar det mig fint att höra helheten.

Basisten får precis samma lyssning. Känner han för att höra lite mer bas så finns det en aux-in på varje hörlursförstärkar-kanal, som kan mixas in med signalen från main-in.

Sångare brukar ju vara lite känsligare, så jag tänkte förära honom en egen lyssning från mixern. Han får aux 1 in på aux-in på sin hörlursförstärkar-kanal. Denna kanals headphone out kopplas till sångarens IEM-sändaren. Han kan då välja att blanda sin aux-lyssning från mixern med main-out från mixern, eller köra enbart på aux-lyssningen från mixern.

Trummisen får ett liknande upplägg som sångaren, han får aux2-lyssning till sin hörlursförstärkar-kanal, som sen kopplas vidare till en liten 6-kanalsmixer. Detta eftersom vi kör en del låtar med klick, så förutom sin lyssning så är även klicket inkopplat på en kanal på trummisens lilla mixer. Så kan han ställa sin lyssning lite hur han vill, och även välja att panorera klicket.

Vad är det för monitor system? Stereo eller Mono?
Om ni nöjer er med MONO lyssning kan du ju mixa in klick direkt i beltpacket.

CTRL ROOM till keybord och Bas
AUX 1 till Sångare
AUX 2 till Trummor (klick direkt in i sändaren)

Men som tidigare skrivigt, BYT MIXER
Finns budget för Trådlösa IEM, kanske dags att tänka om.

Antar att trummor och keybord spelarna inte rör sig så mycket på scenen?
Kör trådbunden lyssning till dessa, köp ny mixer för överblivna pengar.

Så slipper du två frekvenser till att vara orolig för.

Användarvisningsbild
Jonas Arvidsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 19:37
Presentation: Pysslar numera mest med mitt skötebarn The Rockford Heroes, men gillar också choklad, italienska bilar och att åka skidor.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Inlägg av Jonas Arvidsson »

Någon keyboardist har vi inte, vilket är anledningen till klicket :)

Har redan trådlöst IEM (Sennheiser 300) till de som behöver (d v s inte till trummisen :)), har bara inte använt det än, eftersom det funkat fint att lyssna direkt i med trådbundna lurar från hörlursmixern i replokalen.

Jag är inte riktigt säker på att jag hänger med på frågan om monitor-systemet är mono eller stereo. IEM-sändarna är i stereo i a f (och såklart även vilket hörlursuttag trummisen än väljer...), sen hänger det väl på vad man skickar till dem?

Det var ju just där jag tyckte att jag varit lite smart med att koppla via hörlursförstärkaren. Main in på hörlursförstärkaren är ctrl out från mixern. Samtidigt finns det en aux in på varje hörlurskanal. Så även om vi köper ett mixerbord med en aux per medlem (plus aux för fx) så kan man i a f välja att ha IEM-lyssningen i stereo (med effekter dessutom), genom att blanda sin aux-slinga med ctrl/main out.

Hur gör man på rätt sätt om man vill ha iem-lyssning (en trådbunden och tre trådlösa) i stereo till fyra personer?
The Rockford Heroes senaste skiva Edge of the silverthorn blev utsedd till 2013 års 4:e bästa av Rockeyez.com (http://www.crown.nu/wordpress/2013/best-album-2013/), före bl a Saxon, The Poddles, Skillet och WET.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: "Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Inlägg av Krister Uddén »

Jonas Arvidsson skrev:Någon keyboardist har vi inte, vilket är anledningen till klicket :)

Har redan trådlöst IEM (Sennheiser 300) till de som behöver (d v s inte till trummisen :)), har bara inte använt det än, eftersom det funkat fint att lyssna direkt i med trådbundna lurar från hörlursmixern i replokalen.

Jag är inte riktigt säker på att jag hänger med på frågan om monitor-systemet är mono eller stereo. IEM-sändarna är i stereo i a f (och såklart även vilket hörlursuttag trummisen väljer...), sen hänger det väl på vad man skickar till dem?

Det var ju just där jag tyckte att jag varit lite smart med att koppla via hörlursförstärkaren. Main in på hörlursförstärkaren är ctrl out från mixern. Samtidigt finns det en aux in på varje hörlurskanal. Så även om vi köper ett mixerbord med en aux per medlem (plus aux för fx) så kan man i a f välja att ha IEM-lyssningen i stereo (med effekter dessutom), genom att blanda sin aux-slinga med ctrl/main out.

Hur gör man på rätt sätt om man vill ha iem-lyssning (en trådbunden och tre trådlösa) i stereo till fyra personer?
Rätt sätt beror väll på hur du vill jobba.
Men om musikerna nöjer sig med MONO lyssning och du har stereo system
Så brukar man kunna köra "standard" ljud i ena kanalen och ex sin egen sång (eller klick) i andra kanalen.
Sedan kan musikern själv blanda hur mycket man vill ha av andra kanalen.

