Hur var det? Yamaha LS9

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Nu har jag sett och känt på bordet. Har inte mixat någonting ännu, så jag vill inte ge någon recension, förutom rent spontant:
- Lite några user defined keys, "bara" 12. DM1000 har lika många iofs, men där har du separata knappar för att välja aux. Det har inte LS9.
- Skönt att få hela grafiska eq:n på reglar istället för bara delar som på M7CL.
- Jag saknar M7:ans skärm! Skärmen på LS9 är liten och borde vara en pekskärm.
- Varför är det en apparatkabel utan lösning utan möjlighet till extern PSU? Ger mig kalla kårar...

Glömde självklart kameran hemma, men ska kolla med min kompis som mixade på bordet om han tog några bilder.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Skoj!

Väntar med spänning vad du/han tycker om bordet

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

David Wennberg skrev:DM1000 har lika många iofs, men där har du separata knappar för att välja aux. Det har inte LS9.
huh? LS9 har ju 16 separata knappar för mixbussarna, vad är det du menar?

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Nu har jag mixat första gången på LS9. Och mitt intryck av bordet är kanon.
Fick långa ett LS9-32 för att mixa ett gig på min mammas 50-årsfest. Fullt mickat band med följande uppsättning:
Trummor (closemicat med Sennheiser clipon micar samt kondingar till hi-hat, crash å ride, dessutom avskärmat med plexiglastrumbås)
Keyboard (genom 4 lineboxar)
Gitarr (micat med SM57)
Bas (linat genom DI utgång)
Sång (Shure Beta87)

PA:t var ett D&B Q-system med två Q7 och två stackade Qsub som kördes i mono (ingen auxsend)
4 monitormixar på 5 st RCF ART310

Allt som allt ungefär 18 kanaler.
Soundcheck gick snabbt å smidigt då jag hade förprogrammerat det mesta innan bandet dök upp. Lite dynamik på några kanaler samt lite EQ så lät det kanon sen. Skönt med flera effektprocessorer då rummet var extremt dött. Trummorna lät studiomässigt där inne så jag fick slänga på lite rumsreverb för att de skulle blomma ut. Sången fick lite delay och ett platereverb.

Sen spelades allt in till mitt USB-minne. Otroligt smart funktion som jag kommer använda väldigt ofta.

Fördelar med bordet:
- Otroligt bra till monitormixar (mkt bättre än m7cl eftersom man kan dubbelklicka på aux-knapparna för att få sends on fader)
- Custom fader layer (skitsmidigt för att få upp de kanalera man behöver på reglar, inklusive auxmasters å dylikt)
- Låter riktigt musikaliskt
- USB funktionaliteten
- Mätarsidan där man kan få alla signaler post gain, pre eq, post fader osv
- Formatet (32ch med all den funktionaliteten i ett riktigt litet och smidigt bord)

Minus
- Skärmen som känns som en gammal dualscan skärm från en laptop på 80-talet (dock tycker jag inte att touchscreen saknas, utan det funkar bra att använda piltangenterna)
- Inga reglar till stereokanalerna om man använder alla vanliga reglar till ingångar (dock gör detta inte så mkt eftersom man sällan ändrar effektreturns, det går ju smidigt att muta dem ändå mellan låtarna)

/D

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

hur fungerar inspelningsfunktionen? jag antar att det inte går att spela inviduella kanaler eller? är den enkel att använda? hur är uppspelningsfunktionen? har du testat den, lätt att navigera runt?

/björne

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Inspelningsfunktionen är kanonenkel. Du väljer vad du vill spela in (två kanaler) och sen spelar du in direkt till usbminnet.
Uppspelning funkar lika enkelt med en jobbig skillnad. Den kan bara spela upp låtar som ligger i \YPE\SONGS så man måste kopiera all musik dit. Du kan alltså inte bara ta ett usb minne, sätta in de å börja spela. Det går att kopiera i bordet, men det tar alldeles för lång tid. Jag löste det så att jag lånade en dator på stället och kopierade över låtarna. Sen väljer du bara vilka reglar du vill få in signalen på å trycker play. Funkar hur bra som helst.

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Då ska jag såga det här bedrövliga bordet då...

