Multibygge

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ja till o med det ;-)

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Magnus Jerkrot skrev:
Per Johanson skrev:Marcus: Hur ofta är du ensam med en 40/8 rigg med dubbla bord...? Det finns som vanligt en anledning till en de facto branschstandard, även i denna, inte alltid så logiska bransch.

Måns: Varför ska man ha en trefaskabel? Jag skulle nästan alla situationer rekommendera en 1 fas 32A.
Och vart hittar du dom en-fas kontakterna nånstans??? CEE en-fas 16A finns, men 32A???

Då är det snarare bättre att dra en trefas 16A då du faktikst kan få ut 3x16A=48A...
Rättar mig själv... 32A en-fas finns ju... ^^
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Nicke Löfgren skrev: Vad hittar du en kabel som är tre ledad 6mm2???
Elektroskandia, Selga, Miltronic, mfl.
Art nr hos Elektroskandia: 0530650 BJUROFLEX H07RN-F 3G6
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Visst finns allt å köpa!

Men vad är ekonomin i detta?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

32A enfas uttag! Finns det?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ja, vi har såna i vår datorhall. Används till datorer av amerikanska tillverkare som inte kan det där med att räkna.

Eller så har man det i sin PDU i eller nära stageboxen som man bygger i samband med multin.
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Skulle vilja hävda att det aldrig är max A som är problemet till FOH utan ordentlig nolla och jord. Därför är det bättre med enfas av kralligare modell.

Var man hittar dom har jag ingen aning om, de brukar finnas när man öppnar casarna. Det samma gäller kabel, jag gissar att de som säljer elmaterial har dessa typer av saker eller vad tror ni?

http://www.garo.se/fileadmin/garo/PDF_K ... roppar.pdf

Det finns även 3 poliga CEE i 63A utförande om man skulle vilja ha det.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ian Delahorne skrev:Ethernet är trafat, sålänge du inte kör med skärmad Cat5 om du använder en sådan lösning är man hemma (notera att det gäller Ethernet och inte folks egna fina standarder över cat5).
Gäller även Cobranet om jag inte är helt ute och cyklar.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Cobranet använder Ethernet som transportmedium rakt av. AES50 (HRMAI, SuperMAC) använder ethernet för att skicka ljuddat på 2 par och använder övriga 2 par till klocka med ett eget elektriskt protokoll.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vi har delat upp våra nätdelar på faserna vilket jag inbillar mig kan vara bra om man skulle tappa en fas av nån anledning (midasnätdelarna har jag inget förtroende för alls) Har faktiskt vait våran räddning vid ett tillfälle då en nätdel brann och löste en automatsäkring i centralen på scenen där fho-strömmen hämtades. vi märkte ingen förns efter gig då ena nätdelen var släkt.

Men om det är rätt att göra så vet jag inte!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:Marcus: Hur ofta är du ensam med en 40/8 rigg med dubbla bord...? Det finns som vanligt en anledning till en de facto branschstandard, även i denna, inte alltid så logiska bransch.

Måns: Varför ska man ha en trefaskabel? Jag skulle nästan alla situationer rekommendera en 1 fas 32A.
Per..
Nä men man e inte ensam men alla har sina arbetsplatser och en mixplats med en LS9 kan man rigga själv. Varför ha då en multi som man måste va två om. Men om man har den på en rulle så kan man även ha den på de jobb där det inte behövs dubbla bord. Det e bara och ta en mindre stagebox.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Jonsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Magnus Jonsson »

Blir nog en analog multi ändå. Har kollat runt lite och det verkar ju som att man inte får egna gainstrukturer vid FoH och monitor om man kör digitalt plus att det drar iväg i pengar. Att lägga 48 pars kabel på rulle var en tanke, men det kanske blir lite tungt att släpa med på mindre gig då man behöver ett par kanaler och 15 meter kabel. Täntke då det var bättre att köra med 24 pars kabel och kanske göra en tredje sådan som är lite kortare till de mindre gigen tillsammans med en mindre stagebox. Syftet är ändå att slippa rycka piskorna i bordet om man vill köra stor eller liten rigg.

Hur ser det ut i era stageboxar ? Kör ni passiv splitt eller har ni lyxat till det med trafos eller aktiva splittar ?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Den kunden som jag hyr mest ljudteknik har några multis med multi kontakt på och några där de sitter fast i multi kablen. Det e de små multina som det sitter fast på. Men samtliga multis har samma multidon på. Det gör det möjligt att använda den stora multin på de mindre borden men ävende små multina på de stora borden.

De två stageboxarna som har multi don på e den ena utan splitt och den andre med splitt och den har trafos på samtliga kannaler men även på returerna där det sitter hon XLR på som man kan använda de till sändar.

Jag rekar att använda trafos. Jag har varit med om att där det blev störningar på några kannaler på FOH bordet mara för att det va några kannaler kassa på monitor bordet. Men vid trafo splittat så hindrar trafon mycket av störningar mellan borden.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Varför trefas? Mycket enkelt. Om man bygger sin rigg av jämna trefaslaster så får man aldrig så stora problem med snedlast. Enfas 32 ställer ju kravet på att man ska ha två andra enfas32-laster att kompensera med. Dessutom är 5G2.5 och 4P-16A-6H oerhört mycket billigare än 3G6 och 2P-32A-6H. Man kan dessutom hämta en reservkabel från killarna som slangar ström till Al-Jafaris och Ahlgrens.

Om man har potentialproblem så släng med en RK50mm^2 och bygg lite rejäl potentialutjämning. Behövs iofs bara om man har saker med Pin1-problem. Nu har alla det så det brukar behövas ;-)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Ska man bygga split så kan man göra rätt i att läsa an005 från Jensen Transformers.
Bill Withlock har mycket vettigt att säga.
Länk: AN005

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Bill Whitlock och Per Lundahl vet vad de pysslar med när det gäller trafar, förutom att Jensens är svårare att montera.

Jim Brown har också en hel del matnyttigt när det gäller micsplittar.

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Emil Enander »

Nicke Löfgren skrev:Vad hittar du en kabel som är tre ledad 6mm2???
Haha i min skola finns!;) Ne men seriöst de finns att köpa (men dyr)

Skriv svar