Tysta moving heads?

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Tysta moving heads?

Inlägg av Mattias Carlsson »

Hallo!

någon som ha tips på "billiga" moving heads med lågt fläktljud? helst också tysta i övrigt men fläktljudet är viktigast att det är rätt tyst.
finns det överhuvudtaget billigare sådana huvuden som är tysta eller är det mest dom lire dyrare huvena?
Alla disco snurror jag har låter alldeles för mycket för ändamålet i alla fall dom som har 250 msd eller 575 hmi lampor i sig och det är helst den styrkan cirkus som behövs.

tacksam för svar

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Re: Tysta moving heads?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Vad kostar en billig moving head? Robe CS250AT är tysta i min mening.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Varilite VL5, ingen fläkt, knäpptyst

Har 12st till salu

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Är det något du inte har till salu nicke? :D
Vad går sådanna lös på då?

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Tysta moving heads;

SGM Giotto 400 serien
Clay Paky Alpha Spot 300 HPE
High End Studio 575 Spot och Wash (inga fläktar)
VL 1000
VL 3000 Q Spot och Wash
VL 3500 Q Spot
ADB Warp M

För att nämna några.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Martin Starlight så klart!!! 8)
http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php? ... +Starlight" onclick="window.open(this.href);return false;

Men det är troligen inte det du behöver, och ganska svåra att få tag på...
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Martin smartMAC, 150W, ingen fläkt.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

Martin TW1 ÄR också en tyst MH

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Finns det kanske en led moving head som är helt utan fläkt eller så? nån billig hos tysken?

ska bara användas under en vecka på en konsär turne så hyra kan ju va aktuellt, just nu används massvis med led till konsären men vore roligt med något mer rörlig också man kan svepa med ibland, eftersom det är enbart klassisk musik och blås instrument så måste det verkligen va väldigt tyst både under musik styckena och emellan, före och efter

tacksam för tips

mvh

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Ordningsfråga; är "billig hos tysken" den viktigaste parametern?

Du kan välja vilken som helst av ovan listade armaturer, de kommer nog att falla orkestern/publiken i smaken (utom Martin Starlight), men billiga vet jag inte om du kan kalla någon av dem.

Urladdningslampor blir varma och måste kylas, fläktar låter och tysta fläktar kostar mer än de som väsnas.

Vill du ha billiga tysta lampor så kan VL5 och High End Studio 575 serien vara alternativ fast du får vara beredd på att mecka.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Det behöver inte va nå fruktansvärt tryck i dom ändå, därför jag frågade lite om billigare led armaturer.
annars kan hyra som sagt bli aktuellt
headsen ska placeras på trusstorn på scen och därför hängs dom inte högt upp, vilket gör att dommåste va ännu tystare...

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

vl1000 låter ju rätt mycke när man kör pan och tilt. annars är ju adb warp tyst. inte så billig men tyst.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

301an är ganska tyst, men kör man pan/tilt full fart så är det klart att de låter lite

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Hm okej okej, men vi kommer bara köra väldigt sakta svep och inte ofta, dom kommer stå mycket bara och lysa upp i luften med sakta roterande goba och liknande så är mest fläkten som måste va tyst

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Jaså du vill ha en armatur med gobo? Måste det verkligen vara knäpptyst? När det spelas musik så kommer man ju inte höra det lilla ljudet som kommer från en MH, eller är det superliten lokal? Duger inte en vanlig Mac250E? Eller colorspot250AT (som jag har för mig är tystare än Mac250)?

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Jao fördel med gobo helt klart men det ha ju i princip alla spotar idag, är alltså spot jag tänkt inte wash
Knäpptyst är väl kanske att ta i, men emellan akterna på klassiska stycken och liknanade och innan dom början bruka det ska va väldigt väldigt tyst, är alltså enbart blåsinstrument och det får inte störa

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

Isåfall SmartMac. Men ärlig talat, tyst mellan akterna? Ska ni skippa publik eller?
Du får ursäkta om jag ifrågasätter, har bara svårt att förstå hur ni nånsin kan få det knäpptyst. Det lillalilla ljudet från en MH lär inte störa, sålänge man väljer en någorlunda tyst armatur.

Du har väl haft lite inriktning på disco, och då inte haft särskilt dyra moving heads, utan kört med typ stairville, showtec? Eller har jag fel?
Kan tänka mig att dessa låter en del då man kanske valt att snika in på kylningen. Men bara för att det är fläkt så betyder det inte att det låter något nämnvärt. Föreslår att du kollar på CS250AT, se om det finns någon firma i närheten som har den, och åk dit och provlyssna på den :D

EDIT: vem får det inte störa, orkestern eller publiken?
EDIT2: Liten fundering, ska du ha en hazer också? Utan rök så får man ju inte fram någon riktig effekt av gobos (enligt mig). Men dessa låter ju lite grann.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Har du varit på en klassisk konsär någon gång? visst applåderas det efter en akt men innan en akt börjar igen är det knäpptyst och då villman inte höra nå irriterade fläkt ljud varken publiken eller dom som spelar som komma sitta skit nära headsen, dom ha ju grym samspel och ska komma in på rätt ställen och spela ihop jätte bra och dom vill nog inte ha ett fläkljud i örat då direkt

Nja vi har chauvet, genius, aiweidy, longman, movitec men även tillgång till en del robe och martin just på moving head fronten med lampa

men helst vill man väl använda nån av våra 250 msd heads eller 575 hmi som har en del roliga funktioner med, men dom låter på tok för mycke, men en billig led head eller 250 elc funkar väl i detta fall ändå, bara man få lite svep effekt så är vi nöjd annars kör vi ju bara med led fasta armaturer men vi får se om vi skaffa 4 billiga led heads me

yes vi ska använda hazer
ska åka och lyssna på en kollegas heads i veckan, han ha en hel dem martin armaturer och dylikt

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64

En tanke bara, LED innebär inte nödvändigtvis att armaturen är tyst. LEDar måste också ha kylning för att överleva, och om du köper billiga led-mh så kan nog dessa låta mer än en mac250, om du har otur.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Nja finns billiga led som i princip inte ens ha fläkt, vad drar en sån 50 watt eller? noll värmeutveckling typ, men visst finns det led heads med starka led som behöver starka fläktar med, jag har inte prova så mycke led heads så jag vet inte riktigt,ha bara sett en del av dom billiga än så länge men någon som provat får gärna upplysa mig

Skriv svar