Mindre LA-Riggar i allmänhet, vilka är vanligast, Köpråd?
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Kontakt:
Mindre LA-Riggar i allmänhet, vilka är vanligast, Köpråd?
Vi lurar på att ev. köpa in ett nytt ljudsystem då vårt nuvarande (JBL VRX) rätt ofta blir för klent.
Vi gör mestadels större konferenser/kickoffs, samt mindre festivaler/konserter med upp till 2000pers
Frågan är bara vad man borde titta på?
I vårt område (Jönköping) så är D&B Q överlägset störst representerat. Vi vet vad dessa riggar presterar osv. Men om man bortser ifrån D&B, vad är vanligast i övrigt i Södra Sverige?
I våra ögon så ger JBL numera rätt mycket ljud för pengarna, vi har då framför allt tittat på VT4886 och VT4887. Är det nån här som har jämfört dessa lådor med varandra?
Den lilla lådan verkar vara enormt potent på papper och att storebror givetvis låter mer är väl en självklarhet, men frågan är om det är värt att lägga pengarna som det ända skiljer lådorna emellan?
Eller bör vi öppna ögonen mot nått annat system i samma storlek?
Vi gör mestadels större konferenser/kickoffs, samt mindre festivaler/konserter med upp till 2000pers
Frågan är bara vad man borde titta på?
I vårt område (Jönköping) så är D&B Q överlägset störst representerat. Vi vet vad dessa riggar presterar osv. Men om man bortser ifrån D&B, vad är vanligast i övrigt i Södra Sverige?
I våra ögon så ger JBL numera rätt mycket ljud för pengarna, vi har då framför allt tittat på VT4886 och VT4887. Är det nån här som har jämfört dessa lådor med varandra?
Den lilla lådan verkar vara enormt potent på papper och att storebror givetvis låter mer är väl en självklarhet, men frågan är om det är värt att lägga pengarna som det ända skiljer lådorna emellan?
Eller bör vi öppna ögonen mot nått annat system i samma storlek?
"Det är aldrig för sent att ge upp"
-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Kontakt:
Re: Mindre LA-Riggar i allmänhet, vilka är vanligast, Köpråd
Det är väl aldrig någon som rynkar på näsan åt Meyer, Nexo, L-Acoustic.....köper ni KIVA finns det gott om lådor att subhyra hos JLE, vilket borde vara en klar fördel....
We make good music sound great!
- Daniel Andreasson
- PAR-36

- Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that
Hur bra gör sig en kivarigg med subbar under normala utomhusförhållanden för en sådär 2000pers? Rockmaterial att ens tänka på?
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Kontakt:
Dom gånger jag har hört Kiva med Rockmaterial så har det alltid hängt 10-12 per sida samt 5-6Kilo.
Visst låter det snyggt o bra, men inte så att jag blivit imponerad.
Visst låter det snyggt o bra, men inte så att jag blivit imponerad.
-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Kontakt:
Ett kiva spelar enl. oss förbi d&b t fast inte som q. Rätt systemat är det grymt.
-
Thomas Nilsson
- PAR-46

- Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
- Kontakt:
Hej.
Har hört att nya DB Technologies DVA T12 ska spela på väldigt bra. Bra låda för lite pengar. T4 som är mindre tycker jag slår motsvarigheten JBLVRX med hästlängder. Vad jag vet så har inte T12 kommit till landet här uppe i norr ännu då lådan är helt ny. (Första lådorna skickades i slutet av sommaren)
/Thomas
Har hört att nya DB Technologies DVA T12 ska spela på väldigt bra. Bra låda för lite pengar. T4 som är mindre tycker jag slår motsvarigheten JBLVRX med hästlängder. Vad jag vet så har inte T12 kommit till landet här uppe i norr ännu då lådan är helt ny. (Första lådorna skickades i slutet av sommaren)
/Thomas
- Niklas Elste
- PAR-64

dvat har jag drägglat över länge men har tyvärr aldrig fått höra det
men dom hävdar att dom har löst brusproblemet nu villket skulle göra det till ett av de prismässigt bättre systemen på marknaden + att det går att ställa vinkeln till skillnad från andra populera system på marknaden
men dom hävdar att dom har löst brusproblemet nu villket skulle göra det till ett av de prismässigt bättre systemen på marknaden + att det går att ställa vinkeln till skillnad från andra populera system på marknaden
-
Thomas Nilsson
- PAR-46

- Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
- Kontakt:
Niklas om du har vägarna förbi Stockholm så kommer de snart stå några T12:or här..och ett gäng T4 sedan tidigare..
/Thomas
/Thomas
- Henrik Elamson
- PAR-20

- Kontakt:
Vi har 36 lådor Meyer M1D, trevligt, snyggt spelande system. Aktivt, lätthängt och väger bara 14 kg per låda.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Kristian Nilsson
- PAR-46

- Presentation: ........................................
Ser att en del diggar DB technologies DVA T4, jag trodde den var budget och höll samma klass som tillverkarens övriga produkter, då den är aktiv, väger väldigt lite samt knappt kostar något (jämfört med vissa andra fabrikat).
Men den är alltså inte för bra för att vara sann?
/Kristian
Men den är alltså inte för bra för att vara sann?
/Kristian
-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Kontakt:
Säg till när du ska sälja det så är jag intresserad för en provlyssning.Henrik Elamson skrev:Vi har 36 lådor Meyer M1D, trevligt, snyggt spelande system. Aktivt, lätthängt och väger bara 14 kg per låda.
- Niklas Elste
- PAR-64

på standard audio?Thomas Nilsson skrev:Niklas om du har vägarna förbi Stockholm så kommer de snart stå några T12:or här..och ett gäng T4 sedan tidigare..
/Thomas
-
Thomas Nilsson
- PAR-46

- Kontakt:
Antingen på standard Audio eller på mitt lager (ligger ca 1 mil från Standard Audio så vi hjälps åt med lite demo.. (Men jag säljer inte de får Standard Audio göra, jag bara äger och hyr ut).l Vet inte om Standard Audio kommer ta hem en demorigg eller om de kommer hyra från mig.Niklas Elste skrev:på standard audio?Thomas Nilsson skrev:Niklas om du har vägarna förbi Stockholm så kommer de snart stå några T12:or här..och ett gäng T4 sedan tidigare..
/Thomas
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Kontakt:
Jo, dom är förbannat trevliga. Hur pass hårda grejer klarar dom av, hur många bör man ha per sida?Henrik Elamson skrev:Vi har 36 lådor Meyer M1D, trevligt, snyggt spelande system. Aktivt, lätthängt och väger bara 14 kg per låda.
-
Jonas Jansson
- PAR-36

- Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte! - Ort: Skokloster
- Kontakt:
Finns 2 st DVA T4 i Standard Audios showroom, T12 kommer.
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Kontakt:
T-12 Ser onekligen trevlig ut på papper. Dessvärre får man väl aldrig några jobb med dem. Samma sak med T-4.
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Ursäkta om jag leker lite messerschmidt här, men vad är det för mening med att lyssna på 2 lådor av ett line-array (oavsett fabrikat). Det säger ju absolut ingenting om hur de fungerar som det är tänkt, nämligen många lådor tillsammans.Jonas Jansson skrev:Finns 2 st DVA T4 i Standard Audios showroom, T12 kommer.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Thomas Nilsson
- PAR-46

- Kontakt:
Håller helt och hållet med dig Hasse. Anledningen till att Standard Audio "bara" har 2 lådor är att det finns ett helt system bara några kilometer från deras lager. Samt att både användare och säljare (både för och naktdelar med det) finns med vid demo. Ofta svänger man inte bara förbi och vill lyssna på ett helt system utan man ringer innan och nämner vad man är intresserad av så bygger vi bygger ihop det system kunden önskar (om basar ska flygas, vilka basar, hur många lådor man tänkt sig osv.).Hasse Queisser skrev:Ursäkta om jag leker lite messerschmidt här, men vad är det för mening med att lyssna på 2 lådor av ett line-array (oavsett fabrikat). Det säger ju absolut ingenting om hur de fungerar som det är tänkt, nämligen många lådor tillsammans.Jonas Jansson skrev:Finns 2 st DVA T4 i Standard Audios showroom, T12 kommer.
Johan.. Visst är de svårt att få ut något nytt på..men vågar man inte chansa så har man inget att vinna.Jag har haft T4:orna i ca 3 år nu..i början var de trögt men nu är det ett väldigt bra omsättning på mina lådor. Hade bland annat ett känt större band som spelade på dessa lådor i våras och hade d&b, meyer eller liknande på raidern. Pratade med deras tekniker och efter diskussioner valde han att testa systemet.. Kort efter spelningen kom ett samtal från honom och han bokade på samma system till en spelning till då han tyckte de lät otroligt bra i förhållande till pris..
Varför bara använda yamaha som mixer, d&b som PA, shure som mikrofoner, volvo som bil och köttbullar och potatismos som middag.. Nää.. Våga testa något nytt.. Det finns mer än de stora märkena som låter bra.. Ofta tycker jag det är teknikern som gör att de låter illa och inte prylarna (säger inte att china kopior och billiga högtalare från Rusta låter bra..utan de finns fler märken än ovan nämnda som låter bra..och de kommer aldrig hamna på en raider om de inte är någon som vågar ta hem och visa vad de går för)..
(Ber om förlåt för att vi tappat fokus lite från trådskaparens intresse och fråga)
/Thomas
-
Jonas Jansson
- PAR-36

- Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte! - Ort: Skokloster
- Kontakt:
Helt rätt jag håller med... Men det är lite svårt att sätta ihop ett helt array i ett litet rum som ska rymma ett ex antal andra högtalare.. Därför..
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Kontakt:
Thomas Nilsson skrev:Håller helt och hållet med dig Hasse. Anledningen till att Standard Audio "bara" har 2 lådor är att det finns ett helt system bara några kilometer från deras lager. Samt att både användare och säljare (både för och naktdelar med det) finns med vid demo. Ofta svänger man inte bara förbi och vill lyssna på ett helt system utan man ringer innan och nämner vad man är intresserad av så bygger vi bygger ihop det system kunden önskar (om basar ska flygas, vilka basar, hur många lådor man tänkt sig osv.).Hasse Queisser skrev:Ursäkta om jag leker lite messerschmidt här, men vad är det för mening med att lyssna på 2 lådor av ett line-array (oavsett fabrikat). Det säger ju absolut ingenting om hur de fungerar som det är tänkt, nämligen många lådor tillsammans.Jonas Jansson skrev:Finns 2 st DVA T4 i Standard Audios showroom, T12 kommer.
Johan.. Visst är de svårt att få ut något nytt på..men vågar man inte chansa så har man inget att vinna.Jag har haft T4:orna i ca 3 år nu..i början var de trögt men nu är det ett väldigt bra omsättning på mina lådor. Hade bland annat ett känt större band som spelade på dessa lådor i våras och hade d&b, meyer eller liknande på raidern. Pratade med deras tekniker och efter diskussioner valde han att testa systemet.. Kort efter spelningen kom ett samtal från honom och han bokade på samma system till en spelning till då han tyckte de lät otroligt bra i förhållande till pris..
Varför bara använda yamaha som mixer, d&b som PA, shure som mikrofoner, volvo som bil och köttbullar och potatismos som middag.. Nää.. Våga testa något nytt.. Det finns mer än de stora märkena som låter bra.. Ofta tycker jag det är teknikern som gör att de låter illa och inte prylarna (säger inte att china kopior och billiga högtalare från Rusta låter bra..utan de finns fler märken än ovan nämnda som låter bra..och de kommer aldrig hamna på en raider om de inte är någon som vågar ta hem och visa vad de går för)..
(Ber om förlåt för att vi tappat fokus lite från trådskaparens intresse och fråga)
/Thomas
Grejen är den att vi har ägt riggar som man har behövt "snacka för". Det är så otroligt mycket smidigare att ha något som redan är etablerat och välkänt