Smidigt då du kab använda samma AUX till flera sångare och Direct out till deras egen lyssning.

men om du har fyra musiker som ska ha Stereo och varsin mix,
Då pratar vi mixerbord med 4 stereo AUX.
Spontant säger jag LS9-32 (eller 16 med expansion för flera fysiska utgångar)
Fast då sprang vi direkt iväg en massa i budget...

/Krister

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: "Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Inlägg av Mikael Thieme »

Jonas Arvidsson skrev:Hur gör man på rätt sätt om man vill ha iem-lyssning (en trådbunden och tre trådlösa) i stereo till fyra personer?
Det "mest rätta" sättet är att använda en mixer med fyra stereo (eller åtta mono) monitortappningar, plus de effekttappningar man vill använda. Ett populärt verktyg som gör jobbet är Yamaha LS9, ett bra analogt alternativ är Crest X 20 RM.

Edit: litet sen på bollen :)

Användarvisningsbild
Jonas Arvidsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 19:37
Presentation: Pysslar numera mest med mitt skötebarn The Rockford Heroes, men gillar också choklad, italienska bilar och att åka skidor.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Inlägg av Jonas Arvidsson »

Crest-mixerbordet gillade jag! Blir kanske något att investera i när vi spelat in mer pengar :)

Krister, när du skriver "standard" ljud, är det main/ctrl out du menar då? Vad ska man egentligen använda för att splitta upp det till t ex fyra IEM-sändare?
The Rockford Heroes senaste skiva Edge of the silverthorn blev utsedd till 2013 års 4:e bästa av Rockeyez.com (http://www.crown.nu/wordpress/2013/best-album-2013/), före bl a Saxon, The Poddles, Skillet och WET.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: "Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Inlägg av Krister Uddén »

Jonas Arvidsson skrev:Crest-mixerbordet gillade jag! Blir kanske något att investera i när vi spelat in mer pengar :)

Krister, när du skriver "standard" ljud, är det main/ctrl out du menar då? Vad ska man egentligen använda för att splitta upp det till t ex fyra IEM-sändare?
Standard ljud menade jag en gemensam monitor mix, som sedan (i IEM systemet) blandas med egen sång.
T.ex 4 st sångare, varsitt IEM
en tappning från bordet splittad till alla IEM
Sedan blandas EGNA sången in efter önskemål (direct out från mixern)

Blandningen sker i beltpacket!

Användarvisningsbild
Jonas Arvidsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 19:37
Presentation: Pysslar numera mest med mitt skötebarn The Rockford Heroes, men gillar också choklad, italienska bilar och att åka skidor.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Inlägg av Jonas Arvidsson »

"Gemensam monitormix", gör man den via auxarna också?

Mitt beltpack verkar inte ha någon "blendknapp", bara en volymknapp. Likadant med sändarna.
The Rockford Heroes senaste skiva Edge of the silverthorn blev utsedd till 2013 års 4:e bästa av Rockeyez.com (http://www.crown.nu/wordpress/2013/best-album-2013/), före bl a Saxon, The Poddles, Skillet och WET.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: "Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Inlägg av Mikael Thieme »

Jonas Arvidsson skrev:"Gemensam monitormix", gör man den via auxarna också?
Om du är hänvisad att jobba på det sättet så - ja, den gör du bäst med en aux-tappning. Innehållet i den mixen kommer att skilja sig litet från utljudsmixen, om ni har akustiska trummor och gitarrförstärkare kommer ni som typexempel att vilja ha mer OH och gitarr i in-ear mixen än i utljudsmixen.
Jonas Arvidsson skrev:Mitt beltpack verkar inte ha någon "blendknapp", bara en volymknapp. Likadant med sändarna.
Om det är ew300IEM av första generationen som du skrev, så börja med att läsa manualen. :wink:
http://www.sennheiser.com/sennheiser/ol ... 300IEM.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mottagaren har ett vred på sidan, med olika funktion beroende på om du använder mottagaren i stereo- eller focusläge.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: "Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Är det inte lättare och köpa en matrix mixer?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Arvidsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 19:37
Presentation: Pysslar numera mest med mitt skötebarn The Rockford Heroes, men gillar också choklad, italienska bilar och att åka skidor.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "Hörlur" ut -> balanser/obalanserad linjeingång?

Inlägg av Jonas Arvidsson »

Har kopplat som jag tänkte från början, och det fungerar hur bra som helst! Får en fin stereo-mix lurarna. Basisten och jag har samma mix som går ut på main out/ctrl out, hör det som behövs alldeles utmärkt.

Sångaren och trummisen kan få en mer anpassad mix, då deras kanal på hörlursmixern också matas med varsin av de två tillgängliga aux-sendarna från mixerbordet.

Så jag gissar att detta är ett relativt billigt sätt att få stereo-ljud i ett in-ear-system?
The Rockford Heroes senaste skiva Edge of the silverthorn blev utsedd till 2013 års 4:e bästa av Rockeyez.com (http://www.crown.nu/wordpress/2013/best-album-2013/), före bl a Saxon, The Poddles, Skillet och WET.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster