DMX kabel?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Den pragmatiskt, ekonomiskt och långsiktigt sinnade köper bra 110 ohm digitalspecat kablage rakt av, både till analog audio (lika bra eller bättre än de flesta "analogspecade" signalkablar), digital audio och DMX.

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

I Ljungby hade vi en 24-channel dimmervagn(byggd av två 12 chdimmers!) Allt var begagnat med har funkat relativt felfritt i nästan 10 år. Så på ett arr. i sommras började strålkastare blinka till av sig självt - trots att ingen signal sändes till deras kanaler. Även scannrarna började uppträda märkligt. Vi bytte helt enkelt kabeln mellan dimmrarna. En person, främst inriktad på ljud, hade haft den innan, och efter bytet funkade allt perfekt! Förmodligen var det kabeln som var felet!

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Du tror inte att du kan använda samma kablage som till högtalarna? Köra dmx in på utgången på kannorna. Dom lär ändå bara vara länkade. Så behöver du bara en känsvändare vid ljusbordet. Det kanske inte är så bra med tanke på att du hyr ut dom till användare som inte har alla hästar hemma, men ändå..

Ihopslagen tråd från: Mobildisco-nostalgi-tråden

//Jonas

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Johannes, tanken på detta och uthyrning, brrrr, jag ryser! Nä, kablage måste vara riktigt gjort till sitt ändamål. Tror inte att jag skulle ha så mycket hela prylar kvar efter en helg.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Johannes: det är ju inte direkt samma kablage i dom till aktiva högtalare heller, funkar ju inte lika bra för dataöverföring som riktigt DMX-kablage :-)

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Hej Jakob... inte vara så petig. Det funkar jättebra med vanlig kvalitets mick kabel. Orsaken till att man använder speciell kabel till DMX är att inte detta skall störa andra källor. Därav ändkontakten i DMX kedjans sista enhet. Har hittills under de tjugo år jag använt DMX, aldrig haft problem som orsakats av felaktig kabel. Inte heller någon av mina bekanta ljustekniker heller. Däremot om du jobbar ihop med TV och dom får några störningar så är det alltid någon annans fel, t ex ljud eller ljus.

Vi slår hål på myten om att man måste använda speciell DMX kabel. Inte heller har jag haft problem med att inte köra med ändkontakten heller. Har inte stört något alls. Köp mickkabel för 10:an per meter så har ni OK grejor. Lågpris kablar har jag ingen erfarenhet av då jag aldrig haft sådana...

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Inlägg av Magnus Lindgren »

Leif Baltazars skrev:Hej Jakob... inte vara så petig. Det funkar jättebra med vanlig kvalitets mick kabel. Orsaken till att man använder speciell kabel till DMX är att inte detta skall störa andra källor. Därav ändkontakten i DMX kedjans sista enhet. Har hittills under de tjugo år jag använt DMX, aldrig haft problem som orsakats av felaktig kabel. Inte heller någon av mina bekanta ljustekniker heller. Däremot om du jobbar ihop med TV och dom får några störningar så är det alltid någon annans fel, t ex ljud eller ljus.

Vi slår hål på myten om att man måste använda speciell DMX kabel. Inte heller har jag haft problem med att inte köra med ändkontakten heller. Har inte stört något alls. Köp mickkabel för 10:an per meter så har ni OK grejor. Lågpris kablar har jag ingen erfarenhet av då jag aldrig haft sådana...
App app app... Vad är det du säger?! Slår hål på myten?! Inte störa annat?! Nä du Leif, du får nog ta och gå ifrån ditt discotänk faktiskt... Det har hänt mycket under 20 år... Både vad det gäller DMX och slutsteg man kan svetsa med...
//Magnus

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Visst funkar "vanlig" mickabel som DMX kabel. Jag har tom med en helt vanlig 2ledare +skärm mellan mix och scen å det funkar klockrent.
Så nog funkar det alltid. UTAN störningar.

