Byta fläkt RoboScan 518
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Byta fläkt RoboScan 518
Måste byta fläkt på en RoboScan Pro 518, och behöver få bort bakplåten, men det verkar inte vara helt enkelt. Nån som vet hur man får bort den?
Flest inlägg när den dör vinner!
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Re: Byta fläkt RoboScan 518
skruva 
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Tack 
Hatar bara att skruva bort för mycket. Det finns ju inte ens någon "riktig" manual till dem, den är ganska inkomplett. Har lossat åtta skruvar på ovan och undersidan men får ?ändå inte loss den, sitter det något inuti?
Hatar bara att skruva bort för mycket. Det finns ju inte ens någon "riktig" manual till dem, den är ganska inkomplett. Har lossat åtta skruvar på ovan och undersidan men får ?ändå inte loss den, sitter det något inuti?
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Förresten, tror du det funkar med en vanlig datorfläkt? Kan väl inte spela någon roll...
- Magnus Stridsberg
- PAR-30

- Kontakt:
Varför byta? Om den sitter fast alternativt går långsamt så räcker det oftast med att skruva isär fläkten och smörja mässingsbussningarna med en tunn högklassig olja.
Jag har för mig att kontakten sitter lite dumt till på 218/518, men på det här viset behöver man bara lossa fläkten men kan fortfarande ha kvar sladden.
En bra datorfläkt som flödar tillräckligt mycket, klarar värmen och långtidsslitaget fungerar.
Jag har för mig att kontakten sitter lite dumt till på 218/518, men på det här viset behöver man bara lossa fläkten men kan fortfarande ha kvar sladden.
En bra datorfläkt som flödar tillräckligt mycket, klarar värmen och långtidsslitaget fungerar.
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter
- Anton Gildebrand
- PAR-64

För att kabeln till fläkten har legat mot lampan, och gått av. Armaturen överhettar förmodligen, och får spunk. Kontakten är det ingen fara med, sitter på ovansidan på en trafo. Problemet är hur jag kommer in underifrån för att byta fläkten.
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Det har löst sig. Fast ingen fin lösning, fick böja plåten som sitter ihop med fläkten lite uppåt, så gick det att dra ut 
Skarvade bara på den hela biten av fläktkabeln som fanns, och drog på en sån här "socka" på fläktkabel så den skyddas lite mot värmen. Förresten, har ni någon idé om varför jag inte får någon fart i gobohjulet? Funkar inte på nån av de fyra jag har!
Skarvade bara på den hela biten av fläktkabeln som fanns, och drog på en sån här "socka" på fläktkabel så den skyddas lite mot värmen. Förresten, har ni någon idé om varför jag inte får någon fart i gobohjulet? Funkar inte på nån av de fyra jag har!
- Magnus Stridsberg
- PAR-30

- Kontakt:
Tydligen är de uppbygda på lite olika vis, eller så har dina redan fått utbytta fläktar någon gång. De jag har skruvat med låg kabeln i en slang som gjorde fläkten svår att byta.
Kul att det gick bra för dig!
Kul att det gick bra för dig!
Magnus - www.lightshow.se
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Den låg i en slang, men hade ändå typ två dm fritt. Nån hade uppenbarligen nekat med den eftersom det saknades en skruv som fäster plåten med fläkten.
Ingen idé om gobohjulet?
Ingen idé om gobohjulet?