Tips på skalbart aktivt system

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Peter Obbarius
PAR-20
PAR-20
Presentation: Egenföretagare på Ljudkällan i Sunne, Värmland.
Kontakt:

Tips på skalbart aktivt system

Inlägg av Peter Obbarius »

Funderar på att investera i ny rigg och tankarna har gått åt något aktivt system där man kan börja i en mindre skala och sedan komplettera om/när behov uppstår.
Har, utan att ens provlyssnat, "snöat" in lite på dB DVA och HK Contour Array.
Finns det fler/bättre system i närliggande prisbild som är värda att kika på?
Tanken är att till början köra med, i db-fallet: en S10 + två T4 per sida och i HK-fallet: en CTA118 sub + en CTA208 per sida.

Det jag tyckt om med dessa system är att det verkar vara smidigt att "dubbla upp" den dagen man behöver det. Att topparna går att flyga smidigt är också ett plus.

Systemet kommer användas väldigt allround. Allt ifrån någon trubadur till mindre rock/dansband med en publik upp till 300 pers ungefär.

Åsikter, tips mm mottages gärna.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Re: Tips på skalbart aktivt system

Inlägg av Leif Baltazars »

Det du kanske skall tänka på är att alla lådor har sin egen slutstegsmodul. Då kan du lätt splitta riggen till flera mindre.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Kontakt:

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej
Använder själv DVA riggen och är nöjd. Började med 2 st toppar och en S10 bas på vardera sida på de första jobben.. De jag märkte var att de inte klarade de större tillställningarna.. Ska du köra på upp till 300 personer skulle jag idag inte åka med mindre än 2 st S10 / 1 st S20 bas och 4 DVA T4 per sida alt DVX D15 som också är en otroligt fin låda.
De finns några användare runt om i sverige så eenkelt att komplettera när du för större jobb..Själv har jag 6 st S10 basar 2 st S20 (2 st S09 basar på ingång) och 16 st DVA T4 samt 4 st DVX D15 lådor..

Vill du ha mer input eller har frågor om DVA och DVX riggen är du välkommen att höra av dig.

/Thomas

Peter Obbarius
PAR-20
PAR-20
Presentation: Egenföretagare på Ljudkällan i Sunne, Värmland.
Kontakt:

Inlägg av Peter Obbarius »

Hej och tack för svaren.
Ja, nackdelen med HK är ju att toppen är passiv vilket talar i den aspekten för db. Sen är ju HK-systemet nästan 50% dyrare.

Thomas: Ska till Stockholm en sväng mitten på nästa vecka. Det är inte så att det finns möjlighet att komma förbi och eventuellt provlyssna lite?

Någon som vet om det finns några begagnade DVA system att få tag på?

//Peter

Skriv svar