Fast idag kör jag allt trådlöst .-)

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Magnus: Starta nytt forum om du vill snacka DMX. Tråden i detta var från början nostalgi!!!! Eftersom du är crew borde du veta bättre.... (blir jag bannad nu) Dessutom tycker jag att om du har synpunkter om mina åsikter ang kabeln så vad har du för motargument, konkreta exempel där det inte funkar och vad det är för fel som jag påstår! För alla trådens läsare undrar ju vad det är för fel med mitt påstående (blir jag ännu längre bannad nu?) Hur mycket erfarenhet har du hunnit att samla på dig, eller är det bara det att du måste revirpissa för att visa att denna sandlåda är din? Att jag hållit på med DMX i 20 år betyder inte att jag har dessa 20 åriga prylar kvar och fortfarande leker med dom!! Utan har hela tiden jobbat aktivt med dessa. Men som sagt ett nytt forum för detta... om jag inte blir bannad i evighet för att jag sagt emot, för stundtals funderar jag över om inte detta är en liten skyddad värld där man inte får säga emot vissa personers åsikter, tänkande mm. (typ, liten sandlåda) Tyvärr orkar jag inte med pekpinnar om att saker inte går innan någon bevisat motsatsen. Under snart 40 år på vägarna med mobildisco, shower, ljud och ljusuthyrning och tusan vet allt, så går allt att fixa med gaffa, ståltråd, coca-cola och lite kreativt tänkande.

Anders Alevik: När du nämde Calypso.... ELO! ELO CALYPSO SHOW! Åker han runt fortfarande. Där kan man snacka om att dekorera lokaler.. Vilken partyfixare. Han fick hela Gävle att gunga dom gånger han var här.

Robban (Cryptoniten): Du har väl varit ute och spanat in det mesta. Fanns det fler som ELO?

Alla: Beträffande Far och Son Disco från Umeå så har jag en rysare. Skulle hälsa på honom efter vägen till ett jobb. Man visste ju att Conny alltid var på plats i god tid. Kommer in i lokalen och ser att Conny står på en lång stege och hänger upp sin spegelboll. Det är väl inte så märkvärdigt i o f s. Men att stegen stog på två bord, sådana här hopfällbara med tunn masonitskiva...! Att dessa sedan stod på ytterligare två bord var... det var bara för mycket. Han klättrade omkring som en jävla babian och drog kabel som om stod på backen.

Eftersom jag troligtvis blir bannad för detta inlägg så vill jag tacka för den tid som varit, blir jag inte bannad så visar det sig jag har haft fel i att inte vissa tål motkritik och ber om ursäkt och tar tillbaks mitt påstående om detta.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hehe...Go Go Budda *asg*

Ang. Far å Son så kan jag bara instämma....Många rysare med han...MEn men bara goda minnen från den tiden

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Leif.. Att börja din närvaro på forumet med att skriva folk på näsan med i vissa fall rätt felaktiga påståenden gör ingen populär. Vi har haft dessa disskussioner på forumet många gånger och naturligtvis finns det stor respekt för alla som varit med länge, men man blir inte automatiskt gud allsmäktig genom det. På samma sätt som du säkert vill få respekt för ditt liv vill väl vi yngre ha det för vårat. I bland kan vi faktiskt också ha rätt.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Leif: Om du tror att du blir bannad för det där har du nog en del kvar att lära om detta forum.

Att anlägga en sådan attityd kommer du inte speciellt långt med varken här eller i verkliga livet oavsett hur hur länge du har hållit på med DMX eller funnits på forumet.

Utan att ha koll på DMX så har jag i alla fall förstått att det kan fungera utmärkt utan terminering och med mickkabel men för att man ska vara på säkra sidan ska man använda rätt grejor. Det kanske inte spela så stor roll när du har tre discosnurror i ditt universum men när riggen blir lite mer komplex ökar risken för fel.

Läs på, gör om, gör rätt!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64

Leif Baltazars skrev:Magnus: Starta nytt forum om du vill snacka DMX. Tråden i detta var från början nostalgi!!!! Eftersom du är crew borde du veta bättre.... (blir jag bannad nu) Dessutom tycker jag att om du har synpunkter om mina åsikter ang kabeln så vad har du för motargument, konkreta exempel där det inte funkar och vad det är för fel som jag påstår! För alla trådens läsare undrar ju vad det är för fel med mitt påstående (blir jag ännu längre bannad nu?) Hur mycket erfarenhet har du hunnit att samla på dig, eller är det bara det att du måste revirpissa för att visa att denna sandlåda är din? Att jag hållit på med DMX i 20 år betyder inte att jag har dessa 20 åriga prylar kvar och fortfarande leker med dom!! Utan har hela tiden jobbat aktivt med dessa. Men som sagt ett nytt forum för detta... om jag inte blir bannad i evighet för att jag sagt emot, för stundtals funderar jag över om inte detta är en liten skyddad värld där man inte får säga emot vissa personers åsikter, tänkande mm. (typ, liten sandlåda) Tyvärr orkar jag inte med pekpinnar om att saker inte går innan någon bevisat motsatsen. Under snart 40 år på vägarna med mobildisco, shower, ljud och ljusuthyrning och tusan vet allt, så går allt att fixa med gaffa, ståltråd, coca-cola och lite kreativt tänkande.
Hoppla... Du började väl snacka DMX innan mig va?? Banna?? Haha, nae, då får man allt reta upp mig ordentligt innan jag orkar trycka på den knappen.

