Hur stora gig kan man ta med..
-
Olle Johanson
- PAR-20

Hur stora gig kan man ta med..
Sitter här och funderar utan att haft möjligheten att testa än.. Om man ha 8 st dubbel 18" Basar max spl ca 138 db st ( blir väl aningen värre om man stackar i hop dessa.? ) 8 st toppar som matchar basarna. Vad räcker det till? 1000 pers? 3000 pers utomhus?. Lite spekulationer måste väl finnas 
- Henrik Elamson
- PAR-20

- Kontakt:
Re: Hur stora gig kan man ta med..
Sitter här och funderar lite.....
Om man har en bil, typ normalstor, med skinnklädsel, och tankar den full, säg att den drar typ 0,9 l/milen.
Hur fort kan man köra då?
Och var hamnar man?

Om man har en bil, typ normalstor, med skinnklädsel, och tankar den full, säg att den drar typ 0,9 l/milen.
Hur fort kan man köra då?
Och var hamnar man?
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Krister Uddén
- PAR-36

- Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder. - Ort: Mellerud
Nu var väll Henrik Elak i överkant...
Men visst,
Man kan ju spekulera hur mycket som helst men så lite info
Beror ju på så mycket annat.
Så om Olle vill ha tips så får han nog speca vad han tänkte göra med giget.
/Krister
Men visst,
Man kan ju spekulera hur mycket som helst men så lite info
Beror ju på så mycket annat.
Så om Olle vill ha tips så får han nog speca vad han tänkte göra med giget.
/Krister
-
Olle Johanson
- PAR-20

Okej om vi tar ett exempel. Har nån varit på rix fm festival. Hur mycket krävs i deras arrangemang. Jag vet inte om det är olika högtalarsystem på olika orter som de använder.. Men skulle ovan nämt system kunna räcka ?
-
Daniel Madrid
- Medhjälpare

- Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
- Kontakt:
Nu är ju inte alla här experter men svaret på frågan är nog inte helt uppenbart eller enkelt. Många faktorer spelar in.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Du har inte nämnt någonting om vad det är för typ av burkar vi snackar, är det ett LA du snackar om eller?
Angående RiXFM så brukar det vara lokala leverantörer, och när det har varit i Falun så har ljudet bestått utav SB218 och dV-Dosc, minns inte exakt men det kanske var 10 stycken subbar stackade på varje sida och ungefär lika många doscar hängandes på vardera sida också.
Men ta och berätta lite mer om vad du har tänkt dig, så kommer du få bättre svar.
Angående RiXFM så brukar det vara lokala leverantörer, och när det har varit i Falun så har ljudet bestått utav SB218 och dV-Dosc, minns inte exakt men det kanske var 10 stycken subbar stackade på varje sida och ungefär lika många doscar hängandes på vardera sida också.
Men ta och berätta lite mer om vad du har tänkt dig, så kommer du få bättre svar.
Flest inlägg när den dör vinner!
-
Olle Johanson
- PAR-20

Det var inte mera avancerat än så jag hade tänkt mig, lite kul att veta hur mycket som krävs för att det ska låta ok till ett arrangemang som detta för exmpel. Alltid svårt att precisera sig så det faller alla i smaken. Men med andra ord kommer man rätt långt med 8 dubbel 18" om man kan ge den effekt som de mår bra utavAnton Gildebrand skrev:Du har inte nämnt någonting om vad det är för typ av burkar vi snackar, är det ett LA du snackar om eller?
-
Per Johanson
- PAR-64

En sub som spelar 138 dB max spl är ingen leksak, det är få subbar som verkligen spelar så starkt. Heter subarna M3D sub (4-6 per sida) och topparna M3D (9 per sida) så spelar man ledigt för 15 000 pers på en vanlig platt gräsmatta med folk lite lagom festivalpackade (menar i första hand då hur tätt de står...). Detta kan kräva lite infill, outfill, frontfill beroende på hur folk står.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Olle Johanson
- PAR-20

De subbarna jag tänker på är synq 2*18 spec på 138 max spl men jag tror att sanningen är runt 135 när man matar de fullt ut. Men de låter faktiskt mycket och bra för att vara ett "budget" alternativ. Jag trodde själv inte så mycket om dessa men blev mycket imponerad och skulle hemskt gärna vilja testa med 8 st utomhus i hop med deras toppar 
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Sen så är det väl liite skillnad på ljudnivån när RIXFM kör och typ Sweden Rock, och därför lite andra krav på utrustningen.
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
olle, din chans att testa är väl om du känner nån arrangör som ordnar en liten utomhusspelning (typ fritidsgård eller nåt).
tror du får svårt att sälja in synq-subbar till ett "seriöst" arrangemang.
tror du får svårt att sälja in synq-subbar till ett "seriöst" arrangemang.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
http://www.star-audio.se
-
Per Johanson
- PAR-64

Nä, vaför då? 100 dBA Leq är det som gäller och 115 dBA i peak. Möjligtvis att komersiella radiostationer har minderåriga i publiken och däför måste hålla sig till 97.Anton Gildebrand skrev:Sen så är det väl liite skillnad på ljudnivån när RIXFM kör och typ Sweden Rock, och därför lite andra krav på utrustningen.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Krister Uddén
- PAR-36

- Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder. - Ort: Mellerud
Aha, Jag trodde det var MAX nivåer,
Men man måste alltså spela så högt...

Men man måste alltså spela så högt...
- Anton Gildebrand
- PAR-64

De gånger jag har vart på RIXFM-festival (varför man nu vill gå på det spektaklet
) så har det inte spelats särskilt högt, iallafall inte i jämförelse med hur högt det brukar kunna spelas på festival. Förresten Per, 100dB är det något slags "medelnivå" man ska hålla sig på?
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Anton: 100dB är medelnivån man ska hålla sig på om ingen under 13 år har tillträde till lokalen enligt Socialstyrelsen, har folk under 13 år tillträde ska medelnivån ligga på 97dB, leta upp SOSFS 2005:7 på socialstyrelsens hemsida och läs, den gäller i Sverige om inte kommunen man är i satt en lägre gräns då gäller kommunens enligt kommunen men man kan oftast köra på socialstyrelsens och hänvisa till att det faktiskt är deras.Anton Gildebrand skrev:De gånger jag har vart på RIXFM-festival (varför man nu vill gå på det spektaklet) så har det inte spelats särskilt högt, iallafall inte i jämförelse med hur högt det brukar kunna spelas på festival. Förresten Per, 100dB är det något slags "medelnivå" man ska hålla sig på?
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Läser du så står det Socialstyrelsen allmänna råd. Och det står att man bör ligga på 100db eller 97db. Det är helt upp till komunerna om vad som gäller men de flesta har dessa råd som regel. Här i Helsingborgs kommun så är det en regel och på festivalen så va där krav att det skulle finnas mätinstrument vid alla scener. Förra årt fick festivalen vite på 6000kr för att det saknades mätinstrument på två scener. Skulle även miljökontoret göre en kontrollmätning och där det översteg på någon av scenerna så utfärdades det även vite.Jakob Carlsson skrev:Anton: 100dB är medelnivån man ska hålla sig på om ingen under 13 år har tillträde till lokalen enligt Socialstyrelsen, har folk under 13 år tillträde ska medelnivån ligga på 97dB, leta upp SOSFS 2005:7 på socialstyrelsens hemsida och läs, den gäller i Sverige om inte kommunen man är i satt en lägre gräns då gäller kommunens enligt kommunen men man kan oftast köra på socialstyrelsens och hänvisa till att det faktiskt är deras.Anton Gildebrand skrev:De gånger jag har vart på RIXFM-festival (varför man nu vill gå på det spektaklet) så har det inte spelats särskilt högt, iallafall inte i jämförelse med hur högt det brukar kunna spelas på festival. Förresten Per, 100dB är det något slags "medelnivå" man ska hålla sig på?
Men kommer man till Hässleholms kommun och miljöko0ntoret där så får man svaret. Det finns inga regler men man bör inte spela för högt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Anton Gildebrand
- PAR-64

Okej! Tack! När jag rattar ljud åt skolan där jag gick förut, så brukade jag låna en dB-mätare från NOn, kanske inte så jätteprecis, men det brukade funka ganska bra ändå, ett bra tecken på att man spelar för högt är när barnen sitter med händerna för öronen. Man har ju, som ljudtekniker (ja det händer faktiskt att jag närmar mig ljudbord fastän mitt stora intresse egentligen är ljus) ett ganska stort ansvar för ganska många personers hörsel.Anton: 100dB är medelnivån man ska hålla sig på om ingen under 13 år har tillträde till lokalen enligt Socialstyrelsen, har folk under 13 år tillträde ska medelnivån ligga på 97dB, leta upp SOSFS 2005:7 på socialstyrelsens hemsida och läs, den gäller i Sverige om inte kommunen man är i satt en lägre gräns då gäller kommunens enligt kommunen men man kan oftast köra på socialstyrelsens och hänvisa till att det faktiskt är deras.
Är det inte i Norge som ljudteknikern personligen får betala böter om en viss ljudnivå överstigs?
-
Magnus Gustafsson
- PAR-56

- Presentation: __________________________________________________
På vilket avstånd från scen/högtalarna är medelnivån tänkt att mätas på?
Funkar det att köra skvalmusik á 50dB under tre timmar för att sedan öka till 150dB under småtimmarna...?
/M
Funkar det att köra skvalmusik á 50dB under tre timmar för att sedan öka till 150dB under småtimmarna...?
/M
- PAR-64

Jag vill nog inte lyssna när du mixar, 150dB, lite lätt huvudvärk kanske 
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Mätningarna ska göras så nära högtalarna publiken kan komma.Magnus Gustafsson skrev:På vilket avstånd från scen/högtalarna är medelnivån tänkt att mätas på?
/M
Socialstyrelsens allmänna råd om ljudvolymer står med i deras författningssamling (SOSFS 2005:7 om jag inte minns fel, kolla tidigare i tråden då hade jag den uppe) och vad jag lärt mig från Socialstyrelsen så är deras författningar något man definitivt bör följa, sen är det mer eller mindre krav på att alla kommuner har en egen plan rörande höga ljudnivåer där andra gränser kan finnas, Malmö stad går efter Naturskyddsverkets för boendebuller i sin och då ställs det höga krav på att mäta vid bostadshus också.
Du kan inte köra 50dB i tre timmar och sen gå upp på 150dB, då går du över peak-värdet som också finns i tabellen.