Hjälp med DMX styrning

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Johnny Arwidzon
Rookie
Rookie
Presentation: Ljusintresserad kille i sina bästa år. Spelar i coverband och hittade hit via Google. Kan inte ett dugg om DMX styrning etc så därför är jag här :-)

Hjälp med DMX styrning

Inlägg av Johnny Arwidzon »

Har köpt denna : http://www.thomann.de/se/eurolite_led_k ... bundle.htm
På footswitchen finns en pedal för presets.
Visst måste jag kunna ställa in olika ljuseffekter med presets-pedalen och spara dem i controllern på stativet?
Inte bara: preset 1 ex. grön, preset 2 röd etc. Vilket är lite tråkigt då rå :)

På själva ljusstativet finns ju en DMX controller.
Vill bara veta om det går eller om jag måste köpa ett ljusbord som komplement.

Tacksam för svar

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Re: Hjälp med DMX styrning

Inlägg av Jonas Larsson »

Olika ljuseffekter? Menar du program?

Nej, tror inte denna går att använda som du har tänkt. Förmodligen styr den bara de interna programmen och du kan inte göra några egna.

För att skapa egna program så beöver du en universiell dmx kontroller. Ser ut som dessa pedaler inte skickar dmx överhuvudtaget.

Typ:

Med den medföljande fotkontrollern kan användaren välja mellan sju fasta färger, mjuk- eller snabb färgväxling, ljudstyrt eller blackout.
Vill du styra på annat sätt än med den medföljande fotkontrollern? Anslut en extern DMX-ljusstyrning (3-polig XLR) och programmera själv.

Via DMX (med separat styrning) kan varje LED-kanna styras individuellt, mjuk- eller snabb färgväxling, strobe, ljudstyrt eller blackout.

Något åt det hållet skulle jag tippa på.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johnny Arwidzon
Rookie
Rookie
Presentation: Ljusintresserad kille i sina bästa år. Spelar i coverband och hittade hit via Google. Kan inte ett dugg om DMX styrning etc så därför är jag här :-)

Ok. Tack Jonas för utförligt svar. Blir att köpa sig en ljusstyrning :D

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Ja, skulle tro det. Jag är som sagt inte helt 100% säker, men chansen att det är så är väldigt stor. Du kan ju köpa det paketet först bara för att testa om du vill, men vill du styra mer saker ifrån samma kontroll så är det ju bättre att hitta en fotkontroller som passar till allt du tänker koppla in till den och skippa att lägga pengar på just denna fotkontroller som bara fungerar till dessa led.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johnny Arwidzon
Rookie
Rookie

Tror du denna kan funka till ovanstående ljusrigg: http://www.thomann.de/se/stairville_col ... ol_set.htm

Skriv svar