För att norpa tråden ytterligare för att diskutera DMX så går det alldeles utmärkt att köra mickkabel, telesnöre what so ever... Använda utgång som ingång etc - TILLS det börjar strula. Det fungerar säkert till 99%, men den sista procenten är den som är enormt enerverande när man jobbar...

Så...

Gott Nytt År i förskott!
//Magnus

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

En avslutande fråga till er alla. Har någon varit med om att det strulat då, p g a felaktig kabel, d v s mickkabel av bra kvalitet, i stället för datakabel, någon eh!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Som de flesta har sagt.. Det funkar i typ 999 av 1000 fall i småriggar, men kan alltid ge problem, inte minst i större riggar.. De flesta har även sagt att för att minimera riskerna.. Använd riktiga grejer. Ge dig nu och sluta tjafsa!!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64

Leif Baltazars skrev:En avslutande fråga till er alla. Har någon varit med om att det strulat då, p g a felaktig kabel, d v s mickkabel av bra kvalitet, i stället för datakabel, någon eh!
Ja jag har varit med om att det strulat... Billiga dimmerbommar a'la thomann som fick fnatt... då va det bara en liten sketen 2m ljudkabel... bytte mot en dmx och voila - fungera...
//Magnus

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Leif Baltazars skrev:En avslutande fråga till er alla. Har någon varit med om att det strulat då, p g a felaktig kabel, d v s mickkabel av bra kvalitet, i stället för datakabel, någon eh!

Ja vid ett flertal tillfällen. När någon lampa inte riktigt betett sig som dom andra så hjälper det faktiskt ganska ofta att bara stoppa i en terminering eller se till att det inte har slunkit med en mickabel nånstans.

Du verkar ju ha jobbat mycket med disco och har kanske inte använt några hiskeliga längder kabel, men när man börjar närma sig 2-300m och kanske har hängt på 15-20 armaturer på samma daisychain då kan en mickabel ställa till det riktigt ordentligt. så för att minimera riskerna så försöker man att använda riktig kabel och aktiva splittar för att inte signalen skall bli dålig någonstans på vägen.

En mickabel mellan de två första armaturerna kan ställa till det för armaturer längre bort i kedjan trots att dessa är kopplade med riktig kabel. Kan vara värt att tänka på!

Och då har jag bara pysslat med dmx i 5år tänka sig..

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Med lite eftersökningar verkar det nästintill lite svårt att ha kört med DMX i 20 år..

http://en.wikipedia.org/wiki/DMX512-A

Men vad vet jag...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Nu kan ni fortsätta tjaffsa om DMX i en tråd som redan är påbörjad i ämnet, så lämnar vi Mobildisco-nostalgi-tråden åt just det som är tänkt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Jag har haft strul pga. mic-kabel som DMX-kabel.
Iomed att induktansen är högre i mickabel än i kabel avsedd för att överföra RS485 så kommer strömmen att växa till sig långsammare, vilket i sin tur gör att 1: or och 0: or mer kommer att se ut som en sinusvåg istället för en fykantsvåg vilket en digital signal skall vara.

I mitt fall så hade jag ganska långa kabelavstånd ca 80m och lite "billigare" utrustning. Iofs så var det bara en rökmaskin och en dimmer som låg på den slingan men man skulle kunna säga att de inte uppförde sig som dom skulle vid alla tillfällen. Vid senare felsökning så såg man att MAB:en såg väldigt konstig ut vilket gjorde att armaturerna inte visste riktigt vart dom skulle börja räkna.

Har vid andra tillfällen kört lite "dyrare" märken på samma kabel och samma plats och fått betydligt mindre problem, så min lilla slutsats är:
Ju billigare (sämre) DMX mottagare desto viktigare med rätt kabel!

Skriv svar