Dynacord

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Dynacord

Inlägg av Johannes Nordgren »

kanske borde börja en ny tråd men jag tänkte att du verkar ju ha lite erfarenhet av dynacord. Jag tänkte höra om du har något tips på vilket steg man ska välja till en Ev Sx300. Lab 1300c eller Dynacord cl1600 är de som jag funderat på. Nåt tips??

**Delad tråd från till salu**
//Rikhard

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

Av dom två är valet utan tvekan CL1600.. om du orkar med ett par kilo extra så är det ett betydligt bättre steg än LAB1300..

Sen finns ju det säkert nu större och bättre lab-steg till helt vettiga priser när alla större firmor byter till FP+ serien..

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Tjena!
Men om jag bara ska driva ett gäng Sx300, behöver jag verkligen större steg än ett 1300 eller iså fall cl1600. Vad är de stora skillnaderna?

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Johannes Nordgren skrev:Tjena!
Men om jag bara ska driva ett gäng Sx300, behöver jag verkligen större steg än ett 1300 eller iså fall cl1600. Vad är de stora skillnaderna?
Nu ska jag inte säga för mycket här eftersom jag själv inte testat och jämfört LAB1300 med CL1600. Har däremot jobbat åt en firma som testade och bytte alla sina 1300 mot CL1600. De tyckte det var som en filt lyftes bort från ljudbilden och att det spelade betydligt mer bas innan konerna bottnade.

Fördelarna med ett större lab-steg är att du sparar lite vikt (jfrt med CL1600) samtidigt som du i framtiden kan använda det till att driva kanske basar eller några större toppar. Kanske det finns eller snart kommer finnas lite väl många LAB på begmarknaden iomed lanseringen av nya FP+. Priserna kanske blir riktigt humana :)

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

så det vore inte fel att köpa lab 2000 för att kunna köra t.ex en 115xt HiQ i framtiden!??? lite overkill att köra ett 2000 på en xtlåda kanske!??

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag hadde övervägt tanken att välja något annat steg än Labsteg Jag har varit med om väldigt konstiga femomen med lab steg men jag har varit med om och testat samma PA rigg på Lab steg och Crown steg. Det e presis som David Å beskrev om att det låg en filt över högtalaren. Diskanten va mycket tydligare och basen va mycket tajtare på den högtalaren som hadde Crown steget än den med Lab steget.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Marcus:

Hade ni exakt samma volym? Ett väldigt vanligt misstag är att man spelar någon dB lägre på ena steget som då automatsikt låter "sämre". Eller hjärnan tror det i alla fall.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Marcus Jönsson skrev:Jag hadde övervägt tanken att välja något annat steg än Labsteg Jag har varit med om väldigt konstiga femomen med lab steg men jag har varit med om och testat samma PA rigg på Lab steg och Crown steg. Det e presis som David Å beskrev om att det låg en filt över högtalaren. Diskanten va mycket tydligare och basen va mycket tajtare på den högtalaren som hadde Crown steget än den med Lab steget.
Vilken modell av labsteg var det?

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Min första tanke var att köra dynacord cl1600 men sen blev jag osäker p.g.a. att folk började tjata om att de varit missnöjda med dem. De är ju trots allt betydligt billigare och enligt mig så spelar de klart snyggare och renare än ett lab1300c. Men om hela UA väljer Lab så kan det ju inte va helt värdelöst trots allt. Det vore ju gott att ha nåt att växa i också. 1300 är ju inte ett steg med hur mycket klös i som hellst. Frågan är om cl1600 också är aningen för litet för att köra ett fullmatat monitorsystem med aktiv delning på. ???? :?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Helt värdelöst är det säker inte, men det finns många parametrar att ta hänsyn till när man köper förstärkare (och annan utrustning); pris, effekt, servicemöjligheter, servicekostnad, dokumenterad driftsäkerhet, möjlighet till specialanpassningar, vikt, lämpliga effekter till de högtalarsystem man äger, ridervänlighet och så vidare.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

David G. Åhman skrev:
Marcus Jönsson skrev:Jag hadde övervägt tanken att välja något annat steg än Labsteg Jag har varit med om väldigt konstiga femomen med lab steg men jag har varit med om och testat samma PA rigg på Lab steg och Crown steg. Det e presis som David Å beskrev om att det låg en filt över högtalaren. Diskanten va mycket tydligare och basen va mycket tajtare på den högtalaren som hadde Crown steget än den med Lab steget.
Vilken modell av labsteg var det?
Lab4000
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Tjabbah!
Debatten går angående val av slutsteg.... Värt att tänka på... det spelar ingen större roll vad du väljer för slutsteg, högtalaren har ju en maximal effekt som anges i dB. Spelar ingen roll om slutsteget ger tusentals watt, är högtalarens maxeffekt t ex 103 dB, så blir det ingen högre volym än, just det, 103 dB.

Watt, det är något som jultomten pratar om.

Så mitt tips när ni jagar effekter, kolla först och främst hur många dB lådan orkar kräka ur sig, kolla sedan in ett lämpligt steg.

Sen var ju det där med myndigheter, bygg och miljö, och allt vad de nu kallar sig. Dom är väldigt griniga om det spelas över 100 dB 1 meter från högtalaren i öronhöjd.

Gäller det disco/dansmusik/uppträdande bör det ej överstiga 80 dB utanför dansgolvet, d v s DIREKT i anslutning till dansgolvet. Så vill ljudpolisen ha det där jag bor.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Om man nu ska vara petig så heter det du pratar om Max SPL, eller maximalt ljudtryck. Detta värde är en funktion av effekttåligheten och känsligheten och 3 dB högre känslighet på högtalaren motsvarar ett slutsteg med dubbla effekten givet att högtalaren klarar dubbla effekten utan att gå sönder på ett eller annat sätt.

Det som händer när du spelar starkare än vad högtalaren klarar är att distortionskomponenten i signalen blir större, men visst blir det starkare, ända tills det tillfälle då högtalaren ger upp.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Leif Baltazars skrev:Tjabbah!
Debatten går angående val av slutsteg.... Värt att tänka på... det spelar ingen större roll vad du väljer för slutsteg, högtalaren har ju en maximal effekt som anges i dB. Spelar ingen roll om slutsteget ger tusentals watt, är högtalarens maxeffekt t ex 103 dB, så blir det ingen högre volym än, just det, 103 dB.

Watt, det är något som jultomten pratar om.

Så mitt tips när ni jagar effekter, kolla först och främst hur många dB lådan orkar kräka ur sig, kolla sedan in ett lämpligt steg.

Sen var ju det där med myndigheter, bygg och miljö, och allt vad de nu kallar sig. Dom är väldigt griniga om det spelas över 100 dB 1 meter från högtalaren i öronhöjd.

Gäller det disco/dansmusik/uppträdande bör det ej överstiga 80 dB utanför dansgolvet, d v s DIREKT i anslutning till dansgolvet. Så vill ljudpolisen ha det där jag bor.
Sen kan det ju vara önskvärt med lite headroom både i högtalare och förstärkare!

Skriv svar