Hur stora gig kan man ta med..

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Olle Johanson
PAR-20
PAR-20

Re: Hur stora gig kan man ta med..

Inlägg av Olle Johanson »

Hela grejen med denna stenhårda kontroll av ljudvolym är överdrivet ( tycker jag) Självklart när det börjar bli så obehagligt högt att flertalet håller för öronen då är det för starkt men varför mäta så nära som man kan stå som närmast, lite måste väl varje enskilld få avgöra själv vad de klarar... De som gillar när det är bra tryck kan väl få vara längre fram och ta sin egna risk med sin hörsel och de som är känsliga mm kan välja att stå längre bak, ljudtrycket minskar väl ca 3 db/meter eller? Min löjliga jämförelse är att det säljs fortfarande snus, tobak och alkohol och dessa tre saker skadar och kostar mycket mera än några susande öron. Vill man skydda sig så kan man ha skydd. Bättre krav på rätt inställt ljud, kanske varningskylt för starkt ljud. Väl-ljud skadar mindre och musik ska avnjutas starkt ;) Kommer vara lite jobbig nu ;) På en flyguppvisning kan ljudtrycket bli mycket mycket starkt utan krav på åtgärder+ att det är ett mycket skadligare ljud. De får arrangera dragracing och traktor pulling, där kan man snacka om ljudtryck. Vad är skillnaden utan att vi blir osams här på forumet? Jag tycker att det är upp till var och en om man vill skydda sig, antingen njuter man av att det brakar loss eller så har man skydd eller är längre borta från högtalarna.
Inte meningen att dra igång nåt hetsdebatt nu, utan bara vädra mina funderingar.

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Presentation: __________________________________________________

Inlägg av Magnus Gustafsson »

100dB några meter från högtalarna? Hur ska då folk som står 50 meter höra något med tanke på publik-sorl mm?

Om högtalarna flygs riktigt högt upp så blir det lite jämnare spridning av ljudtrycket i o f s.

/m

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56

Olle, med "vanliga" högtalare så minskar ljudtrycket med 6dB för varje fördubbling av avståndet. Med en riktig line-array så minskar ljudtrycket med 3dB för varje fördubbling av avståndet.

/M

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Jakob Carlsson skrev:
Magnus Gustafsson skrev:På vilket avstånd från scen/högtalarna är medelnivån tänkt att mätas på?

Funkar det att köra skvalmusik á 50dB under tre timmar för att sedan öka till 150dB under småtimmarna...?

/M
Mätningarna ska göras så nära högtalarna publiken kan komma.

Socialstyrelsens allmänna råd om ljudvolymer står med i deras författningssamling (SOSFS 2005:7 om jag inte minns fel, kolla tidigare i tråden då hade jag den uppe) och vad jag lärt mig från Socialstyrelsen så är deras författningar något man definitivt bör följa, sen är det mer eller mindre krav på att alla kommuner har en egen plan rörande höga ljudnivåer där andra gränser kan finnas, Malmö stad går efter Naturskyddsverkets för boendebuller i sin och då ställs det höga krav på att mäta vid bostadshus också.

Du kan inte köra 50dB i tre timmar och sen gå upp på 150dB, då går du över peak-värdet som också finns i tabellen.

Gävle kommun accepterar 100 dB ca 1 m från högtalarelementets centrum. Godkänner även Clas Ohlsons billiga decibelmätare för tillfällig självkontroll under ett arrangemang. Men kommer det sakliga klagomål måste en seriös och opartisk mätning göras.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Magnus Gustafsson skrev:På vilket avstånd från scen/högtalarna är medelnivån tänkt att mätas på?

Funkar det att köra skvalmusik á 50dB under tre timmar för att sedan öka till 150dB under småtimmarna...?

/M
Nä det ska mätas under en timma och mätmiken ska vara 130cm över mark/golv och det ska va där det e som starkast. där publiken har tillträde.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56

Mina erfarenheter är snarare att ljudnivån på t ex olika festivaler brukar ligga omkring 100dB vid
mixplatsen, d v s rätt långt bort från kravallstaketet vid scenen.

De coverband som jag har hört spela på nattklubbar har ofta(st) legat långt över 100 dB närmast
scenen.

/M

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Med ett PA som är rätt hängt och kalibrerat så är skillnaden i ljudtryck minimal mellan främre och bakre publikplats. Beroende på hur man använder ett modernt PA så kan man utan större problem spela starkare på 30 meter än på 5 meter. En rättvisande mätning bör alltså ha ett flertal mätpunkter på olika ställen i publiken för att visa hela sanningen.

Större festivaler och konserter är egentligen de lättaste ställena att ha koll på ljudtrycket. Betydligt svårare blir det på mindre ställen, särskilt de med låg takhöjd.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56

Olle Johanson skrev:Sitter här och funderar utan att haft möjligheten att testa än.. Om man ha 8 st dubbel 18" Basar max spl ca 138 db st ( blir väl aningen värre om man stackar i hop dessa.? ) 8 st toppar som matchar basarna. Vad räcker det till? 1000 pers? 3000 pers utomhus?. Lite spekulationer måste väl finnas ;)
Jag var på Gröna Lund med familjen i söndags, Lady Gaga hade soundcheck där och då. De hade fyra "8th day sound" dubbelarton och sex JBL Vertec (VT4888 tror jag) per sida (plus ett par jättestora fullrange-burkar som sidefill samt ett par mindre JBL Mpro-toppar som frontfill).

Läste dagen efter i tidningen att de hade haft 23.000 besökare den kvällen. Jag förstår dock inte hur alla rymdes där...

/M

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Magnus Gustafsson skrev:
Jag var på Gröna Lund med familjen i söndags, Lady Gaga hade soundcheck där och då. De hade fyra "8th day sound" dubbelarton och sex JBL Vertec (VT4888 tror jag) per sida (plus ett par jättestora fullrange-burkar som sidefill samt ett par mindre JBL Mpro-toppar som frontfill).

Läste dagen efter i tidningen att de hade haft 23.000 besökare den kvällen. Jag förstår dock inte hur alla rymdes där...

/M

Dom räknar väl dom som passerat entrén, inte dom som står framför scenen.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Skriv svar