Jag körde en gospel kör på det och använde 31 kanaler. Sättningen var Trummor, Perc, Bas, Git, Key, Trumpet, Sax, Kören och Solister. Så det gick åt 8 monitor system som jag även körde från LS9:an. Trodde i min enfall att det var lika lätt att använda som en M7:A men vilken tabbe.. Meny system var väldigt likt M7:an, men sedan började det... Man fick trycka på tangenterna precis lika mycket som på en 0196v, så det var ju inte alls så smidigt med menyerna som man hade trott, snurra på ratten, tryck fem hundra gånger för att komma in i någon undermeny, nu vet jag att jag överdriver, men det var inte alls så smidigt som man hade trott och skärmen ska vi inte alls tala om, om man köper ett bord för 90 000 - 100 000 tusen då kan man lägga till 5 - 10 000 för en pekskärm, det spelar ju ingen roll... för den är ju verkligen under all kritik.. Byta program och spara under gig, då ska man in i en meny, istället för som på alla andra Yamaha bord kunna göra det direkt från kontroll ytan... Något positivt fanns där ju ändå, det var inga bekymmer att köra 8:a monitorsystem, det var enkelt... och att mik preamparna i bordet lät riktigt bra, har inte A/B testat dom mot M7:an men man kände igen soundet och bruset från dem..!!

Användarvisningsbild
Ola Strömberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 13:07
Ort: Halmstad

Jag gillar den skarpt

Inlägg av Ola Strömberg »

Bedrövligt?!
Jag tycker det funkar lysande bra. Har inte kört det i hetluften än men jag har gjort setups för bandet där jag använder det mesta i bordet. Alla mixsendarna mm. Att det skulle vra jobbigt att ta sig runt i menyer tycker jag inte är farligt. Mixade senast igår på ett M7cl och det känns inte mkt mer snabbjobbat än ls9'an. Sen att man har 16 custom fader layer istället för 8 på M7cl gör ju inget (iof DCA-grupper på m7'an) men dock...

Som nån annan skrev är det grymt bra att komma åt "sends on faders" genom att trycka två gånger på mixknappen. Nu slipper man ta upp massa "user defined keys" för detta.

Det man kan klaga på är att stereoreturerna kommer på två potar. Om man nu ska ha två potar hade jag önskat att det fanns en knapp så man kunde välja 1-2 och 3-4 precis som på 01'v borden mfl.

Skärmen är som sagt inte den roligaste... Lite högre upplösning hade inte skadat. Tycker dock att man klarar sig ganska bra utan touchskärm.

Annars är du kul med inspelning/uppspelning direkt i bordet. Hade man haft möjlighet till okomprimerat ljud hade man ju vart helnöjd... Jag har hört att de ska utveckla uppspelningsfunktionen så man kan länka uppspelningar med scenbyten mm. Låter lovande.

Så mitt betyg är klart högt. Inte maxpott men det finns inget småbord i världen (som jag sett) som jag skulel vilja byta min ls9'a mot.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Då drar vi igång den här vilande tråden igen,

Är på gång med en LS9-16 och ett MY16AT till det och en Presonus Digimax FS....någon som kör en liknande setup?

Eller någon som hunnit jobba med bordet och kan ge för och nackdelar? OCh bara allmänt berätta om upplevelsen LS9 :wink:

Sen en fråga osm jag inte orkat läsa mig till...grafiska eq? Hur många och är dom "routbara" vart man vill??
//Carpvik

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

4 kompletta 31bands grafiska eq:s som kan routas vart man vill. Alternativt 8 15bands flex eq som oxå kan routas som man vill. Att de är flex15eq innebär att du får 8 31bands eq's där du kan påverka 15 band på varje eq.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Vad jag hört av folk som använt den i broadcast så låter större delen av kommentarerna att den är värdelös för dom pengarna.
Jag reagerade på att det inte verkar finnas några DCA eller grupper att adressera reglarna till samt att det verkar somatt allt automatiskt adresseras till stereo bussen vilket suger i broadcast fall.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Tobbe: Jo, till broadcasting kan jag tänka mig att de finns en hel del mer att önska. Men som en liten enkel live mixer som den är så känns den som en vettig mixer, ville mest ha lite input om vad folk tycker om den, och de får jag ju men fortsätt gärna =)...
//Carpvik

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

En fråga, Sample rate converter på 2tr digital in? finns det?
//Carpvik

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Tobbe Friberg skrev:Vad jag hört av folk som använt den i broadcast så låter större delen av kommentarerna att den är värdelös för dom pengarna.
Jag reagerade på att det inte verkar finnas några DCA eller grupper att adressera reglarna till samt att det verkar somatt allt automatiskt adresseras till stereo bussen vilket suger i broadcast fall.
Nej det finns inte DCA-grupper. Däremot kan man ju linka kanaler om man känner för det. Då följer ju reglarna varandra. Livsfarligt men ibland användbart :)

Mixbussarna kan ställas om mellan variabla och fixerade, där fixerade fungerar precis som en subgrupp. Man kan alltså köra 8 aux och 8 grupper om man vill, eller 14 aux och två grupper.

Alla kanaler är automatiskt adresserade till L+R men det går ju att "avadressera" om det var vad du menade..

Överlag ett trevligt bord, prisvärt tycker jag. Däremot inte lika prisvärt som 01V96 var/är, men som en bantad version av M7CL känns det som ett riktigt bra bord.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster